آکسیوس: بایدن به‌دنبال عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین است

آکسیوس: بایدن به‌دنبال عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین است
دوشنبه 2 بهمن 1402 - 04:47

وب‌سایت خبری اکسیوس شامگاه یکشنبه(اول بهمن) فاش کرد، دولت آمریکا قصد دارد برای عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تلاش کند، مشروط بر این‌که تل‌آویو با تشکیل کشور مستقل فلسطین موافقت کند.

العالم-آمریکا

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد پس از پایان جنگ غزه برای رسیدن به توافقی بزرگ در خاورمیانه تلاش کند، به این امید که علی‌رغم مخالفت‌های رژیم صهیونیستی، این توافق قبل از انتخابات آمریکا محقق شود.

به نوشته آکسیوس، بر اساس این طرح، «اسرائیل به عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی در ازای توافق برگشت‌ناپذیر برای تشکیل کشور فلسطین دست خواهد یافت». علاوه‌بر این، مقامات صهیونیستی نباید با نقش تشکیلات خودگردان ملی فلسطین در اداره غزه پس از «سرنگونی» حماس در این منطقه مخالفت کنند.

این وب‌سایت نوشت: «اسرائیلی‌ها آمادگی پذیرش این توافق در آینده نزدیک را ندارند» اما به گفته این منابع، مقامات اسرائیلی «در نهایت ممکن است با افزایش فشار آمریکا، سطح بین‌المللی و محلی، در ماه‌های آینده موافقت کنند».

مقامات آمریکایی معتقدند، غزه باید توسط یک تشکیلات خودگردان ملی فلسطینی جدید اداره شود و اتحاد رسمی و جدید رژیم صهیونیستی و عربستان می‌تواند وضعیت را در آنجا تثبیت کند.

آکسیوس ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴ گزارش داد، بایدن و دستیارانش از عدم پیروی بنیامین نتانیاهو از توصیه‌های آمریکا در مورد وضعیت نوار غزه به شدت ناراضی هستند.

وزیر خارجه عربستان امروز(یکشنبه، اول بهمن) تاکید کرد، بدون دستیابی به یک راه‌حل طولانی‌مدت برای مساله فلسطین، ریاض با تل‌آویو سازش نمی‌کند.

وزیر خارجه آمریکا هم پیش از این به نتانیاهو و کابینه وی گفته بود، ولیعهد عربستان توافق عادی‌سازی روابط را جدا از راه‌حل دو کشور نمی‌پذیرد.

پربیننده ترین خبرها