رئیسی در نشست خبری با اردوغان مطرح کرد:

توافق ایران و ترکیه برای ارتقای سطح روابط تجاری به ۳۰میلیارد دلار

توافق ایران و ترکیه برای ارتقای سطح روابط تجاری به ۳۰میلیارد دلار
چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 21:08

رئیس جمهور گفت: نسبت به مسائل اقتصادی و در حوزه تجاری مصمم هستیم که سطح روابط تجاری و اقتصادی را توسعه دهیم و هدف گذاری کردیم در گام اول ۳۰ میلیارد دلار باشد.

العالم - ایران

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: بسیار خرسندم از اینکه امروز در کشور دوست، برادر و همسایه ترکیه بنده و همکارانمان هستیم. نشست عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور با حضور رئیس جمهور محترم کشور ترکیه و وزرای محترم و مسئولین محترم و همکاران من از جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد و در این جلسه ما نقطه نظرات مشترکی با دولت محترم ترکیه داشتیم. بنای ما توسعه و ارتقای سطح روابط است. معتقدیم ظرفیت جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت کشور همسایه و دوست و برادر ترکیه ظرفیت بالایی است و با این ظرفیت‌هایی که بین دو کشور وجود دارد می‌تواند سطح روابط ما توسعه پیدا کند و در همه حوزه‌ها جهش داشته باشیم.

وی افزود: نسبت به مسائل اقتصادی و در حوزه تجاری مصمم هستیم که سطح روابط تجاری و اقتصادی را توسعه دهیم و هدف گذاری کردیم در گام اول ۳۰ میلیارد دلار باشد که با تلاش همکاران من در ایران و همه فعالان اقتصادی و تجاری و عزیزان در کشور همسایه ما، ترکیه، سطح روابط تجاری و اقتصادی توسعه پیدا کند و این کار کاملاً انجام شدنی است.


رئیس جمهور گفت: امروز در حوزه انرژی ظرفیت بسیار خوبی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و ما تصمیم گرفتیم که نسبت به کار در حوزه انرژی، نفت و گاز با کشور ترکیه روابط را توسعه دهیم و این امکان کاملاً وجود دارد.

وی افزود: در حوزه جاده‌های مواصلاتی و ارتباطی ما در جلساتی که داشتیم تصمیم گرفتیم در این حوزه نیز گام‌های بیشتری را در جهت توسعه روابط بین دو کشور برداریم.

رئیسی با اشاره به اهمیت همکاری‌های فرهنگی گفت: با توجه به حوزه تمدنی تاریخی و پیشینه کهنی که هر دو کشور دارند و هر دو کشور و ملت در یک حوزه تمدنی واقع شدند، می‌توانیم گام‌هایی در جهت توسعه فرهنگی که هویت این منطقه و هویت مردم مسلمان در ایران و ترکیه است، برداریم.

وی افزود: در مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و مبارزه جرایم سازمان یافته همکاری‌های دو کشور بسیار اهمیت دارد. جمهوری اسلامی ایران هیچ تردیدی در جهت مبارزه با تروریسم و پاک کردن منطقه از حضور اشرار ندارد. باید یاد قهرمان بزرگ ایران در مبارزه با تروریسم شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی‌داشت.

وی افزود: آمریکایی در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود اعلام کردند داعش را تشکیل دادند؛ آن جنایاتی که داعش در منطقه مرتکب شده است و انفجارها و ترورهایی که امروز در منطقه به عهده می‌گیرد، دست ساخته آمریکایی‌ها است. و از ناحیه رژیم صهیونیستی مورد حمایت قرار می‌گیرد. گروه‌های تروریستی که امروز مورد حمایت کشورهای غربی هستند در ترکیه عراق سوریه افغانستان در جای جای منطقه جنایت می‌کنند.

رییس جمهور گفت: امروز راهکار برخورد با تروریسم همکاری کشورهای منطقه و اراده جدی آن‌ها برای مقابله با تروریسم است. معتقدیم امنیت ترکیه و امنیت امنیت کشورهای منطقه، امنیت ما است و کوچک‌ترین ناامنی در هر جای منطقه ناامنی برای کل منطقه تلقی می‌شود؛ لذا مصمم هستیم که با تروریسم مقابله کنیم و معتقدیم می‌توانیم با این پدیده و دست ساخته نظام سلطه که از این طریق می‌خواهد کشورها را ناامن، اختلاف افکنی و به دنبال تجزیه طلبی باشد، مبارزه کنیم. لذا در این قضیه ما مطمئن هستیم همکاری کشورها بسیار می‌تواند موثر باشد.

مهر

پربیننده ترین خبرها