آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا: اعتبار حماس از زمان عملیات طوفان الاقصی افزایش یافته است

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا: اعتبار حماس از زمان عملیات طوفان الاقصی افزایش یافته است
شنبه 2 دی 1402 - 13:51

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اخیرا در تحلیل‌هایی تأکید کرده‌اند طی دو ماه اخیر یعنی از زمان عملیات طوفان الاقصی مقاومت حماس علیه اسرائیل در ۷ اکتبر، اعتبار و نفوذ حماس در منطقه خاورمیانه و خارج از آن به صورت چشمگیر افزایش یافته است.

العالم- فلسطین اشغالی

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، در حالی‌که جنگ کورکورانه اسرائیل علیه نوار غزه به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده، ولی حماس توانسته است جایگاه و اعتبار خود را به عنوان تنها "گروه مسلحی " که علیه کابینه وحشی و قاتل زنان و کودکان می‌جنگد تقویت کند.

مسئولان آگاه از ارزیابی‌های مختلف می‌گویند حماس موفق شده خودش را در مناطقی از جهان عرب و اسلام به عنوان مدافع اصلی قضیه فلسطین و مبارزی فعال علیه اسرائیل معرفی کند.

از زمان حملات ۷ اکتبر (15 مهر ماه / آغاز عملیات طوفان الاقصی) گذشته به فلسطین اشغالی، که به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ تن منتهی شد، نفوذ حماس به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

منابع مذکور می‌گویند از دیدگاه حماس، حمله ۷ اکتبر به جنوب فلسطین اشغالی یک عملیات موفقیت‌آمیز خیره‌کننده‌ای بوده است؛ زیرا به دنبال این عملیات، این گروه توانست شروط خود را از جمله آزادی صدها اسیر فلسطینی در زندان‌های اشغالگر در مقابل آزادی برخی گروگان‌های اسرائیلی بر طرف اسرائیلی تحمیل کند.

سی‌ان‌ان در عین حال تأکید کرد ویدیوها و تصاویری که توسط حماس منتشر شده، نشان می‌دهد که اعضای این جنبش مزین به اخلاق والای انسانی و اسلامی هستند.

یک مقام ارشد در دولت آمریکا گفته است: قبل از ۷ اکتبر، "حماس یک سازمان خیلی محبوبی نبود ولی امروز محبوبیت آن بیشتر شده است. "

انتظار می‌رود ادامه نبرد غزه محبوبیت حماس را در خارج از غزه بیشتر از داخل کند.

نظرسنجی‌هایی که در هفته نخست ماه نوامبر انجام شده، نشان می‌دهد که حمایت قوی از حملات ۷ اکتبر در میان فلسطینیان در کرانه باختری بسیار بیشتر از غزه شده و ۶۸ درصد از فلسطینیان در کرانه باختری حمایت‌شان از حماس را اعلام کرده‌اند.

مقامات دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا، که از نزدیک چندین شاخص کلیدی را زیر نظر دارند، تأکید دارند که حمایت از حماس در سرزمین‌های فلسطینی و سایر کشورهای منطقه افزایش یافته است.

"جاناتان پانیکوف" از مدیران اتاق‌فکر "شورای آتلانتیک" و معاون سابق مامور امنیت ملی آمریکا در امور خاور نزدیک می‌گوید: امروز به حماس، به‌ویژه در منطقه اشغالی کرانه باختری " به عنوان تنها گروهی نگاه می‌کنند که عملا علیه رژیم اشغالگر اقدام می‌کند".

"متیو میلر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هفته گذشته اعلام کرد که رهبری نظامی حماس را می‌توان شکست داد ولی "شما نمی‌توانید یک ایده و ایدئولوژی را در میدان جنگ شکست بدهید".

پربیننده ترین خبرها