انتقاد رای الیوم از ضعف مصر در برابر توهین رژیم اشغالگر در دادگاه لاهه

انتقاد رای الیوم از ضعف مصر در برابر توهین رژیم اشغالگر در دادگاه لاهه
شنبه 23 دی 1402 - 11:56

مصرِ بزرگ باید در برخورد با فاجعه نوار غزه نقش میانجی را کنار بگذارد و در مقابل جنگ نسل کشی و پاکسازی قومی کابینه اشغالگر و بی شرمی این رژیم در توهین به مقامات قاهره با قدرت بایستد.

العالم _ فلسطین

عبد الباري عطوان روزنامه نگار مشهور فلسطینی و سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در سرمقاله این نشریه با بیان مطلب فوق، نوشت: تال بیکر، مشاور حقوقی وزارت امور خارجه اسرائیل، در دادخواست خود در دادگاه بین المللی دادگستری (لاهه) در نهایت بی شرمی به مقامات مصری توهین کرد و آنها را در موقعیت بسیار دشواری قرار داد. وی گفت که عامل گرسنگی و تشنگی بیش از دو میلیون نفر از مردم فلسطین در نوار غزه، مصر است نه «اسرائیل» زیرا مصر مسئول کامل گذرگاه رفح است.

با وجود چنین توهینی، بسیار دردناک و شرم آور است که تا زمان نوشتن این سطور، هیچ مقام مصری برای پاسخ به تال بیکر و رد اظهارات تحریک و توهین آمیز او اقدامی نکرده و سکوت همچنان سیاست دولت مصر است.

با این حال کاملا درست است که مقامات مصری مسئول گذرگاه رفح هستند و باید به زور هم که شده، این گذرگاه را در مقابل کمک های بشردوستانه ای که به نوار غزه سرازیر می شود، باز کنند و از سوی دیگر اجازه دهند ده ها هزار مجروح از نوار غزه برای درمان به بیمارستان های مصر بروند که به همین منظور و به صورت رایگان و بدون هیچ گونه هزینه ای در العریش برپا شده اند.

این در حالی است که هزاران کامیون مملو از مواد غذایی و کمک های پزشکی مقابل گذرگاه رفح متوقف شده اند و مقامات اسرائیلی مانع عبور آنها می شوند و در صف انتظار از شهر العریش در 40 کیلومتری نوار غزه تا گذرگاه رفح قرار دارند.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل به نیروهای مصری حمله و یک برج دیده بانی آنها را منهدم کرد و با تیراندازی به سمت سربازان مصری شماری از آنان را کشته و کنترل کل گذرگاه رفح را در دست گرفته است اما طرف مصری به این تجاوز پاسخ نداد. پس از این بود که ارتش اسرائیل کنترل رفح را در اختیار گرفت و به بهانه جلوگیری از ورود سلاح به نوار غزه، مبادرت به بازرسی و کنترل عبور و مرور می کند.

بیش از دو میلیون نفر از مردم نوار غزه پس از آواره شدن از شمال آن در شهر رفح در آوارگی به سر می برند و در خیابان‌ها می‌خوابند و نمی‌توانند قرص نانی برای فرزندان خود بیابند.

فقدان پاسخ رسمی مصر به این اقدامات تروریستی تحریک آمیز اسرائیل، چیزی است که مقامات این رژیم را به ادامه و تداوم چنین اقداماتی ترغیب کرده و این مقامات را به رهبری بنیامین نتانیاهو بر آن داشت تا تهدید به اشغال محور مرزی صلاح الدین (فیلادلفیا) کنند، محوری که مصر و نوار غزه را از هم جدا می کند.

مشاور حقوقی اسرائیل زمانی که مسئولیت گرسنگی دادن به مردم نوار غزه را بر دوش مقامات مصری گذاشت، زشت ترین انواع دروغ و وقاحت را بر زبان آورد و این در حالی است که غیر از گذرگاه رفح، بیش از شش گذرگاه وجود دارد که تحت کنترل کامل اسرائیل است از جمله گذرگاه کرم ابو سالم که در طول سه ماه گذشته از شروع تهاجم به هیچ وجه باز نشده است. با این حال ما نشنیدیم که یک مقام مصری به نماینده اسرائیل پاسخ دهد و او را مهار کند.

سکوت رسمی مصر در قبال این تجاوزات و دروغ‌های اسرائیل دیگر قابل قبول نیست و توهین به جایگاه مصر و وزن فرهنگی و تاریخی و حاکمیت ملی و ارزش‌های عربی و اسلامی آن است و به نظر ما، پاسخ قاطع باید باز کردن فوری گذرگاه رفح و استفاده از زور برای پاسخگویی به هرگونه مداخله اسرائیل در این زمینه باشد.

مصرِ بزرگ با توجه به جایگاه، رهبری و فداکاری مردم و شهدای آن در حمایت از آرمان عادلانه فلسطین و فداکاری های ارتش قهرمانش در چهار جنگ علیه استکبار، اشغالگری و قتل عام اسرائیل، باید در برخورد با فاجعه نوار غزه نقش میانجی را کنار بگذارد و در مقابل جنگ نسل کشی و پاکسازی قومی که کابینه رژیم اشغالگر بیش از سه ماه است در این نوار مصیبت زده انجام داده است، با قدرت بایستد. امیدوار بودیم که مصر، نه آفریقای جنوبی، طرفی باشد که در دادگاه بین المللی دادگستری علیه نسل کشی و پاکسازی قومی اسرائیل شکایت کند.

همچنین امیدواریم که دولت مصر در برابر مقامات اشغالگران اسرائیلی موضع قوی و شرافتمندانه اتخاذ کنند.

پربیننده ترین خبرها