در دیدار با بورل؛

رئیس پارلمان لبنان: راه اجرای قطعنامه ۱۷۰۱، توقف تجاوزات اسرائیل است

رئیس پارلمان لبنان: راه اجرای قطعنامه ۱۷۰۱، توقف تجاوزات اسرائیل است
شنبه 16 دی 1402 - 18:16

رئیس پارلمان لبنان در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی را تنها راه اجرای قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت ارزیابی کرد.

العالم - لبنان

به گزارش از سایت النشره، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به بیروت سفر کرده است، در ادامه دیدارهایش با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار آخرین تحولات خارجی، سیاسی و میدانی در لبنان و منطقه و همچنین نقش نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) مورد بررسی قرار گرفت.

بری در این دیدار بر تعهد لبنان به مشروعیت بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوط به‌ویژه قطعنامه شماره ۱۷۰۱ تاکید کرد.

رئیس پارلمان لبنان در این باره خاطرنشان کرد: نقطه ورود به اجرای این قطعنامه، با توقف تجاوزات و عقب‌نشینی اسرائیل از کل اراضی اشغالی لبنان آغاز می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نگرانی شدید خود را نسبت به ادامه جنگ در نوار غزه و تشدید تنش از سوی رژیم صهیونیستی ابراز کرد.

بورل تاکید کرد: اولویت باید متوقف کردن جنگ در نوار غزه باشد؛ چراکه این دروازه بازگشت آرامش به لبنان است و پس از آن بحث درباره اجرای کامل مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ آسان‌تر خواهد شد.

بورل پیش از این با نخست‌وزیر لبنان دیدار کرده بود و نجیب میقاتی در جریان این دیدار در بیروت، خواستار توقف نقض حاکمیت کشورش توسط رژیم صهیونیستی شد.

قطعنامه ۱۷۰۱ که در تاریخ ۱۱ اوت ۲۰۰۶ در سازمان ملل تصویب شد خواستار پایان دادن به جنگ ۳۳ روزه میان رژیم صهیونیستی و لبنان شد. دولت لبنان نیز در ۱۲ اوت به اجماع، با این قطعنامه موافقت کرد.

۱۳ اوت نیز ائتلاف کابینه وقت رژیم صهیونیستی این قطعنامه را با ۲۴ رأی مثبت و یک رأی ممتنع تصویب کرد و این آتش‌بس در ۱۴ همین ماه و در ساعت هشت (به وقت محلی) اجرایی شد. این قطعنامه همچنین خواستار ایجاد یک منطقه حائل در مرز جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی است.

نقض قطعنامه ۱۷۰۱ به دست رژیم صهیونیستی همواره محل اعتراض مقامات مختلف لبنان بوده است؛ میشل عون رئیس جمهوری سابق لبنان چند سال پیس اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی بیش از ۱۱ هزار بار قطعنامه پایان جنگ ۳۳ روزه را نقض کرده است.

با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در راستای سرگرم کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

به تازگی روزنامه الاخبار نوشت که مقاومت لبنان به تاکتیک‌های خاصی روی آورده است که دشمن توان رویارویی با آن را ندارد.

بر این اساس، فرماندهی مقاومت به رزمندگان اختیاراتی داده که آنها را قادر به انجام اقدامات زیادی می‌کند و مقاومت لبنان موفق به وارد کردن خسارات مستقیم به مواضع، جنگ افزارها و سیستم‌های دشمن شده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز معتقدند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

پربیننده ترین خبرها