نماینده مجلس عراق‌: اربیل روابط رسمی با اسرائیل دارد

نماینده مجلس عراق‌: اربیل روابط رسمی با اسرائیل دارد
جمعه 29 دی 1402 - 13:28

عضو کمیته مالی مجلس نمایندگان عراق گفت که اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق روابط رسمی با رژیم صهیونیستی دارد و این موضوع پنهانی نیست.

العالم - عراق

« یوسف الکلابی» در برنامه «المداولة» که از شبکه العهد عراق پخش شد، اظهار داشت: گزارش‌های کمیته‌های تحقیق درباره بمباران اربیل باید شنیده شود و رایزنی و پیش‌بینی های رسانه ای در خصوص این رویدادها درست نیست.

وی تاکید کرد که اربیل با اسرائیل روابط رسمی دارد و این موضوع پنهانی نیست.

عضو کمیته مالی مجلس نمایندگان عراق با اشاره به اینکه اساس رابطه بین بغداد و اربیل همانند هزینه های گاو شیرده است ( منظور این است که گاو شیرده تا زمانی که جان در بدن دارد، دوشیده شود اما بیش از آنچه شیر می‌دهد، برای غذا و فضای او خرج نکنند)، اظهار داشت که نمایندگان اهل سنت و کُردها در مجلس نمایندگان عراق درخواست تشکیل جلسه پارلمان در خصوص حمله آمریکا به بغداد را امضا نکردند.

الکلابی ادامه داد: کردها برجسته‌ترین مخالفان خروج نیروهای آمریکایی از عراق درباره تصمیم گیری درباره خروج نیروهای خارجی از کشور بودند.

«عبدالهادی السعداوی » یکی از اعضای ائتلاف دولت قانون نیز در این برنامه در واکنش به اظهارات شتاب زده اخیر «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق درباره حمله موشکی سپاه پاسداران به مرکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل کردستان عراق گفت که عجیب است که وزارت امور خارجه در این خصوص اظهارات شتاب زده ای انجام می دهد اما چشم خود را بر حملات آمریکا علیه نیروهای نظامی عراق از جمله سازمان الحشد الشعبی می بندد.

وی با بیان اینکه «ما اجازه حمله به سرزمین‌های عراق را نمی‌دهیم» افزود:‌ در رابطه با حملات آمریکا علیه نیروهای نظامی عراق صدایی از وزارت دفاع و وزارت امور خارجه یا ریاست جمهوری نشنیدیم.

عضو ائتلاف دولت قانون در مجلس نمایندگان عراق ادامه داد:‌ مشاور امنیت ملی عراق نیز پیش از آنکه تحقیقات در مورد حمله موشکی ایران به اربیل عراق تکمیل شود، اظهارات شتاب زده ای انجام داد.

وی اشاره کرد که فرد هدف قرار گرفته توسط موشک های ایران در اربیل کردستان عراق با موساد مرتبط بوده و عملیات تروریستی در کرمان را ترتیب داده است.

«سلام عادل» نویسنده و روزنامه نگار عراقی نیز تاکید کرد که آنچه اقلیم کردستان عراق شاهد آن است، نتیجه سیاستی است که مقامات این اقلیم به دور از بغداد برای کردستان عراق تصمیم گیری می کنند.

وی درباره اظهارات شتاب زده فواد حسین وزیر امور خارجه عراق افزود: وزیر امور خارجه به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار اقلیم کردستان عراق یک کشور مستقل است و او همچنان در اقلیم کردستان عراق زندگی می کند.

«سلام عادل» ادامه داد: اقلیم کردستان عراق با ترکیه و ایران دچار تنش شده است و می خواهد این تنش را به بغداد تحمیل کند.

وی با بیان اینکه اربیل، خود را از بغداد جدا کرده است، افزود: اقلیم کردستان عراق فقط وقتی موشک بالستیک روی سرش می افتد و نیاز به حقوق کارمندانش دارد، یاد بغداد می افتد.

خاطرنشان می شود که مجلس نمایندگان عراق با حضور ۲۷۵ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده، پنجم خرداد ۱۴۰۱ قانون جرم انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی را تصویب کرد.

این لایحه قانونی به پیشنهاد جریان صدر و حمایت همه جریان های سیاسی شیعه (ائتلاف چارچوب هماهنگی) به پارلمان معرفی شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید تا به این ترتیب راه را بر کسانی که درصدد ارتباط پنهانی با این رژیم غاصب هستند، ببندد و عراق برای همیشه از برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی مصون بماند.

سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر پس از تصویب این لایحه قانونی در مجلس عراق، با تشکر از همه کسانی که به این مصوبه پارلمان رای دادند، مردم عراق را به برپایی دو رکعت نماز شکر و حضور در خیابان ها برای ابراز شادی دعوت کرد.

قانون مزبور مشتمل بر ۱۰ ماده اصلی است که هدف از تصویب قانون، حفظ ارزش های ملی، اسلامی وانسانی عراق و اصول ملت عراق در دفاع از قضیه فلسطین و ممانعت از هرگونه تلاش برای عادی سازی یا برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی عنوان شده است.

به گزارش ایرنا، یگان موشکی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد سه شنبه در پاسخ به اقدامات تروریستی کرمان و راسک و ترور سرداران سپاه در سوریه، با ۲۴ فروند موشک بالستیک مقر جاسوسی سرویس خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) در اربیل کردستان عراق و تروریست های تحریر الشام و حزب ترکستانی در استان ادلب سوریه را همزمان از سه منطقه مورد هدف قرار داد.

از نکات برجسته حملات موشکی ایران به مقر موساد در اربیل عراق و تروریست ها در ادلب سوریه، شلیک همزمان موشک ها از استان های خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی برای اولین بار بود، شلیک هایی که دقیقا به اهداف مورد نظر برخورد کرد؛ پیش از این عموما شلیک موشک های ایران فقط از استان کرمانشاه بود.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشنبه شب ابتدا با ۴ فروند موشک خیبرشکن از جنوب خوزستان مقر گروه تکفیری – تروریستی حزب ترکستانی در ادلب را هدف قرار داد و سپس با ۴ فروند از کرمانشاه و ۷ فروند هم از آذربایجان شرقی مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل عراق را که علیه ایران فعالیت می کرد و ساعتی بعد با ۹ فروند موشک دیگر مقر تروریست ها در ادلب سوریه را هدف قرار داد.

حملات موشکی سپاه نشان داد که این نهاد انقلابی همچون گذشته در دفاع از مردم و کشور خود لحظه کوتاهی نمی کند و دشمنان مردم ایران را با اقتدار سر جایشان می نشاند.

حملات موشکی همزمان سپاه پاسداران به مقر جاسوسی صهیونیست‌ها در اربیل عراق و تروریست ها در ادلب سوریه همچنان دوباره ثابت کرد که سربازان گمنام امام زمان (عج) با اشراف و تسلط اطلاعاتی بر مقرها و تحرکات رژیم صهیونیستی و تروریست ها در منطقه، همواره آماده حراست از کیان و مردم خود هستند.

پربیننده ترین خبرها