جنگ غزه چگونه رؤیای سازش صهیونیسم در مغرب را به باد داد؟

جنگ غزه چگونه رؤیای سازش صهیونیسم در مغرب را به باد داد؟
چهارشنبه 27 دی 1402 - 14:37

حمله رژیم صهیونیستی به غزه و شهادت بیش از ۲۴ هزار فلسطینی، رؤیاهای گروه موسوم به "جریان اسرائیل در مغرب" را به باد داد. این جریان تمام توان خود را برای پیشبرد روند سازش با رژیم صهیونیستی در سطوح مردمی در مغرب (مراکش) به کار گرفته بود.

العالم - مغرب

بنابر گزارش رای الیوم، تا قبل از ۷ اکتبر – یعنی روزی که جنگ شروع شد – "جریان صهیونیسم مغربی" طوری برای رژیم صهیونیستی تبلیغ می کرد که انگار فقط این رژیم می تواند مغرب را از بحران مالی کنونی رهانده و قدرت نظامی آن را در برابر الجزایر – در صورت وقوع جنگ – ارتقا داده و به بهبود اوضاع کشاورزی در این کشور کمک کند. این جریان به موازات همه این تبلیغات، بی وقفه بر ضرورت بازگرداندن صدها هزار یهودی مغربی تبار از فلسطین اشغالی به مغرب تأکید می کرد.

اما با گذشت بیش از صد روز از حملات رژیم صهیونیستی به غزه شاهد رنگ باختن رؤیاهای این جریان صهیونیستی در مغرب هستیم و شهرهای این کشور مثل بسیاری از شهرهای دیگر کشورهای عربی صحنه تظاهرات مردمی علیه جنایات این رژیم در غزه است به طوری که دو شهر رباط، به عنوان پایتخت سیاسی و اداری و دار البیضا به عنوان قلب اقتصادی مغرب صحنه بزرگ ترین تظاهرات در حمایت از فلسطین بودند.

سقوط توهم قدرت تسلیحاتی اسراییل

"اسرائیل" سعی می کرد خود را به عنوان متحد نظامی مغرب در برابر الجزایر به این کشور بقبولاند. رسانه های وابسته به رژیم اشغالگر در مغرب هم پیوسته بر این توهم تأکید می کردند. اما جنگ غزه، پرده از ضعف های ارتش این رژیم و میزان کارایی سلاح های ساخت آن برداشت. روزنامه هسپرس – پس از عملیات طوفان الاقصی – به نقل از هشام معتضد، کارشناس مغربی، نوشت: "به رغم تمام تبلیغات صورت گرفته از سوی ارتش اسرائیل، (ثابت شد) سلاح های ساخت این رژیم در جنگ غزه به شدت بی کیفیت هستند به طوری که برخی انواع تانک های ساخت آن به راحتی و بدون استفاده از هیچ سلاح یا روش پیچیده ای به راحتی منهدم شدند؛ گنبد آهنین آن هم که تا قبل از ۷ اکتبر جزء افتخارات این رژیم بود به شدت پر از نقطه ضعف است".

لغو تابعیت

جنگ غزه مناقشه درباره اسرائیلی هایی که تابعیت مغربی دارند یا به دنبال آن هستند را بار دیگر در کانون توجه قرار داد. برخی گروه ها و جمعیت های داخلی در تلاش برای اعطای تابعیت مغربی به فرزندان و نوادگان یهودیانی بودند که در اوایل دهه ۵۰ و ۶۰ مغرب را ترک کرده و به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده بودند. اما جنگ غزه باعث شد بسیاری از احزاب این طرح را محکوم کنند. یکی از مهمترین مخالفان طرح اعطای تابعیت مغربی به یهودیان فلسطین اشغالی "ملیکه العاصمی"، ادیب و از رهبران سابق حزب الاستقلال مغرب است. وی از ملک محمد ششم، پادشاه مغرب خواسته بود تابعیت مغربی اسرائیلی های مغربی تبار را لغو کند مخصوصا الان که بسیاری از آنها در پیامی علنی برای پادشاه مغرب حمایت خود را از جنایات رژیم اشغالگر اعلام کرده اند.

توقف سازش در سطوح رسمی

از سوی دیگر طی چند روز گذشته کمپین اقدام ملی برای فلسطین طوماری را که به امضای هزاران شهروند مغربی رسیده بود با مضمون توقف سازش با رژیم صهیونیستی و قطع روابط با این رژیم برای دولت ارسال کرد.

بسیاری از شهروندان مغربی معتقدند که مقامات این کشور مثل بسیاری از کشورهای عربی و آفریقایی یا حتی آمریکای لاتین مثل کلمبیا، روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی قطع خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها