انهدام محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با جنایات تروریستی کرمان و راسک در سوریه

انهدام محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با جنایات تروریستی کرمان و راسک در سوریه
سه شنبه 26 دی 1402 - 10:47

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود از انهدام محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با جنایات اخیر تروریستی کرمان و راسک در سوریه با موشک‌های بالستیک در بخشی از عملیات موشکی ساعتی پیش خبر داد.

العالم - ایران

بر اساس سرنخ‌های کشف شده در جریان جنایات تروریستی راسک و کرمان و با همکاری جامعه اطلاعاتی کشور به‌ویژه نیروی قدس سپاه، تعدادی از مراکز تجمع اصلی فرماندهان و مسئولان گروهک‌های تروریستی خصوصا داعش در خاک سوریه شناسایی شد.

همچنین اهداف مختلفی در اقلیم شمال عراق نیز به عنوان مراکز طراحی توطئه و اقدامات مخرب علیه ملت ایران شناسایی شده بود که یکی از آنها، مرکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در این منطقه بود.

نیروی هوافضای سپاه با استفاده از موشک‌های بالستیک بومی، از چند نقطه مختلف در غرب و جنوب غرب کشور به اجرای ضربات موشکی علیه این اهداف و مراکز ایجاد شرارت اقدام کرد که اهداف مد نظر در این عملیات کاملا محقق شد.

حجم خسارات و تلفات وارد آمده به پیکره دشمن در این عملیات تاکنون قابل‌توجه ارزیابی شده و منتظر ارزیابی‌های بعدی است.

عملیات موشکی بامداد امروز، هفتمین عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۱۳۹۶ تاکنون است. هرچند هنوز اطلاعات بیشتری از این عملیات منتشر نشده است اما برخی رسانه‌های اقلیم کردستان عراق از اصابت دست کم ۴ موشک بالستیک به ساختمانی در منطقه ملاعمر در اربیل کردستان عراق خبر می‌دهند. برخی منابع هم از تعداد ۷ اصابت خبر داده اند.

همچنین منابع محلی در ادلب سوریه گزارش داده‌اند که بر اثر حمله موشکی سپاه، برخی مقرهای حزب تروریستی الترکستانی منهدم شده است.

اولین عملیات موشکی سپاه پس از عملیاتی که در اواسط دهه هفتاد به مقر منافقین در خاک عراق انجام شد، در سال ۱۳۹۶ و در پاسخ به اقدام تروریستی داعش در حمله به مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.

در آن عملیات، نیروی هوافضای سپاه با موشک‌ها بالستیک ذوالفقار و قیام مقرهای تجمع فرماندهان و طراحان عملیات تروریستی مجلس شورای اسلامی را با موشک‌های بالستیک ذوالفقار در هم کوبید.

عملیات بعدی سپاه در شهریورماه سال ۹۷ اجرا شد و طی آن مقر گروهک تروریستی و تجزیه طلب حزب دموکرات کردستان در کوی سنج اقیلم کردستان عراق با ۷ فروند موشک بالستیک فتاح ۱۱۰ مورد اصابت قرار گرفت.

پس از آن در مهرماه سال ۹۷ و در پاسخ به عملیات تروریستی حمله به مراسم رژه در اهواز سپاه در عملیات ضربت محرم برای نخستین مرتبه یک عملیات ترکیبی موشکی و پهپادی با بکارگیری موشک‌های ذوالفقار و قیام و همچنین پهپادهای بمب افکن خود اجرا کرد و مقرهای تروریست‌های داعشی در شرق فرات را منهدم کرد.

چهارمین عملیات موشکی سپاه در ۱۸ دیماه ۱۳۹۸ و در پاسخ به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی صورت گرفت. در این عملیات پایگاه آمریکایی عین الاسد با ۱۳ فروند موشک بالستیک فاتح ۳۱۳ و قیام مورد اصابت قرار گرفت و خسارات قابل توجهی به آن وارد شد.

پنجمین عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ صورت گرفت اما این‌بار مقر جاسوسی موساد در اربیل کردستان عراق با موشک‌های بالستیک مورد هدف قرار گرفته و منهدم شد.

سال گذشته نیز نیروی زمینی سپاه در جریان عملیات‌های ربیع ۱ و ۲ مقرهای مختلف گروهک‌های تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق را با موشک‌های فتح ۳۶۰ هدف قرار داده و منهدم کرد.

عملیات بامداد امروز، هفتمین عملیات موشکی سپاه پاسداران در سال‌های اخیر است. ویژگی‌ بارز این عملیات در آن است که برای نخستین مرتبه سپاه دو موقعیت مختلف را در دو جغرافیای متفاوت مورد حمله موشکی قرار داده است.

در این عملیات، هم مقر تروریست‌های داعش درسوریه مورد هدف قرار گرفته و هم مقر جاسوسی موساد در کردستان عراق.

هنوز از نوع و تعداد موشک‌های بکار رفته در این عملیات اطلاعات دقیقی منتشر نشده اما به نظر می‌رسد در جریان موشک باران مقر موساد از موشک‌های فاتح ۱۱۰ (یا دیگر موشک های خانواده فاتح) استفاده شده باشد.

همچنین برخی منابع از هدف قرار گرفتن مواضع تروریست‌های سوریه از منطقه جنوب غرب کشور خبر می‌دهند که در صورت صحت این موضوع گمان می‌رود در این عملیات برای نخستین مرتبه از موشک‌هایی نظیر «خیبر»، «حاج قاسم» یا «دزفول» استفاده شده باشد.

ایرنا نوشت: بنابر اعلام منابع محلی در ادلب سوریه موشک‌های بالستیک سپاه به مواضع گروهک‌های تروریستی تحریرالشام و حزب الترکستانی در منطقه جبل السماق ادلب اصابت کرده‌اند.

گفتنی است که آموزش تروریست‌های موسوم به داعش خراسان در این منطقه انجام می‌شود و پس از آن توسط آمریکا به افغانستان منتقل می‌شوند تا برای اقدامات تروریستی وارد ایران شوند.

نکته قابل توجه اینکه فاصله این منطقه از نقطه شلیک موشک‌های سپاه در ایران، بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر است که به نوعی دوربردترین عملیات موشکی ایران تاکنون محسوب می‌شود.

ناظران این اقدام را پیامی صریح و واضح از سوی ایران به رژیم صهیونیستی قلمداد کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها