ایروانی: شورای امنیت باید رژیم اشغالگر را مجبور به اجرای کامل قطعنامه‌های ۲۷۱۲ و ۲۷۲۰ کند

ایروانی: شورای امنیت باید رژیم اشغالگر را مجبور به اجرای کامل قطعنامه‌های ۲۷۱۲ و ۲۷۲۰ کند
سه شنبه 19 دی 1402 - 09:54

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اتهام‌های بی‌اساس مطرح شده علیه ایران را در جلسه علنی اخیر شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت دریای سرخ رد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و سفیر فرانسه در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، تاکید کرد که شورای امنیت باید با اتخاذ تدابیر قاطع رژیم اسرائیل را به توقف خونریزی، توقف اقدام‌های تجاوزکارانه خود و پایبندی استوار به تعهدات بین‌المللی خود تحت قوانین بشردوستانه و حقوق بشر وادار کند.

متن کامل نامه سفیر ایران در سازمان ملل به شرح زیر است:

مکاتبه حاضر متعاقب جلسه علنی اخیر شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت دریای سرخ، که در ۳ ژانویه ۲۰۲۴ تحت عنوان دستور کار «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» برگزار شد، تهیه شده است؛ در نشست مزبور، نمایندگانی از آمریکا و رژیم اسرائیل بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، اتهام‌های بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند و به انتشار مطالب کذب و اطلاعات نادرست عمدی نیز پرداختند؛ در این رابطه مایلم به موارد ذیل تاکید کنم:

۱. جمهوری اسلامی ایران ادعا‌های بی‌اساس مطرح شده در این نشست را صریحا محکوم و قاطعانه رد می‌کند؛ این اتهام‌ها غیر قابل اثبات و فاقد مدرک است؛ جمهوری اسلامی ایران همواره برای امنیت دریایی و آزادی دریانوردی اهمیت زیادی قائل بوده و بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود و حفظ صلح و امنیت در منطقه تاکید می‌کند.

۲. هدف آمریکا و رژیم اسرائیل از طرح چنین اتهام‌های بی‌اساسی روشن است: انحراف توجه بین‌المللی از علل ریشه‌ای وضعیت کنونی دریای سرخ، نسل‌کشی و قتل‌عام وحشیانه رژیم اسرائیل تحت حمایت کامل آمریکا علیه مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری و نیز مشارکت آن‌ها در تجاوزات نظامی هماهنگ و فعالیت‌های بدخواهانه علیه دیگر کشور‌های منطقه.

۳. آمریکا نمی‌تواند این واقعیت غیرقابل انکار را رد کند یا برآن سرپوش بگذارد؛ واقعیتی که بیانگر این مسئله است که حوادث اخیر در دریای سرخ مستقیما با ادامه جنایت‌های اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه مرتبط است؛ آمریکا و رژیم اسرائیل مسئولیت کامل جنایت‌های مذموم در حال ارتکاب در فلسطین اشغالی را بر عهده دارند؛ شدت جنایت جنگی رژیم اسرائیل و جنایت نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در غزه توسط سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی و نهاد‌های حقوق بشری تصدیق و مستند شده است؛ جنایت‌هایی را که به‌عنوان گسترده‌ترین نسل‌کشی ثبت شده در تاریخ معاصر معرفی می‌کنند.

۴. آمریکا به جای اقدام قاطع برای مهار این نقض‌های شدید، نه‌تنها در کنار رژیم اسرائیل می‌ایستد، بلکه با ارائه حمایت نظامی و پوشش دیپلماتیک قابل توجه به رژیم اشغالگر کمک می‌کند؛ با ممانعت از اجرای وظایف منشور شورای امنیت، که در تضاد با درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها در غزه توسط اسرائیل است، آمریکا اکنون به دنبال قطعنامه‌ای در شورای امنیت است که ظاهرا بر حقوق و آزادی دریانوردی در دریای سرخ تمرکز دارد؛ با وجود این، هدف اصلی مشروعیت بخشیدن به اصطلاح «ائتلاف دریایی بین‌المللی» به رهبری واشنگتن برای خدمت به اهداف سیاسی منطقه‌ای خود و دادن سپر لازم به اسرائیل برای ادامه جنایت‌های جنگی و جنایت‌های خود در غزه است؛ در نتیجه، اظهارات آمریکا در مورد به اصطلاح «حقوق کشتیرانی و آزادی کشتی‌های همه کشور‌ها در دریای سرخ» تنها به‌عنوان تلاشی برای انحراف از واقعیت تلخ جنایت‌ها و نسل‌کشی مداوم در فلسطین تلقی می‌شود.

۵. جمهوری اسلامی ایران با هشدار نسبت به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز یا غیرمسئولانه آمریکا که ممکن است صلح و امنیت منطقه را به خطر بیندازد، از شورای امنیت می‌خواهد که به مسئولیت‌های خود برای رسیدگی به علل وضعیت کنونی دریای سرخ پایبند باشد؛ در این راستا، شورای امنیت باید تدابیر قاطعی اتخاذ کند تا رژیم اسرائیل را وادار به توقف خونریزی، توقف اقدام‌های تجاوزکارانه خود و پایبندی استوار به تعهدات بین‌المللی خود تحت قوانین بشردوستانه و حقوق بشر کند؛ علاوه بر این، شورای امنیت باید رژیم اشغالگر را مجبور به اجرای کامل قطعنامه‌های ۲۷۱۲ و ۲۷۲۰ کند؛ قطعنامه‌هایی که خواستار حداقل الزامات برای تسهیل و تضمین ارسال سریع، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین در سرتاسر نوار غزه هستند.

پربیننده ترین خبرها