نشست اضطراری کمیته فلسطین سازمان همکاری اسلامی در تهران با حضور۲۶ کشور+ بیانیه پایانی

نشست اضطراری کمیته فلسطین سازمان همکاری اسلامی در تهران با حضور۲۶ کشور+ بیانیه پایانی
چهارشنبه 20 دی 1402 - 10:05

نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) و نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) روز چهارشنبه در تهران آغاز به کار کرد.

العالم ـ ایران ـ‌ سیاسی

بنابر این گزارش، پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) و نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» امروز چهارشنبه (۲۰ دی ماه) در هتل آزادی آغاز به کار کرد، این نشست در دو نوبت صبح و عصر به میزبانی تهران ادامه خواهد داشت.
نمایندگان مجالس ۲۶ کشور اسلامی و آسیایی از کشورهای فلسطین، لبنان، بحرین، ترکیه، آذربایجان، ساحل عاج، الجزایر، عمان، چین، موریتانی، اندونزی، عراق، سوریه، عربستان، تاجیکستان، کویت، سنگال، مالی، مالزی، بورکینافاسو، تونس، قطر، مغرب، امارات، پاکستان و چاد در سطح رئیس و نایب رئیس پارلمانی مهمان مجلس شورای اسلامی در این اجلاس هستند.

در نشست امروز، روسای مجالس جمهوری اسلامی ایران و الجزایر، دبیرکل PUIC ، رئیس هیات فلسطینی و اعضاء آن، روسای مجالس و نواب حاضر در اجلاس سخنرانی خواهند کرد.

همچنین جمع بندی و تصویب بیانیه‌ پایانی بخش پایانی این اجلاس در نوبت صبح خواهد بود.
قالیباف: رژیم صهیونیستی دشمن ذاتی اسلام و امت اسلامی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی دشمن ذاتی اسلام و امت اسلامی است، گفت: ملت فلسطین برای احقاق حقوق خود از حق دفاع و مقاومت در برابر اشغالگری و تجاوز برخوردار است.
محمدباقر قالیباف در پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) که امروز چهارشنبه به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، گفت: آنچه امروز در نوار غزه رخ می‌دهد، مایه نگرانی و شرمساری عمیق بشریت و ظلمی مضاعف به ملتی است که بیش از هفت دهه تحت شرایط تجاوز و اشغال از هرگونه حقوق و کرام انسانی خویش محروم بوده است.

وی ادامه داد: هیچ وجدان بیداری نمی‌تواند در قبال جنایات شنیع گسترده و خونبار در حال وقوع توسط ماشین جنگی رژیم صهیونیستی اسرائیل در غزه و آثار و تبعات سهمگین آن بر صلح و امنیت منطقه و جهان بی‌اعتنا باشد.

اشغال ۷۵ ساله فلسطین اهانت به کل بشریت و جامعه بین المللی است

رئیس مجلس گفت: موضوع فلسطین و اشغال ۷۵ ساله این سرزمین اسلامی و آواره کردن ساکنان اصلی و سرکوب و تحقیر فلسطینیان ساکن در کرانه باختری و نوار غزه مساله ای مربوط به فلسطین و رژیم جعلی اسرائیل یا مساله ای بین مسلمانان و رژیم صهیونیستی نیست بلکه در نگاه ارزشی و وجدانی مساله اهانت به کل بشریت و جامعه بین المللی است؛ بیش از هفت دهه است که یک ملت بزرگ و ریشه دار در تاریخ سرزمین فلسطین به عنوان قربانی قطعی اجرای سیاست های استعماری شاهد اشغال سرزمین پدری خود بوده و از دستیابی به اساسی ترین حقوق حقه خویش به ویژه حق تعیین سرنوشت و دیگر حقوق بنیادین بشر محروم مانده است. (جزییات بیشتر)

نایب‌رئیس مجلس عراق: باید موضع جدی و قاطعی در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی اتخاذ کنیم

نایب رئیس مجلس عراق بر لزوم اتخاذ موضعی جدی و قاطع در مقابل اقدامات رژیم صهیونسیتی تاکید کرد.

محسن المندلاوی امروز چهارشنبه در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، اظهار کرد: در سه ماهی که از آغاز جنگ علیه غزه می‌گذرد نقض آشکار حقوق بشر و ارزش های انسانی و معاهدات بین‌المللی توسط ارتش رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان و کهنسالان انجام می‌شود و همه این‌ها در راستای کوچاندن اجباری و پاکسازی نژادی نوار غزه است.
وی افزود: ما به عنوان مجالس کشورهای اسلامی باید موضع جدی و قاطعی در مقابل اقدامات این رژیم اتخاذ کنیم.

نایب رئیس مجلس عراق تاکید کرد: موضع عراق تأسیس کشور فلسطین به منظور حمایت از مردم این کشور و تأسیس با پایتختی قدس شریف است، در همین راستا ما قانونی را با عنوان جرم انگاری عادی سازی با رژیم صهیونسیتی تصویب کردیم.

المندلاوی ادامه داد: ما دعوت می‌کنیم از همه مجالس کشورهای اسلامی و منطقه تا با برگزاری نشستی به همدلی و یاری برسیم تا دولت‌ها را برای برخورد با اسرائیل در سازمان ملل تشویق کنیم.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونسیتی در سه ماه گذشته حقوق شهروندان و حقوق بشر را نقض کرده و بیش از حدود ۹۰ قطعنامه سازمان را زیر پا گذاشته است، باید تلاش کنیم فوراً جنگ پایان یافته و پیش از آنکه دیر شود و منطقه به کلی وارد جنگ و بحران های دیگر شود این کشتار پایان یابد.

نایب رئیس مجلس عراق عنوان کرد: همه ما کشورهای اسلامی باید تلاش کنیم در راستای آتش بس و باز شدن دروازه های مرزی برای ورود کمک های انسان دوستانه و جلوگیری از ادامه کشتار، زمینه‌سازی برای تبادل اسرا و ایجاد آرامش و ثبات در این منطقه. معتقد هستیم که همگی باید از مردم فلسطین حمایت کنیم تا کشور خود را به پایتختی قدس شریف تشکیل دهند.

عادی‌سازی، مجوزی برای ادامه کشتار مردم فلسطین است

نماینده مجلس ملی فلسطین با تاکید بر اینکه باید کشورهای اسلامی از ملت فلسطین حمایت کنند، گفت: روابط دو جانبه برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهوینستی و عادی سازی روابط مجوزی برای ادامه کشتار مردم فلسطین است.

فهمی الزعاریر در پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، گفت: نزدیک به ۹۶ روز از تجاوز به حق مردم فلسطین و حمله به غزه می گذرد. در این مدت چند تن مواد منفجره روی مردم ریخته شده و همچنان تجاوز اسراییلی ها در کرانه باختری ‌و قدس ادامه دارد.

وی ادامه داد: این جنایات باعث مفقودالاثری بیش از ۸ هزار نفر، ویران شدن ۶۵ هزار خانه، نابودی واحدهای مسکونی زیادی و زخمی های زیاد و قطع شدن دست و پاهای مردم شده است. مساجد و کلیساها و زیرساخت‌ها نابود شدند و تقریبا یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از غزه مجبور به کوچ شدند.

نماینده مجلس ملی فلسطین گفت: صهیونستی‌ها فلسطینی‌ها را کشته و آن‌ها را زیر تانک‌های خود له می‌کنند بدون آن که دفن شوند؛ این بخشی از جنایات شرم‌آور آنها است.

وی با بیان اینکه اراده بین‌المللی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونستی کم است، گفت: کشتار ادامه دارد و انواع خشونت را به کار می‌گیرند. هزاران کشته و زخمی در غزه داریم. علاوه بر این به مسجدالاقصی هتک حرمت می‌کنند و زیارت مسجد الاقصی را تقسیم زمانی کرده‌اند.

الزعاریر ادامه داد: اشغالگران می‌خواستند ما را متهم به وحشی گری کرده و مردم را گمراه کنند اما موفق نشدند چون با وجود آزادگان واقعیات بر همه مشخص شد.

وی با اشاره به حمایت امت عربی و اسلامی و عرب‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی گفت: آنها از فلسطین حمایت کرده و خواستار توقف نسل‌کشی شده‌اند. این مقاومت‌ها و مبارزه های مردم فلسطین باعث شد دوباره اوضاع به نفع فلسطین برگردانده شود.

الزعاریر کمک‌رسانی به مردم غره و توقف جنگ و جلوگیری از کوچاندن مردم غزه را مورد اجماع فلسطینی‌ها و مردم عرب و مسلمان دانست و گفت: اولویت اصلی توقف نسل کشی و حمایت از مردم فلسطین و وجود اراده بین المللی برای مقابله با جنگ و تجاوز است. مردم فلسطین با گرسنگی و قحطی مواجه بوده و دچار مرگ حتمی می‌شوند. مردم فلسطین در غزه مکان امنی ندارند اما ملت ما از فلسطین خارج نمی‌شود و کوچ اجباری توسط اشغالگران را رد می‌کنیم.

وی ادامه داد: از مجمع عمومی و سازمان حقوق بشر می‌خواهیم درباره جنایات اسراییل تحقیق کند که جنایت ضدبشری است.

نماینده مجلس فلسطین گفت: روابط دو جانبه بین برخی کشورهای اسلامی و رژیم صهیوینستی و عادی سازی روابط برخلاف مصوبات و تصمیمات امت اسلامی است. این کار مجوزی برای اسراییل است که مردم فلسطین را کشته و آنها را از بین ببرند. وقت آن شده کشورهای اسلامی درباره طرح صلح عربی و توقف جنگ بازنگری کنند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم اجرای تصمیمات اجلاس عربی اسلامی در ریاض گفت: با وجود کشتار و جنایات علیه ملت فلسطین، ما تسلیم نمی شویم، پرچم سفید را بالا نبرده و مبارزه خود را ادامه می دهیم و در برابر دشمن متجاوز ایستادگی می‌کنیم. ملت ما از حقوق خود دست نمی کشد و مثل کوه استوار می‌مانند. باید ملت ما برگردند و دولت فلسطین به پایتختی قدس تشکیل شود.

رئیس مجلس سوریه: در کنار مردم فلسطین ایستاده و از آن‌ها دفاع می‌کنیم

رئیس مجلس سوریه گفت: آرمان فلسطین در وجدان ملت ما است؛ ما در کنار مردم فلسطین ایستاده و از آن‌ها دفاع می‌کنیم.

حموده صباغ رئیس مجلس سوریه در این نشست، با اشاره به عملیات تروریستی در کرمان گفت: از طرف مجلس ملی سوریه با مردم ایران همدردی کرده و تسلیت خودم را خدمت خانواده های شهدا اعلام می دارم و از خداوند درخواست شفای عاجل برای زخمی ها دارم.

صباغ گفت: ادامه تجاوز خونین و نابودگرانه صهیونیستی‌ها باعث کشته شدن کودکان و افراد مسن شده است؛ رژیم صهیونستی زیربناها و امکانات شهری و مردم غزه را عمدا مورد هدف قرار می‌دهد و برای این کار از کمک‌های فنی و لجستیک آمریکا و کشورهای غربی استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه هدف رژیم صهیونیستی کوچاندن مردم فلسطین از سرزمین خود است، گفت: رژیم صهیونستی در سرزمین‌های فلسطین جنایت می‌کند تا شرایط منظقه را تغییر داده و ساکنان اصلی منطقه را از کشورشان بکوچانند؛ این نقض آشکار تمام قوانین بین‌المللی است.

رییس مجلس سوریه گفت: سرنوشت کسانی که تجاوز می‌کنند در زباله دان تاریخ است و فلسطین ستاره آشکار در آسمان ملت‌ها است و زندگی بدون فلسطین وحود نخواهد داشت. راه مقاومت ادامه دارد تا در نهایت پیروزی حاصل شود.

صباغ ادامه داد: آن چه در سوریه اتفاق می‌افتد ادامه جنگ و محاصره ظالمانه ملت سوریه است تمام تلاش دشمن صهیونسیت با به کار گیری سخت‌ترین ابزارهای تحریم و براساس نقشه سیستماتیک و بمباران زیربناها این است که ما از اصول خود کوتاه آییم که در راس آن آرمان فلسطین است اما ما از حقوق خود کوتاه نمی‌آییم.

رییس مجلس سوریه بیان کرد: آرمان فلسطین در وجدان ملت‌ها است. ما با مردم فلسطین بوده و از آنها پشتیبانی می‌کنیم. باید کسانی که کوچانده شدند برگردند و سرزمین فلسطین به پایتختی قدس شریف تشکیل شود. ما کنار مردم فلسطین ایستاده و از آنها دفاع می‌کنیم.
حمایت بورکینافاسو از آرمان فلسطین

نایب رئیس مجلس بورکینافاسو با تاکید بر اینکه باید از آرمان فلسطین حمایت کنیم، گفت: باید سازمان‌های بین‌المللی را مجاب کنیم که به سمت پایان یافتن جنایت اسرائیل در فلسطین حرکت کنند.

داودا دیالو در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران ، با بیان اینکه این جلسه به دلیل افزایش حملات اسرائیل در نوار غزه برگزار شده است، بر ضرورت تحقق صلح پایدار در منطقه تاکید کرد و گفت: باید هر چه زودتر در فلسطین صلح پایدار برقرار شود.

وی تصریح کرد: ما باید از آرمان فلسطین حمایت کنیم و از سوی دیگر باید سازمان‌های بین‌المللی را مجاب کنیم که به سمت پایان یافتن جنایت اسرائیل در فلسطین حرکت کنند.

تاکید نماینده مجلس لبنان به استفاده از تمام ابزارها برای جرم‌انگاری جنایات اسرائیل

نماینده مجلس لبنان تاکید کرد: باید از تمام ابزارها برای جرم انگاری جنایاتی که اسرائیل در قبال مردم فلسطین مرتکب شده در دادگاه‌های بین‌المللی استفاده شود.
قاسم هاشم نیز در این نشست، ضمن عرض تسلیت به مناسبت حادثه تروریستی در کرمان، گفت: ما اینجا نشستیم و تعدادی در فلسطین و لبنان جان‌شان را از دست می‌دهند. اخیراً یکی از رهبران حماس و یکی از رهبران ما ترور شدند و در دمشق نیز شاهد ترور یکی از فرماندهان ایرانی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در کارمان جدی باشیم و به عنوان پارلمان‌ها در چارچوب قواعد معینی حرکت کنیم، اظهار کرد: ما قانون‌گذار و ناظر در کشورهای خود هستیم و اگر بخواهیم کشورهای ما کاری بکنند، باید به مقامات کشور خود فشار وارد کنیم. ما می‌توانیم در کشورهای خود قوانینی در این زمینه تصویب کنیم؛ آنچه که مورد نیاز است این است که ما باید موضع گیری کنیم.

این نماینده مجلس لبنان با بیان اینکه «در کشورهای خود می‌توانیم با اراده برای فلسطین هزینه کنیم» تاکید کرد: تهران و جمهوری اسلامی ایران همیشه پشتیبان مردم فلسطین بوده و هزینه‌های بسیاری را نیز تحمل کرده است. (جزییات بیشتر)

ساحل عاج: براساس حقوق بین الملل، درجنگ اسراییل علیه حماس در کنار فلسطین ایستاده ایم

نایب رئیس مجلس ساحل عاج با تاکید بر اینکه ما در خصوص جنگ اسرائیل علیه حماس، در کنار ملت بی‌دفاع فلسطین هستیم، گفت: وظیفه ما است که فلسطینیان را مورد حمایت قرار داده و براساس حقوق بین‌الملل عمل کنیم.

کوناته سایدیکی نیز در این نشست گفت: امروز جامعه اسلامی با چندین حادثه عزادار شده که مهم ترین آن ها زلزله در مراکش، سیل در پاکستان، جنگ اسرائیل علیه حماس و حادثه تروریستی کرمان است.

وی با تاکید بر اینکه ما در خصوص جنگ اسرائیل علیه حماس، در کنار ملت بی‌دفاع فلسطین هستیم، گفت: مساله فلسطین عدالت، عزت و حقوق انسانیت است. فلسطینیان چندین دهه رنج های فراوانی را تحمل می کنند و جان های بسیاری در این راه از دست رفته است. پس وظیفه ما است که فلسطینیان را مورد حمایت قرار داده و براساس حقوق بین‌الملل عمل کنیم.

نایب رئیس مجلس ساحل عاج تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌های بین‌المجالس برای ایجاد صلح پایدار در منطقه استفاده کرد. همچنین آرمان فلسطین مورد توجه ملت‌های اسلامی قرار گیرد. باید به دنبال حل مساله فلسطین و تحقق عدالت و صلح پایدار برویم.

سنگال در کنار مردم فلسطین است

نماینده مجلس سنگال با تاکید بر لزوم برقراری آتش بس فوری در غزه گفت: مجلس سنگال در کنار همه کشورها برای صلح و امنیت پایدار فلسطین تلاش می‌کند.

آیساتوسو دیوارا ، با تاکید بر لزوم حرکت در جهت آرمان های مردم فلسطین گفت: باید رژیم صهیونیستی قوانین جهانی و قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کند؛ مردم فلسطین شرایط سخت انسانی دارند.

وی با بیان اینکه زیرساخت های فلسطین آسیب دیده است، گفت: مجلس سنگال در کنار همه کشورها برای صلح و امنیت پایدار فلسطین تلاش می‌کند.

نماینده مجلس سنگال تاکید کرد که در بیانیه پایانی باید حملات رژیم صهیونیستی محکوم شده و برای ارسال کمک ها به غزه اقدام شود. علاوه بر این باید به سمت آتش بس فوری در غزه پیش رفت.

کویت: سران رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند

نماینده پارلمان کویت خواستار محاکمه سران رژیم صهیونسیتی در دادگاه های بین‌المللی به عنوان جنایتکار جنگی شد.

محمد حسین المهان در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که صبح چهارشنبه در تهران برگزار شد، ضمن محکومیت انفجار تروریستی در کرمان اظهار کرد: از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ۹۶ روز می‌گذرد و این تجاوزات به صورت سیستماتیک انجام می‌شود و اغلب قربانیان زنان و کودکان بوده و شاهد فاجعه انسانی بی‌سابقه هستیم.

وی با بیان اینکه «غزه به طور کامل در حال نابودی است»، عنوان کرد: هیچ‌کس از اقدامات رژیم صهیونیستی جلوگیری نمی‌کند و اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و قدس اشغالی به صورت روزانه ادامه دارد.

این نماینده پارلمان کویت با تاکید بر اینکه وظیفه پارلمان‌های اسلامی این است که از همه ابزارها برای پایان دادن به کشتار دسته جمعی استفاده کنند، گفت: باید از کوچاندن مردم مظلوم فلسطین از نوارغزه باید جلوگیری کرد و سران رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکار جنگی در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند و علیه رژیم در دادگاه‌های بین‌الملی اقامه دعوا کرد و در این رابطه کشورهای مسلمان باید با هم هماهنگ و همراه باشند و از عادی‌سازی روابط با رژیم خودداری و روابط خود را قطع و سفارتخانه‌های خودشان را در اسرائیل تعطیل کنند.

المهان تاکید کرد: ضروری است دولت‌های اسلامی صندوقی برای آبادانی غزه تشکیل دهند؛ آرمان فلسطین در رأس و اولویت سیاست خارجی کویت است.

عمان: باید به ظلم رژیم صهیونیستی پایان داد

نایب‌رئیس پارلمان عمان با تاکید بر لزوم حمایت از مردم فلسطین گفت: باید به ظلم رژیم صهیونیستی پایان داد، آن‌ها از سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کنند.

طاهر بن مخبوت بن علی الجنیبی در نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری اسلامی در تهران، گفت: باید صلح و ثبات و حقوق مردم فلسطین را به آنها برگردانیم.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی اقدام به کشتار دسته جمعی و شکنجه مردم غزه کرده و بیمارستان‌ها را تخریب می‌کند. این تجاوزات در مقابل دیدگان سازمان ملل است که کاری نمی‌کند و همین باعث بی‌اعتمادی ملت‌ها به این سازمان می‌شود.

نایب رئیس پارلمان عمان گفت: با توجه به توافق همگی برای حمایت از مردم فلسطین باید کاری در این راستا شود و همه باید مسئولیت خودمان را انجام دهیم.

وی گفت: باید به ظلم رژیم صهیونیستی پایان داد، آنها از سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کنند. باید پارلمان‌ها و کشورهای مسلمان در مقابل ظلم رژیم صهیونستی گام بردارند.

نایب‌رئیس مجلس مالزی: از رفتار رژیم اسرائیل منزجر هستیم

نایب‌رئیس مجلس مالزی با بیان اینکه ما از رفتار رژیم اسرائیل منزجر هستیم، گفت: ما حامی تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف هستیم و سازمان همکاری‌های اسلامی نیز تلاش‌های خود را برای مقابله با تجاوزات اسرائیل به فلسطین به کار می‌گیرد.

راملی ماهد در این نشسصت گفت: تاکید دولت مالزی بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس است.

وی با بیان اینکه ما از رفتار رژیم اسرائیل منزجر هستیم، گفت: باید جنایتکاران جنگی محاکمه شوند؛ از ابتکارات صلح عربی برای غزه نیز حمایت می‌کنیم و نسبت به اسلام هراسی در جهان هشدار می دهیم.

نایب رییس مجلس مالزی همچنین بر لزوم برقراری آتش بس فوری در غزه و ارسال کمک های بشردوستانه به مردم غزه از مسیری امن تاکید کرد و گفت: باید امکان بازگشت فلسطینیان به مرزهای خود و حق تعیین سرنوشتشان ایجاد شود.

وی بیان کرد: ما حامی تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف هستیم و سازمان همکاری های اسلامی نیز تلاش های خود را برای مقابله با تجاوزات اسرائیل به فلسطین به کار می‌گیرد. همچنین به تعهد و تلاش خود برای احقاق حقوق ملت فلسطین ادامه می دهیم. باید برای توقف حملات عمدی اسرائیل به غزه تدبیری کرد.

نماینده مجلس مالزی گفت: مالزی خواستار اقدام سریع جامعه جهانی به نفع ملت فلسطین است و باید از طریق مسیرهای دیپلماتیک اهداف خود را دنبال کنیم؛ دولت آمریکا نیز باید در مقابل این فجایع پاسخگو باشد.

راملی ماهد خاطرنشان کرد: دولت مالزی مایل به انجام اقداماتی برای کمک مستقیم مالی به کمک فلسطین و جمع آوری کمک های مختلف است. ما به صلیب سرخ کمک کردیم از طریق مصر به مردم غزه کمک کند. آماده ارسال محموله کمک های جدیدی به این منطقه هستیم و در آینده از اقدامات سازمان ملل نیز برای کمک به آوارگان حمایت می‌کنیم و متعهدانه در حل و فصل این منازعه نقش آفرینی می‌کنیم.

نماینده مجلس چاد: وحشی‌گری صهیونیست‌ها در برابر مردم غزه برای هیچ‌کس قابل پذیرش نیست

نماینده مجلس ملی انتقالی چاد با بیان اینکه «حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام می کنیم و موضع متحدی با ملت فلسطین داریم»، گفت: از آمریکا و اسرائیل می‌خواهیم خود را موظف به اجرای قوانین بدانند.

محمد یوسف نیز در این نشست خاطرنشان کرد: بخاطر تلاش های جمهوری اسلامی ایران در راستای رفاه امت اسلامی باید از این کشور تشکر کنم اما وحشی گری صهیونیست‌ها در برابر مردم غزه برای هیچ کس قابل پذیرش نیست.

وی اظهار کرد: ما دیپلمات های خود را از اسرائیل خارج کردیم و از رفتارهای اخیر این رژیم اعلام انزجار خود را به طور رسمی اعلام نموده و هیچ دیداری با هیچ نماینده ای از اسرائیل نداشتیم.

نماینده مجلس ملی انتقالی چاد با بیان اینکه «حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام می کنیم و موضع متحدی با ملت فلسطین داریم»، تاکید کرد: از آمریکا و اسرائیل می خواهیم خود را موظف به اجرای قوانین بدانند. همچنین ما نیز به راه حل دو دولتی معتقدیم و امیدوارم این نشست در انجام وظایف خود موفق باشد.

مالی: حملات اسرائیل یک نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است

نماینده پارلمان مالی گفت: دولت و مجلس‌ انتقالی مالی همواره به آرمان فلسطین و امت اسلامی اهمیت می‌دهد و از ایجاد کشور مستقل فلسطینی حمایت می‌کند.

همی فونه مهل مدان هم با بیان اینکه «برگزاری این نشست فوق العاده برای رنجی است که ماه ها ملت فلسطین تحمل می‌کنند»، اظهار کرد: حملات اسرائیل یک نسل کشی و جنایت علیه بشریت است. دولت و مجلس‌ انتقالی مالی همواره به آرمان فلسطین و امت اسلامی اهمیت می‌دهد و از ایجاد کشور مستقل فلسطینی حمایت و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و کشتار زنان و کودکان را محکوم می کند.

وی تاکید کرد: چالش های غرب آفریقا مسأله منطقه ما است و مالی و نیجر ائتلافی علیه ترور تحت عنوان کشورهای ساحل تشکیل دادند و از آرمان فلسطین حمایت می کنند.

بیانیه پایانی نشست اضطراری کمیته فلسطین؛ لزوم حمایت همه جانبه از مقاومت مردم فلسطین

شرکت‌کنندگان در پنجمین نشست اضطراری کمیته فلسطین PUIC در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر توقف درگیری‌ها در غزه، لزوم حمایت همه جانبه خود را از مقاومت مردم فلسطین در همه اشکال آن در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام کردند.
بنابر این گزارش،‌ متن بیانیه پایانی پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) به شرح زیر است:

«ما شرکت کنندگان در پنجمین اجلاس فوق العاده کمیته دائمی فلسطین PUIC در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ در تهران، جمهوری اسلامی ایران گرد هم آمدیم و در مورد تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین که منجر به شهادت هزاران نفر که بخش قابل توجهی از آنها را زن و کودک تشکیل داده و همچنین منجر به تخریب گسترده غزه و تمام زیر ساختهای حیاتی آن شده است، بحث و گفتگو کردیم. (جزییات بیشتر)

پربیننده ترین خبرها