محور فیلادلفیا بین مصر و غزه چیست و چرا اسرائیل آن را بمباران می کند؟ + تصاویر

محور فیلادلفیا بین مصر و غزه چیست و چرا اسرائیل آن را بمباران می کند؟ + تصاویر
يکشنبه 3 دی 1402 - 21:40

براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی و برخی رسانه‌های عربی، رژیم صهیونیستی به مصر ضرب الاجل داده که قصد اشغال منطقه مرزی در محور فیلادلفیا میان غزه و مصر را دارد.

العالم - فلسطین اشغالی

قدس الاخباریه به نقل از منابع آگاه روز شنبه 23 دسامبر 2023 گزارش داد که رژیم صهیونیستی به مصر اعلام کرده است که قصد اشغال محور فیلادلفیا میان مرز غزه و مصر را دارد و از سربازان مصری خواست که مرز را خالی کنند.

براساس این گزارش اشغالگران به مصر اعلام کرده اند که مسئولیتی در قبال جان هیچ سرباز مصری در جریان اشغال مناطق مرزی با مصر را ندارند و این عملیات در منطقه خواه مصر بپذیرد یا رد کند، تداوم خواهد یافت.

مرز مصر و غزه

روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز گزارش داده است که خودروهای زرهی و تانک‌های ارتش اسرائیل عملیات فوق‌العاده در راستای اجرای مانور زمینی از گذرگاه کرم ابوسالم به سمت محور فیلادلفیا آغاز کرده و دو فرد مسلح را هدف تیراندازی قرار داده و به قتل رساندند.

بیشتر بخوانید: چرا رژیم اشغالگر به دنبال کنترل مرز مصر و غزه است؟

کانال «القاهرة الاخباریة» مصر به نقل از منابع آگاه آغاز عملیات زمینی از کرم ابوسالم در محور فیلادلفیا یا صلاح‌الدین در مرز باریکه غزه با مصر را تکذیب کرد.

محور فیلادلفیا کجاست؟!

محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد.

به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می آید. تا قبل از عقب نشینی رژیم اشغالگر از باریکه غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود‌.

تا قبل از توافق فیلادلفیا میان مصر و رژیم اشغالگر ، حمل سلاح در محور فیلادلفیا ممنوع بود‌ اما پس از توافق فیلادلفیا که پس از مذاکراتی ۱۸ ماهه در سپتامبر ۲۰۰۵ حاصل شد، به نیروهای مصری اجازه داده شد که با سلاحهای سبک در این منطقه مستقر شوند.

تعداد نیروهای مصری در محور فیلادلفیا طبق این توافقنامه، تقریبا ۷۵۰ نظامی گارد مرزی است که به سلاح های سبک مجهز هستند. این نیروها در زمینه مبارزه با تروریسم، ورود غیرقانونی از مرزها و مبارزه با قاچاق فعالیت می کنند.

پربیننده ترین خبرها