رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور:

مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار ائمه‌ جمعه سراسر کشور

مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار ائمه‌ جمعه سراسر کشور
سه شنبه 26 دی 1402 - 12:32

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه‌ جمعه سراسر کشور تاکید کردند: رهبر انقلاب: حضور در انتخابات صرفاً تکلیف نیست حق مردم است.

العالم - ایران

ائمه‌ی جمعه سراسر کشور با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

بیست و ششمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور از روز یکشنبه «24 دی ماه» با حضور در حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و تجدید میثاق با امام مقاومت آغاز شد که دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و برگزاری گردهمایی با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیس جمهور از جمله برنامه های بیست و ششمین گردهمایی نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور فرمودند: حقاً و انصافاً ماه رجب ماه مبارکی است. رحمت الهی در سرتاسر این ماه در اختیار آحاد مردمی است که دل‌هایشان متذکر به یاد پروردگار باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: شایسته‌ترین عملی که انسان در این ماه انجام می‌دهد استغفار است. واقعاً همه‌ی ما احتیاج داریم به اینکه استغفار کنیم. به خدای متعال پناه ببریم.

رهبر انقلاب گفتند: مغفرت الهی بزرگترین نعمتی است که در دنیا و آخرت خدای متعال به یک انسان عنایت می‌کند. حتی اولیا الهی، حتی پیغمبر خدا از مغفرت الهی بی‌نیاز نیستند. لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ.

ایشان فرمودند: این مغفرت به خاطر آن است که احدی نمی‌تواند حق اطاعت و عبادت پروردگار به جای بیاورد.
هیچکس نیست که بتواند حق عبادت پروردگار را، حق بندگی را، آن طور که شایسته‌ی اوست به جا بیاورد. هر چه مجاهدت هم بکند نمی‌تواند. احتیاج داریم به استغفار. همه‌مان باید استغفار کنیم.

مهمترین محور بیانات ایشان به شرح زیر است:

رسیدن به هدف‌های اسلامی جز با حضور مردم امکان پذیر نیست

مسئله مردم یک اصل اسلامی است

شایسته‌ترین عمل در ماه رجب استغفار است

حقاً و انصافاً ماه رجب ماه مبارکی است. رحمت الهی در سرتاسر این ماه در اختیار آحاد مردمی است که دل‌هایشان متذکر به یاد پروردگار باشد.

شایسته‌ترین عملی که انسان در این ماه انجام میدهد استغفار است. واقعاً همه‌ی ما احتیاج داریم به اینکه استغفار کنیم. به خدای متعال پناه ببریم.

مغفرت الهی بزرگترین نعمتی است که در دنیا و آخرت خدای متعال به یک انسان عنایت میکند. حتی اولیاء الهی، حتی پیغمبر خدا از مغفرت الهی بی‌نیاز نیستند.لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ.

این مغفرت به خاطر آن است که احدی نمیتواند حق اطاعت و عبادت پروردگار به جای بیاورد.

هیچ کس نیست که بتواند حق عبادت پروردگار را، حق بندگی را، آن طور که شایسته‌ی اوست به جا بیاورد. هر چه مجاهدت هم بکند نمی‌تواند.

احتیاج داریم به استغفار. همه‌مان باید استغفار کنیم.

مردم ما مردمی خوب و مومن هستند حتی آن‌ها که برخی ظواهر شرعی را مراعات نمی‌کنند

دلسوز مردم بودن و محبت ورزیدن به مردم یکی از بایدهای امامت جمعه است.

یکی از بایدهای امامت جمعه نیازسنجی و مخاطب‌شناسی است.

شناخت سوالات ذهنی جوانان از طریق معاشرت با مردم و جوانان امکان پذیر است.

ملت یمن و دولت انصارالله انصافاً کار بزرگی انجام دادند.

کار آن‌ها مصداق جهاد فی سبیل‌الله است.

امیدواریم این مجاهدت‌ها تا پیروزی ادامه پیدا کند.

همه دنیا قبول دارند مردم غزه مظلوم و پیروزند.

رژیم غاصب در نظر آحاد مردم دنیا، مسلم و غیر مسلم، هم ظالم و گرگ خونخوار و بی‌رحم است و هم مغموم و شکست خورده و متلاشی شده.

اگر در نماز و خطبه قصد تقرب و اخلاص نباشد حرف اثر نمی‌گذارد

امامت جمعه جزو سخت‌ترین کارهاست، شاید کمتر کاری به دشواری امامت جمعه باشد. علت هم این است که هم در نماز و خطبه بایستی اخلاص و توجه به حضرت حق و این‌ها باشد که اگر این معنا نباشد دل انسان خالی از قصد تقرب و اخلاص للّه باشد حرف اثر نمی‌گذارد، نماز برکت پیدا نمی‌کند هم این لازم است، هم توجه به خلق لازم است.

در نمازهای غیر جمعه شاعر میگوید که پشتم به خلائق است و رویم به خداست.

اما در این نماز شما پشتتان به خلائق نیست، رویتان هم به خلائق است.

هم رو به خلائق دارید، هم رو به خدا دارید، هم باید رضای الهی را در نظر بگیرید، هم باید نفع مردمی و رضای مردمی را در نظر بگیرید خیلی سخت است دیگر.

نقش‌آفرینی مردمی با توجه به مجموعه‌ احکام اسلامی خیلی مورد توجه‌ است

نقش‌آفرینی مردمی در نظام اسلامی و اساساً در حیات اسلامی مردم در نگاه اسلام، در نگاه قرآن، با توجه به مجموعه‌ی احکام اسلامی خیلی مورد توجه‌اند.

اگر مردم نیایند سراغ آن کسی که خود را صاحب حق می‌داند و مسئولیتی می‌خواهد قبول بکند بر او واجب نیست دنبال آن حق برود.

حتی کسی مثل امیرالمؤمنین علی‌ابن‌ابی‌طالب اگر مردم با او نباشند، دور و برش نباشند می‌گوید من تکلیفی ندارم.

رسیدن به تمدن اسلامی جز با مبادرت مردم امکان‌پذیر نیست

خداوند متعال به پیغمبرش می‌فرماید که: «هُوَ الَّذی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنین» خیلی مهم است. خدای متعال مؤمنین را در ردیف نصرت خودش قرار می‌دهد؛ یعنی اگر مؤمنین کمک نمی‌کردند به پیغمبر، پیغمبر هم پیروز نمی‌شد. لذا اولین کاری که پیغمبر انجام داد ساختن مؤمنین بود. مؤمن بسازد، مؤمن درست کند.

خب پس بنابراین روشن است که رسیدن به هدف‌های اسلامی ــ حالا اسمش را بگذارید نظام اسلامی، در نهایت تمدّن اسلامی ــ جز با حضور مردم جز با توجّه و مبادرت مردم امکان‌پذیر نیست. باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند.

پربیننده ترین خبرها