خلق دوگانه کاذب نتانیاهو-بایدن در کاخ سفید

خلق دوگانه کاذب نتانیاهو-بایدن در کاخ سفید
شنبه 2 دی 1402 - 08:19

رمزگشایی از انتقادات صریح رئیس‌جمهور آمریکا از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موضوعی دشوار نیست، نحوه مدیریت جنگ به‌وسیله جو بایدن در نوار غزه به پاشنه آشیل حزب دموکرات تبدیل شده است و در چنین وضعیتی وی در مقابل هر نامزدی از حزب جمهوری‌خواه حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

العالم - آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بلافاصله پس از وتوی وقیحانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه آتش بس در نوار غزه، اکنون ژست مخالفت با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و مقام‌های رژیم صهیونیستی به خود گرفته و خواستار تغییر رویکرد تل آویو در بمباران بی حد وحصر غزه شده است.

وی در سخنانش تأکید کرد، رژیم صهیونیستی به دلیل بمباران گسترده غزه و افزایش تعداد جان باختگان، حمایت‌های بین المللی را از دست داده است، اما هرگز به نقش واشنگتن در شکل گیری و تثبیت این خشونت‌ها نپرداخت و حتی درباره وتوی یک‌جانبه آتش بس در غزه به‌وسیله کاخ سفید توضیحی نداد.

رمزگشایی از انتقادات صریح بایدن از نتانیاهو دشوار نیست. نحوه مدیریت جنگ به‌وسیله رئیس جمهور آمریکا در نوار غزه به پاشنه آشیل حزب دموکرات تبدیل شده و باعث از دست رفتن پایگاه انتخاباتی بایدن میان جوانان، اقلیت‌های نژادی و مسلمانان شده است. در چنین وضعیتی رئیس جمهور آمریکا در مقابل دونالد ترامپ یا هر نامزد دیگری از حزب جمهوری‌خواه حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

بایدن به‌تازگی لحن انتقادی جدی تری نسبت به رژیم صهیونیستی به کار می برد تا از دام شکست در انتخابات ریاست جمهوری 2024 بگریزد. اساساً زمانی که کشوری با تک رأی منفی خود به قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع از پایان جنایت‌های صهیونیست‌ها می شود، نمی تواند سخن از اختلاف مواضع خود با تل آویو به میان بیاورد.

شواهد میدانی، امنیتی و منطقه ای و فرامنطقه ای متعددی درباره مدیریت نسل کشی غزه به‌ وسیله کاخ سفید و سنتکام به چشم می خورد. خلق دوگانه کاذب نتانیاهو-بایدن در همین راستا قابل تحلیل است. رئیس جمهور آمریکا از سویی همچنان به اصلی ترین حامی کشتار و جنایت‌های نوار غزه تبدیل شده است و از سوی دیگر تلاش می کند با خلق برخی تصاویر مجازی و کاذب، خود را فردی متفاوت با نتانیاهو نشان دهد.

قطعاً این بازی تبلیغاتی و وقیحانه بایدن نیز همانند بسیاری از سياست‌ها و بازی های وی محکوم به شکست خواهد بود. سه نظرسنجی منتشر شده اخیر در آمریکا به وضوح نشان می دهد رأی دهندگان با مدیریت کاخ سفید در جنگ رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) مخالف هستند.

نتیجه نظرسنجی ها در حالی منتشر می‌شود که بایدن در دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی به نماد ضعف و ناتوانی در واشنگتن تبدیل شده است. به گفته تحلیلگران سیاسی، به دلیل اینکه انتظار می رود انتخابات ریاست جمهوری 2024 با رقابتی فشرده همراه باشد، مخالفت جوانان و مسلمانان آمریکایی با جنایت‌های سیستماتیک مشترک بایدن و نتانیاهو در نوار غزه می تواند به شکست دموکرات‌ها در انتخابات منجر شود.

نکته قابل توجه اینکه در هر سه نظرسنجی مشخص شده است جنگ غزه برای رأی دهندگان آمریکایی نسبت به موضوعاتی مانند تقابل با چین یا جنگ اوکراین از اهمیت بیشتری برخوردار است. تغییر لحن بایدن را باید در همین چارچوب تفسیر کرد و مانع از خلق دوگانه کاذب بایدن-نتانیاهو به‌وسیله دستگاه‌های رسانه ای و تبلیغاتی کاخ سفید شد.

قطعاً رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در نسل کشی غزه حکم متهمان اصلی دارند و به‌دلیل جنایت‌هایشان علیه کودکان و زنان بی دفاع فلسطینی تقاص سختی پس خواهند داد. نباید تفکیک و تمایزی میان این دو جلاد قائل شد.

راهبرد معاصر/ یادداشت حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل

پربیننده ترین خبرها