آبروی ریخته غرب در باب‌المندب؛

گفت‌وگوی قدس با جعفر قنادباشی درباره مواضع متناقض رسانه‌ها و مقامات آمریکایی

گفت‌وگوی قدس با جعفر قنادباشی درباره مواضع متناقض رسانه‌ها و مقامات آمریکایی
سه شنبه 26 دی 1402 - 10:00

اگرچه نیویورک تایمز در خبری به نقل از مقامات امنیتی ایالات متحده گفته، حوثی‌ها به‌طور مستقل عمل می‌کنند و اطلاعات نشان می‌دهد ایران دخالتی در عملیات‌ی که در دریای سرخ اجرا می شود،‌ ندارد اما الیزابت استیکنی، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه ایالات متحده نظر مخالفی را مطرح کرد.

العالم - ایران

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با دویچه وله فارسی به چند پرسش در رابطه با حملات اخیر به حوثی‌ها و سیاست آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده است.

برخی پاسخ‌های او در نوع خودش جالب و البته متناقض با ادعاهای رسانه‌های مطرح آمریکاست از جمله اینکه: «ایران تسلیحات را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد و حوثی‌ها ماشه را می‌چکانند و آموزش و حمایت مالی - تسلیحاتی از طریق ایران صورت می‌گیرد».
اما در فاصله حدود یک ماه پس از چند عملیاتی که یمن در دریای سرخ انجام داد، این سؤال را پرسید که میزان اثرگذاری ایران در این عملیات‌ به چه میزان است و اقدامات یمنی‌ها چقدر بر محور ایران استوار است؟

جعفر قنادباشی، کارشناس منطقه غرب آسیا معتقد است: «یمنی‌ها هم مانند سایر گروه‌های مقاومت که مستقل هستند، استقلال دارند. مشابه این قضیه در مورد حماس هم صادق است. این برداشت غربی‌هاست که این حرکت قوی حوثی‌ها را به ایران نسبت می‌دهند. علت انجام این کار این است که هم از قدرت یمن کاسته شود و هم از سویی ایران را تحت فشار قرار دهند. به همین دلیل نام ایران را مطرح می‌کنند و به عنوان یک راهبرد آن را دنبال می‌کنند. در حقیقت اینکه رژیم صهیونیستی در هفت جبهه مورد حمله واقع شده است را به ایران نسبت می‌دهند تا از ارزش کار جبهه مقاومت کاسته شود».

دکتر قنادباشی ادامه می‌دهد: «البته ما دو کار مهم را قطعاً انجام داده و می‌دهیم؛ اول اینکه الگوی فرهنگی و معنوی را در قالب مقاومت به جهان ارائه کرده‌ایم و دوم؛ در عرصه عمل نیز الگوی خود را اجرا کرده‌ایم. بقیه مسائل را باید در چارچوب اتهاماتی دانست که علیه ایران مطرح می‌شود. مشخص است یمن محاصره است. چندین بار کشتی نفتی یا کالای تجاری ایران قصد داشت در ساحل یمن پهلو بگیرد، اما آمریکایی‌ها اجازه ندادند. پس این مسئله که ما همکاری می‌کنیم ، بیشتر اتهام است تا واقعیت».

اعتبار بربادرفته
این کارشناس ارشد بین‌الملل تصریح می‌کند: «ایران برنامه‌ای برای حضور در دریای سرخ ندارد. آنچه فعلاً مطرح است ، این است که در دریای عمان با هدف دفاع از تمامیت ارضی کشورمان حضور داریم و به‌جز در مواقع خطر نیز با یمن همکاری جدی نداشته‌ایم. همان‌گونه که دزدان دریایی را در باب‌المندب با همکاری یمن مورد حمله قرار دادیم».

قنادباشی معتقد است علت تلاش غرب برای کشاندن پای ایران به بلوای دریای سرخ این است که برای آن‌ها افت دارد با یمن کوچک جنگ‌زده درگیر شوند. غرب می‌خواهد پیروزی‌های یمن و همه جبهه مقاومت را به پای قدرت بزرگ‌تری بنویسد تا در رسانه‌های داخلی‌اش جنگ را در سطح خود دنبال کند. در حقیقت در افکار عمومی بین‌المللی، جنگ با کشوری کوچک مانند یمن برای ایالات متحده آمریکا کسر شأن است. بنابراین می‌خواهند وجهه بربادرفته خود را احیا کنند».

وی در پاسخ به این پرسش که در معادلات جنگی آیا ایران دانش نظامی را در اختیار یمن قرار می‌دهد، هم می‌گوید: «برای یمن رنج کشیده، انگیزه‌های توسعه دفاعی، بسیار بالاست. دستیابی به دانش ساخت رادارها و ابزار رصد قطعاً در صدر اهداف آنان است. یمنی‌ها ۸ سال و ۹ ماه وقت داشتند که این دانش را برای انتقال قدرت به دست بیاورند و از کشورهای مختلف این دانش را کسب کرده‌اند. ممکن است ایران هم در میان این کشورها باشد».

قدس آنلاین

پربیننده ترین خبرها