نظرسنجی: 96 درصد عربستانی ها با عادی سازی روابط با اسرائیل مخالف هستند

نظرسنجی: 96 درصد عربستانی ها با عادی سازی روابط با اسرائیل مخالف هستند
شنبه 2 دی 1402 - 13:54

براساس نتایج نظرسنجی موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک از مردم عربستان ۹۶ درصد سعودی‌ها بعد از جنگ غزه با برنامه محمد بن سلمان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفند.

العالم-عربستان سعودی

بنابر این گزارش، شرکت کنندگان در این نظرسنجی تاکید کردند که کشورهای عربی باید در اعتراض به تجاوزگری های صهیونیست ها به غزه به طور کامل با رژیم اسرائیل قطع رابطه کنند.

این نظرسنجی توسط انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک از ۱۴ نوامبر تا ۶ دسامبر (۲۳ آبان تا ۱۵ آذر) با شرکت بیش از هزار نفر از شهروندان عربستانی انجام شده است.

براساس این نظرسنجی، ۴۰ درصد از سعودی ها موضعی مثبت نسبت به جنبش مقاومت اسلامی «حماس» دارند و این درحالی است که میزان این نگرش مثبت قبل از شروع جنگ غزه تنها ۱۰ درصد بوده است .

87 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی عقیده دارند که اسرائیل به شدت ضعیف و از درون دچار شکاف و چند دستگی شده و شکست دادن آن ممکن است.

نظرسنجی موسسه واشنگتن نشان داد که ۹۵ درصد سعودی‌ها باور ندارند که حماس در حملات خود غیرنظامیان را کشته باشد.

براساس این نظر سنجی تنها 5درصد سعودی ها عقیده دارند که شهروندان این کشور باید به یهودیان جهان بیشتر احترام بگذارند و روابطشان را با آنها بهبود ببخشند.

سه چهارم شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند که از ایده تلاش دیپلماتیک عربی برای تحقق صلح بین دوطرف حمایت می کنند.

91درصد سوال شوندگان نیز اعلام کردند که با وجود کشتار و ویرانی در غزه عقیده دارند که پیروزی از آن فلسطینی ها، اعراب و مسلمانان است.

پرسش شوندگان عربستانی از ایده مداخله نظامی عربستان در غزه برای پایان دادن به این وضع استقبال نکردند و گفتند اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی عربستان را به این امور ترجیح می دهند.

پربیننده ترین خبرها