چگونه کردستان عراق تبدیل به خانه ای امن برای تروریست ها شد + نقشه

چگونه کردستان عراق تبدیل به خانه ای امن برای تروریست ها شد + نقشه
سه شنبه 26 دی 1402 - 15:47

به دنبال تشدید تحرکات و فعالیت های خرابکارانه گروه های تروریستی - که در منطقه کردستان عراق استقرار یافته اند - علیه امنیت ملی ایران و عدم اتخاذ تدابیر لازم از سوی مقامات عراقی برای اخراج گروه های تروریستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، عملیاتی را علیه این گروه ها در منطقه انجام داد.

العالم - عراق

طی سال های اخیر، مقامات و فرماندهان نظامی ایران بارها درباره استقرار و فعالیت گروه های تروریستی نزدیک مرزهای ایران و منطقه کردستان عراق هشدار داده و از مقامات محلی و دولتی عراق خواسته بودند با این گروه ها برخورد کنند. اما دولت مرکزی عراق و مقامات منطقه کردستان این کشور ، تدابیر لازم و قابل قبولی برای اخراج این گروه ها یا جلوگیری از حملات آنها به خاک ایران صورت ندادند.

به همین دلیل، با تشدید تحرکات گروه های تروریستی مثل کومله ، حدکا ، پژاک و حزب کارگران کردستان (پاک) در مرزهای ایران و تلاش برای اجرای عملیات تروریستی مثل بمب گذاری در مراکز حساس در ایران در استان اصفهان توسط تروریست های کومله با دستور موساد و وارد کردن گروه های مسلح و حجمی انبوه از سلاح داخل ایران و نقش اصلی این گروه ها در ناآرامی های اخیر در ایران ، همه و همه سپاه پاسداران را برآن داشت تا دست به این عملیات نظامی زده و مواضع و مقر تروریست ها در خاک کردستان عراق را با توپخانه و موشک و پهپاد هدف قرار دهد.

با توجه به تعدد گروه های تروریستی و حمایت طرف های خارجی از آنها ، به نظر می رسد که حملات اخیر سپاه برای نابودی کامل این گروه ها کامل نیست و این حملات موشکی، صرفا یک هشدار و عملیات انتقام جویانه است. از سوی دیگر، مسوولان ایرانی همزمان با آغاز این عملیات ، رایزنی های دیپلماتیک با مقامات عراقی را در دستور کار قرار داده و توقف فعالیت های تروریستی را در اطراف مرزها به خصوص در منطقه کردستان عراق خواستار شدند.

حضور گروه های تروریستی در منطقه کردستان عراق افزون بر اینکه تهدید امنیتی برای ایران به شمار می رود ، تهدیدی خطرناک عراق برای امنیت عراق نیز محسوب می شود.

درصورتیکه مقامات عراق تدابیر مناسبی برای بیرون راندن گروه های تروریستی از منطقه کردستان عراق به کار نگیرند ، این مساله می تواند در دراز مدت امنیت عراق را تهدید کند و مشکلاتی را در روابط با کشورهای همسایه ایجاد کند و افزایش تعداد پایگاه های نظامی در شمال عراق ، و منطقه کردستان دراین کشور را به عرصه ای برای حل و فصل درگیری های منطقه و کشمکش های نظامی تبدیل کند.

از جمله گروه های تروریستی که درحال حاضر در این منطقه فعال هستند ، حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) ،‌ حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) و سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران (کومله) و حزب آزادی کردستان (PAK) است که از گروههای جدایی طلب و تروریستی اصلی در مرزهای شرقی منطقه کردستان عراق به شمار می روند و امنیت ملی ایران را هدف قرار می دهند.

در سال های گذشته ، مدارک بسیاری درباره سوء استفاده سازمان های جاسوسی غرب از گروه های یاد شده به دست آمده است که از جمله این سازمان ها می توان به سیا و موساد اشاره کرد که همواره درصدد اجرای عملیات خرابکارانه در داخل ایران بوده اند.

با توجه به این مساله ، درصورتیکه مذاکرات فعلی برای تجزیه و تخلیه مقرهای این گروه ها در منطقه کردستان عراق به نتیجه نرسد، شاهد عملیات جدی تری از سوی ایران در این منطقه خواهیم بود از جمله عملیات زمینی برای پاکسازی مناطق شرقی منطقه کردستان عراق.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها