سفیر ویتنام  در گفت‌و‌گو با العالم مطرح کرد؛

عزم ایران و ویتنام برای توسعه مبادلات تجاری با «تهاتر کالا»/ ارسال ۵۰۰ هزار دلار کمک بشردوستانه ویتنام برای مردم غزه

عزم ایران و ویتنام برای توسعه مبادلات تجاری با «تهاتر کالا»/ ارسال ۵۰۰ هزار دلار کمک بشردوستانه ویتنام برای مردم غزه
يکشنبه 26 آذر 1402 - 20:20

«لوئونگ کونوک هویی» سفیر ویتنام در ایران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با شبکه العالم، به تبیین وضعیت مبادلات تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و ویتنام و روابط گردشگری دوکشور و نیز شرایط ناگوار انسانی در غزه پرداخت.

العالم - ایران / سیاسی

سفیر ویتنام با اشاره به اقامت خود در ایران گفت: من دو سال است که مسئولیت سفارت ویتنام در ایران را برعهده گرفته ام و از زندگی در تهران لذت می برم، ایران کشور ثروتمندی است ، مردم این کشور بسیار سخت کوش و بااستعداد هستند.

«کونگ هویی» در گفتگو با برنامه «من‌طهران» شبکه العالم درخصوص زمینه های همکاری تجاری میان ایران و ویتنام گفت: ظرفیت خوبی در بسیاری از حوزه ها برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و به‌ویژه سفری که رئیس مجلس ویتنام در سال جاری به تهران داشت، دوکشور عزم خود را برای توسعه همکاری ها در زمینه های اقتصای – تجاری، آموزشی، تبادل فناوری و امور فرهنگی، همکاری بین وزارتخانه ها و سازمان ها اعلام کردند.

سفیر ویتنام با اشاره به وضعیت مبادلات تجاری ایران و ویتنام خاطر نشان کرد: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری بین دوکشور، 100 میلیون دلار در سال بوده که این مقدار بسیار محدود است و با تکیه بر رایزنی های صورت گرفته میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و ویتنام از ظرفیت «تهاتر» نیز برای ارتقاء سطح همکاری های اقتصادی و تجاری می توان بهره گرفت که این ظرفیت، می تواند مقدمه توسعه هرچه بیشتر مبادلات تجاری بین دوکشور باشد.

وی ادامه داد: ما از وزارت امورخارجه ایران خواسته ایم تا فهرستی از کالاهایی که امکان مبادله و صادرات آن به ویتنام در قالب تهاتر فراهم می باشد را اعلام نماید و همچنین دیداری که با وزیر امورخارجه ایران داشتم، از وی خواستم تجربه تهاتر کالایی که ایران با کشورهایی همچون کوبا، ونزوئلا، روسیه و چین داشته را در اختیار ما قرار دهد تا این ظرفیت تبادل تجاری، بین ایران و ویتنام عملیاتی شود.

«لوئونگ کونوک هویی» با اشاره به روابط گردشگری ایران و ویتنام خاطر نشان ساخت: من در معرفی کردن ایران و جاذبه های گردشگری این کشور به مردم و گردشگران ویتنامی همواره سعی و تلاش دارم تا اینکه به ایران سفر داشته باشند و همچنین از زمان آغاز ماموریتم در ایران، تاکنون برنامه های متعدد و گوناگونی را در سفارت با هدف معرفی ویتنام به مخاطبان ایرانی برگزار کرده ام و بسیاری از علاقمندان ایرانی در این برنامه ها حضور پیدا کرده اند.

وی افزود: از شیوه های آشنایی مردم دو کشور با آداب و رسوم و سنت و فرهنگ یکدیگر، توسعه روابط گردشگری بوده که امیدواریم این روابط بیش از پیش ارتقا یافته و شاهد رشد و گسترش صنعت گردشگری بین دو کشور باشیم.

موضع ویتنام در قبال تجاوز اسرائیل به باریکه غزه

سفیر ویتنام در ایران نیز درخصوص وضعیت حال حاضر در نوار غزه گفت: شرایطی که اکنون نوار غزه در آن به سر می برد، شرایط ناگوار انسانی بوده و اصلا وضعیت مناسبی نیست.

«کونگ هویی» نیز افزود: مردم ویتنام از زمان آغاز حملات رژیم اسرائیل به غزه، اعلام نظر کرده و مخالفت خود را با جنگ ابراز کردند. با توجه به اینکه ویتنام جنگ بسیار طولانی ای را تجربه کرده و از سر گذرانده براین اساس ما هرگز نمی خواهیم جایی در دنیا درگیر جنگ باشد.

سفیر ویتنام تاکید کرد: براین باور هستیم که باید آتش بس در غزه برقرار شود تا کمک های انسان دوستانه به ساکنین نوار غزه برسد.

وی گفت: ضرورت دارد تمامی سازمان های بین المللی برای حل این مناقشه کمک کرده و در رساندن کمک های بشردوستانه به مردم نوار غزه تسهیلگری کنند.

«کونگ هویی» تاکید کرد: ویتنام به عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل، 500 هزار دلار تاکنون کمک های بشردوستانه برای مردم غزه ارسال کرده است.

سفیر ویتنام افزود: تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد می بایست به قطعنامه های صادر شده احترام گذاشته و برای پایان دادن به جنگ نقش سازنده ایفا نمایند و در راستای اجرایی شدن قطعنامه ها عمل کنند و از تداوم جنگ با پیروی از قطعنامه های صادر شده، جلوگیری کنند.

2

پربیننده ترین خبرها