تحلیلی بر رای بی سابقه دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

تحلیلی بر رای بی سابقه دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی
شنبه 7 بهمن 1402 - 18:11

شکی نیست که تصمیم دیوان عالی بین‌المللی دادگستری دیروز (جمعه 6 بهمن ماه) درباره نسل‌کشی جاری در غزه به سطح مورد انتظار نرسید و دادگاه بایدتوقف فوری جنگ را درخواست می‌کرد، اما به رغم این مساله رای دادگاه تصمیمی مهم و بی سابقه بود، زیرا روایت اسرائیلی را که درباره جنگ در غزه به طور خاص و فلسطین اشغالی به طور کلی که هنوز در غرب حاکم است، درهم شکست و افتخار این امر از آن مقاومت در غزه و فداکاری‌های مردم فلسطین است.

العالم - فلسطین اشغالی

بنابر این گزارش،‌ صرف این واقعیت که دیوان بین المللی دادگستری شکایت آفریقای جنوبی در مورد تجاوز به غزه را پذیرفت و درخواست اسرائیل برای رد این دعوی را قبول نکرد، به این معنی است که جامعه بین المللی از تروریسم و ​​قلدری اسرائیل به ستوه آمده است. رژیمی که تا دیروز فراتر از هر قانون بین‌المللی و از هرگونه پاسخگویی به دور بود، با حمایت آمریکا هژمونی خود را بر مجامع بین‌المللی تحمیل می‌کرد. اما در حال حاضر این هژمونی به برکت خون هزاران زن و کودک در غزه و به لطف مقاومت مردان آن سرزمین تضعیف شده است.

رای دیوان بین المللی دادگستری تصمیمی تاریخی و بی سابقه است و علیرغم نادیده گرفتن مهم ترین موضوع عنوان‌شده در دعوی آفریقای جنوبی یعنی درخواست توقف فوری تجاوز رژیم صهیونیستی، می‌توان آن را اقدامی در راستای «رهایی» از هژمونی آمریکا و نفوذ صهیونیست‌ها و غرب در مجامع بین‌المللی، به ویژه خود دیوان بین‌المللی دادگستری، توصیف کرد و این «رهایی» بدون مظلومیت و مقاومت مردم غزه محقق نمی‌شد.

چه کسی تصور می کرد در دوران هژمونی آمریکا و نظام تک قطبی که مردم جهان را وادار به سکوت می‌کند، دادگاه حق فلسطینیان در نوار غزه را برای حمایت از آنان در برابر اقدامات نسل‌کشی به رسمیت بشناسد و تاکید کند که شرایط برای تحمیل اقدامات موقت بر اسرائیل و درخواست از آن برای اجتناب از هر کار مرتبط با کشتار، حمله و تخریب علیه ساکنان غزه و تضمین تامین فوری نیازهای انسانی در نوار غزه فراهم است. طبق تصمیم دیروز دادگاه رژیم اسرائیل باید ظرف یک ماه گزارشی از تمامی اقدامات موقت به دادگاه ارائه کند.

انزوایی که آمریکا در سطح بین‌المللی، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل حمایت از نسل‌کشی در غزه از سوی نظامیان اشغالگر اسرائیل متحمل شد، این بار در دیوان بین‌المللی دادگستری نیز تکرار شد. علیرغم همه فشارهایی که آمریکا و لابی‌های صهیونیستی در سراسر جهان بر دادگاه و قضات آن وارد می کردند، اتفاق‌نظر برای این تصمیم، سیلی محکمی به صورت واشنگتن و تل‌آویو بود.

صدای سیلی دیوان بین‌المللی به صورت آمریکا و اسرائیل را می‌توان از اظهارات کارشناسان حقوقی در رژیم صهیونیستی شنید که به اتفاق آرا پذیرفتند اگرچه دادگاه تصمیمی مبنی بر الزام اسرائیل به توقف جنگ غزه صادر نکرده است اما دستورالعمل‌های صادر شده توسط آن، بر این رژیم فشار وارد کرده، آن را محدود می‌کند و همچنین ارتش اسرائیل و جنگ نظامی آن را تحت نظارت قوانین بین‌المللی قرار خواهد داد.

ترسی که صهیونیست ها از تصمیم دادگاه ابراز کرده اند، کاملا به‌جا است چراکه بلافاصله پس از صدور رای دادگاه، مقرر شد شورای امنیت چهارشنبه هفته آینده برای بررسی تصمیم دادگاه که از رژیم صهیونیستی خواسته از هرگونه اقدام «نسل‌کشی» در نوار غزه جلوگیری کند، تشکیل جلسه دهد و این امر به درخواست الجزایر و به منظور الزام‌آور کردن حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری در مورد اجرای اقدامات موقتی از سوی اسرائیل، صورت گرفت.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز (جمعه) گفت که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل فورا اطلاعیه اقدامات موقت دیوان بین المللی دادگستری را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد کرد. تصمیم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری لازم‌الاجرا است و همه طرف‌ها باید طبق منشور سازمان ملل متحد و سیستمی که دادگاه بر اساس آن تأسیس شده است، از آن تبعیت کنند.

کارشناسان حقوقی معتقدند که تصمیم دادگاه تأیید صریح این است که جزئیات پرونده آفریقای جنوبی معقول است و جنایاتی که علیه غیرنظامیان صورت گرفته و در چارچوب تعریف نسل‌کشی طبق کنوانسیون 1948 قرار می گیرد، مستند شده است. همچنین قاضی دادگاه به اظهارات رسمی مقامات صهیونیستی مبنی بر دعوت به کشتار و تحریک برای این اقدام، استناد کرد.

کشورهای عربی و اسلامی باید از هم اکنون برای پیوستن به آفریقای جنوبی وارد عمل شوند و بر رژیم اسرائیل جهت توقف نسل‌کشی در غزه فشار بیشتری وارد کنند. اگر این رژیم از اجرای تصمیم دادگاه خودداری کند، آفریقای جنوبی پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد کرد تا به معافیت «اسرائیل» پایان دهد، آنگاه آمریکا در صورت استفاده از حق وتو در برابر تمام جامعه بین‌المللی و مخالفت آشکار با تصمیم نهاد اصلی قضایی سازمان ملل متحد، در تقابل با جهان قرار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها