واکنش‌ فعالان فضای مجازی به تبریک عید یهودیان توسط اردوغان

واکنش‌ فعالان فضای مجازی به تبریک عید یهودیان توسط اردوغان
شنبه 25 آذر 1402 - 19:46

تبریک رئیس جمهور ترکیه به جامعه یهودیان به مناسبت عید «حنوکا» یا «عید نور» انتقادهای تندی را نسبت به وی برانگیخت.

العالم - ترکیه

پس از اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مناسبت عید موسوم به حنوکا یا عید نور به جامعه یهودیان تبریک گفت، فعالان در شبکه‌های اجتماعی به شدت از وی انتقاد کردند.

خبرگزاری آناتولی به نقل از اردوغان نوشت: «من به مناسبت حنوکا به شهروندان یهودی خود که بخش جدایی ناپذیر از جامعه ما هستند تبریک می‌گویم و برای آنها آرزوی سلامتی می‌کنم. امروزه با افزایش کم تحملی نسبت به باورها و هویت‌های مختلف در سراسر جهان، ما با ایستادگی در برابر انواع تبعیض‌ها، به حفظ این ارزش‌ها اهمیت زیادی می‌دهیم.»

تبریک اردوغان به مناسبت عید یهودیان موجی از خشم را در میان فعالان شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. کاربران این تبریک اردوغان را نوعی دهن کجی در قبال مسئله فلسطین و تجاوزات وحشیانه اسرائیل به غزه دانستند.

بسیاری بر این باور بودند که اردوغان می توانست سکوت کند و با توجه به شرایط حساس کنونی نیازی به این تبریک حساسیت برانگیز نبود.

عبدالله کاربر یمنی در شبکه ایکس به طعنه گفت: ما شاء الله به خلاقیت خلیفه مسلمین… آیا تبریک اعیاد به یهودیان جزء دین است؟ ما برای همه حمایت‌ها و اعتقادمان به شما در این سال‌ها متاسفیم.

برخی کاربران با انتقاد از این اقدام اردوغان، تصاویری از بطری‌های آب معدنی ترکیه‌ای با نام تجاری Sirma در جلسات صهیونیست‌ها را منتشر کردند که ترکیه آن را برای رژیم اشغالگر قدس تامین می‌کند.

در همین حال وائل بکری دیگر کاربر شبکه ایکس در حمایت از رییس جمهور ترکیه،‌ با بیان اینکه این تبریک توسط اردوغان در سال‌های گذشته نیز وجود داشته نوشت: تنها افراد غافل از این اقدام اردوغان تعجب می کنند.

حنوکا یک عید یهودی است که یهودیان به مدت ۸ روز بین هفته آخر نوامبر تا اولین روزهای دسامبر آن را جشن می‌گیرند. یهودیان در این ایام از عزاداری و ابراز ناراحتی خودداری می‌کنند و مراسم مختلفی را انجام می‌دهند.

پربیننده ترین خبرها