اقدام قانونی 50 وکیل آفریقای جنوبی علیه انگلیس و آمریکا درباره باریکه غزه

اقدام قانونی 50 وکیل آفریقای جنوبی علیه انگلیس و آمریکا درباره باریکه غزه
سه شنبه 26 دی 1402 - 18:18

وکلای آفریقای جنوبی می‌گویند که ایالات متحده و انگلستان باید به دلیل همدستی در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه، پاسخگو باشند.

العالم - آفریقا

پس از اینکه آفریقای جنوبی به دلیل نسل‌کشی در غزه علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) شکایت کرد، نزدیک به ۵۰ وکیل از این کشور در حال آماده‌سازی یک اقدام جداگانه علیه دولت‌های ایالات متحده و انگلستان به دلیل همدستی در جنایات جنگی نیروهای صهیونیستی در فلسطین هستند.

این ابتکار به رهبری وکیل ویکوس ون رنسبورگ، با همکاری وکلایی از ایالات متحده و انگلستان با هدف تعقیب شرکای این جنایات در دادگاه‌های مدنی است.

رنسبورگ که چندین هفته است به کشورهای مختلف و دیوان بین‌المللی دادگستری نامه می‌نویسد تا رژیم صهیونیستی و حامیان آن را تحت تعقیب قرار دهند، با حمایت همکارانش شروع به تدارک اقدامات قانونی علیه این دو کشور غربی کرده است.

او در مصاحبه‌ای با تشریح روندی که طی آن واشنگتن و لندن به‌عنوان شریک جنایات جنگی تل‌آویو علیه مردم غزه مورد قضاوت قرار خواهند گرفت، اعلام کرد ایالات متحده اکنون باید پاسخگوی جنایاتی باشد که مرتکب شده است.

وی با بیان اینکه آنچه در عراق اتفاق افتاد یک نمونه است، خاطرنشان کرد هیچ‌کس آمریکا را مسئول جنایاتی که در این کشور خاورمیانه مرتکب شد، ندانسته است.

رنسبورگ گفت: «ایالات متحده مشغول صرف پول و منابع بیشتر برای (اجازه‌دادن به اسرائیل) برای ارتکاب جنایت است.» وی توضیح می‌دهد پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری به‌عنوان راهنمای پرونده علیه ایالات متحده و انگلستان مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

وی در پایان عنوان کرد، اگر پرونده دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی به نفع آفریقای جنوبی خاتمه یابد، ایالات متحده ممکن است با تحریم روبرو شود، حتی اگر این حکم را نپذیرد.

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه که توسط آفریقای جنوبی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه شده پنج‌شنبه در لاهه آغاز و روز جمعه نیز دومین جلسه برگزار شد. در متن شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در باریکه غزه را متوقف کند.

آناتولی در این باره گزارش داد مهلتی که به قضات دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی پرونده داده شده از ۳ تا ۶ هفته است.

در شکایت ۸۴ صفحه‌ای آفریقای جنوبی از رژیم اسرائیل استدلال شده که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ناقض الزامات و تعهدات بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ است. این کنوانسیون نسل‌کشی را اقدامی باهدف تخریب به‌صورت کلی یا جزئی، در سطح ملی، نژادی، قومی یا مذهبی معنا کرده است. آفریقای جنوبی، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را نسل‌کشی می‌داند چون باهدف تخریب بخش قابل‌توجهی از جمعیت این باریکه است.

در صورت محکومیت، رهبران نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی در معرض حبس و پیگرد قرار می‌گیرند.

تصمیم رژیم صهیونیستی برای مشارکت در این محاکمه به‌جای تحریم آن، نشانگر نگرانی‌های این رژیم نسبت به این است که قاضی‌ها دستوری را به تل‌آویو مبنی بر توقف جنگش علیه غزه صادر کنند و همچنین تل‌آویو نگران تخریب «وجهه بین‌المللی» خود است.

این پرونده ممکن است چندین سال ادامه یابد، اما در درخواست آفریقای جنوبی از این دیوان آمده است که حکمی را به‌صورت فوری و الزام‌آور برای رژیم صهیونیستی صادر کند تا سریعاً عملیات نظامی خود را در غزه و علیه آن متوقف کند

به گفته مقامات باریکه غزه و سازمان ملل ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل از 7 اکتبر 2023 جنگی ویرانگر را علیه غزه به راه انداخته است که تا روز یکشنبه 23 هزار و 968 شهیدو 60 هزار و 582 زخمی که بیشتر آنها کودک و زن بودند، تخریب گسترده زیرساخت ها و یک فاجعه انسانی بی سابقه برجای گذاشت.

پربیننده ترین خبرها