دبیرکل سازمان ملل: عملیات نظامی اسرائیل مانع توزیع کمک‌ها در غزه است

دبیرکل سازمان ملل: عملیات نظامی اسرائیل مانع توزیع کمک‌ها در غزه است
جمعه 1 دی 1402 - 22:43

دبیرکل سازمان ملل در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای ارسال کمک های فوری به نوار غزه بدون تصویب آتش بس فوری اعلام کرد: عملیات نظامی اسرائیل مانع توزیع کمک ها در غزه است.

العالم - آمریکا

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در آخرین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت که قضاوت درباره اثربخشی عملیات کمک‌های بشردوستانه در غزه بر اساس تعداد کامیون‌هایی که وارد غزه می‌شوند، اشتباه است.

او گفت: «مشکل واقعی روش های نظامی اسرائیل است که موانع بزرگی را برای توزیع کمک‌های بشردوستانه در داخل غزه ایجاد می‌کند. راه حل واقعی برای آنچه در نوار غزه اتفاق می افتد، توقف فوری جنگ به دلایل انسانی است.»

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: عملیات امداد رسانی موثر در غزه نیازمند امنیت نیروهای سازمان ملل است که بتوانند در محیطی ایمن کار کنند، ظرفیت لجستیکی وجود داشته باشد و فعالیت های تجاری از سرگرفته شوند. این چهار عنصر وجود ندارند.

گوترش همچنین از اسرائیل خواست موانع بر سر راه توزیع کمک ها را برطرف کند. هفته‌ها است که هیچ گونه حمایتی از غیرنظامیان در غزه ندیده‌ایم.

وی بار دیگر حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل را محکوم کرد، اما تاکید کرد که "این نقض قوانین بین المللی بشردوستانه هرگز نمی تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند و اسرائیل را از انجام تعهداتش بر اساس قوانین بین المللی رها نمی کند."

گوترش گفت که امیدوار است قطعنامه‌ای که به تازگی در شورای امنیت به تصویب رسیده است، بحران انسانی در غزه را بهبود بخشد، اما «کارهای بسیار بیشتری باید انجام شود».

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد، از اینکه مقامات اسرائیلی راه حل تشکیل دو کشور را زیر سوال می برند، بسیار ناراحت است.

سرانجام در پی فشارهای جهانی به آمریکا بعنوان حامی سرسخت رژیم اسرائیل برای توقف بمباران نوار غزه به تلافی عملیات طوفان الاقصی، شورای امنیت سازمان ملل سرانجام قطعنامه ای را که خواستار کمک های بشردوستانه بیشتر به غزه شده است، پس از یک هفته تاخیر به تصویب رساند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل ، این قطعنامه در جلسه علنی روز جمعه شورای امنیت ۱۳ رای مثبت از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت را کسب کرد و آمریکا و روسیه بعنوان دو عضو دائم دارای حق وتو در این شورا، به این قطعنامه رای ممتنع دادند. به این ترتیب این قطعنامه بدون هیچ رای مخالفی به تصویب رسید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه اول دی ماه ۱۴۰۲در جلسه رای‌گیری خود، در پی وتو شدن قطعنامه تعدیل شده روسیه، این قطعنامه‌ را از دیدگاه آمریکا و به‌ منظور گسترش حجم کمک‌رسانی به ساکنان غزه تصویب کرد.

آمریکا اعلام کرده بود که از جدیدترین پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره غزه حمایت می کند. در این قعطنامه از درخواست "آتش بس موقت" خودداری شده است. قطعنامه تصویب شده شورای امنیت از همه طرف‌ها می‌خواهد که «ارسال فوری، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به صورت انبوه» را به طور مستقیم به غیرنظامیان فلسطینی تسهیل و امکان‌پذیر کنند و به اسرائیل نیز امکان می دهد بر اسال کمک ها به غزه کنترل داشته باشد.

این قطعنامه همچنین از طرف‌ها می‌خواهد «شرایط را برای توقف پایدار خصومت‌ها ایجاد کنند.» نسخه اولیه خواستار توقف جنگ بود، در حالی که پیش نویس دوم خواستار «تعلیق» جنگ برای ارائه کمک بود.

این قطعنامه همچنین از طرف‌ها می‌خواهد که «استفاده از تمام مسیرهای موجود به سراسر نوار غزه» را برای ارسال کمک‌ها تسهیل کنند. قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل نیز خواسته است که یک مقام را برای نظارت بر ارائه کمک‌ها منصوب کند و از آن مقام می‌خواهد یک مکانیسم سازمان ملل برای تسریع کمک‌ها ایجاد کند. این نشان دهنده تفاوت دیگر با متن اولیه است. پیش نویس اولیه از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده بود تا مکانیزمی الزام آور برای کمک های سریع ایجاد کند.

قطعنامه تصویب شده شورای امنیت همچنین خواستار آزادی "گروگانها" و ورود سوخت کافی به غزه برای رفع نیازهای بشردوستانه است.

به بیان دیگر، از نگاه تحلیلگران مسایل بین المللیمی توان گفت آمریکا در نشست علنی روز جمعه شورای امنیت در واقع، دوباره هرگونه توقف یا تعلیق یا آتش بس فوری را وتو کرد و قطعنامه ای در شورای امنیت به تصویب رسید همچنان به رژیم اسرائیل اجازه تداوم حملاتش را بدون هراس از مجازات بین المللی می دهد.

همزمان تارنمای آمریکایی - اسرائیلی آکسیوس به نقل از مقامات واشنگتن و تل آویو اعلام کرد: مذاکرات قطعنامه شورای امنیت در سطح بالایی با مشارکت جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت انجام شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها