قاضی حامی رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه که بود؟!

قاضی حامی رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه که بود؟!
جمعه 6 بهمن 1402 - 19:05

 جولیا سیبوتینده قاضی اوگاندایی به دلیل حمایتش از رژیم صهیونیستی در شکایت نسل کشی که توسط آفریقای جنوبی علیه تل آویو مطرح شده بود، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

العالمفلسطین

جولیا سیبوتینده اولین زن آفریقایی است که به عنوان قاضی در دیوان بین المللی دادگستری منصوب می شود و تنها قاضی این دادگاه است که علیه آفریقای جنوبی و به نفع رژیم صهیونیستی درباره تدابیر موقت برای توقف نسل کشی در غزه رای داد.

امروز در جلسه ای که به تصمیم گیری درباره تدابیر موقت در رابطه با شکایت نسل کشی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی اختصاص داشت، دادگاه از رژیم اسرائیل خواست تا تدابیر لازم را برای جلوگیری از نسل کشی در غزه انجام دهد و تاکید کرد که نمی تواند درخواست تل آویو برای حذف شکایت آفریقای جنوبی را بپذیرد.

جولیا در سال 1954 در اوگاندا به دنیا آمد. او برای اولین بار در سال 2012 به عضویت دیوان دادگستری در آمد و در سال 2021 مجدداً انتخاب شد.

او دارای دکترای افتخاری حقوق از دانشگاه ادینبورگ در انگلستان است، و چندین سمت قضایی و حقوقی قبلی داشته است، وی بین سال های 2005 تا 2011 به عنوان قاضی در دادگاه ویژه سیرالئون خدمت کرده است.

او بسیاری از محاکمات جنایات جنگی مانند پرونده چارلز گانکای تیلور، رئیس جمهور لیبریا که در دوران ریاست جمهوری اش به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شده بود را مدیریت کرد. قاضی دادگاه عالی اوگاندا در پرونده های مدنی و جنایی و رئیس کمیته قضایی برای بررسی فساد در پلیس اوگاندا در سالهای 1999 تا 2000 بود.

این قاضی به دلیل رایش در حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری، به ویژه با توجه به رابطه اوگاندا با رژیم اسرائیل، مورد انتقادات زیادی قرار گرفت.

اوگاندا و رژیم صهیونیستی دارای روابط دیپلماتیک هستند و اوگاندا اغلب در گروه های مختلف بین المللی حمایت خود را از تل آویو اعلام نموده و این رابطه از طریق همکاری در زمینه های امنیتی، کشاورزی و فناوری تقویت شده است.

موضع جولیا سیبوتینده قاضی اوگاندایی در حمایت از رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه خشم کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخت.

پربیننده ترین خبرها