افشای جزئیات نشست محرمانه عربی- اسرائیلی در ریاض درباره غزه!

افشای جزئیات نشست محرمانه عربی- اسرائیلی در ریاض درباره غزه!
دوشنبه 9 بهمن 1402 - 17:34

منابع رسانه‌ای فاش کردند که حدود ده روز پیش نشستی با حضور ۴ کشور عربی و رژیم صهیونیستی در پایتخت عربستان سعودی با محوریت غزه برگزار شد.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، پایگاه عبری‌زبان "والا" و وب‌سایت آمریکایی "أكسيوس" جزئیات نشست محرمانه‌ای را که حدود ۱۰ روز پیش با مشارکت رژیم صهیونیستی و ۴ کشور عربی در ریاض برگزار شد فاش کردند.

پایگاه "والا" نوشت: در نشست مذکور برنامه‌های مرتبط با آینده غزه پس از جنگ بررسی و درباره راهکارهای مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطینی در اداره آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت گفت‌وگو شد.

به گفته این منابع، نشست ریاض به میزبانی "مساعد بن محمد العیبان" مشاور امنیت ملی عربستان سعودی برگزار شد و "ماجد فرج" رئیس دستگاه اطلاعات کل تشکلات خودگردان فلسطین و "عباس کامل" و "محمد رسول الکیلانی" همتایان مصری و اردنی وی نیز در این نشست حضور داشتند.

منابع مذکور تاکید کردند که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی در جریان این نشست و مفاد آن قرار گرفتند و رؤسای دستگاه‌های امنیتی عربستان، مصر و اردن به فرج ابلاغ کردند که تشکیلات خودگردان فلسطین برای احیای رهبری سیاسی خود نیاز به انجام اصلاحات جدی دارد.

طبق این گزارش، یکی از درخواست‌های مطرح شده از سوی اردن، مصر و عربستان از تشکیلات خودگردان این بود که در صورت تشکیل دولت جدید فلسطین، نخست‌وزیر جدید از برخی اختیاراتی که در سال‌های اخیر در دوره "محمود عباس" در انحصار تشکیلات خودگردان بود برخوردار شود.

یکی از منابع گزارش گفت که این سه کشور عربی تاکید کردند که این اصلاحات برای بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به حاکمیت غزه پس از دوره انتقالی پس از جنگ ضروری است.

مشاور امنیت ملی عربستان سعودی نیز در این دیدار گفت که ریاض مایل به پیشبرد عادی‌سازی با اسرائیل در قبال اتخاذ گام‌های عملی و غیرقابل برگشت از سوی این رژیم است تا حتی اگر کشور فلسطین فورا تشکیل نشود، راه برای این اقدام در آینده هموار شود.

سفارت‌های عربستان سعودی و اردن در واشنگتن از اظهارنظر در این‌باره خودداری کردند. مقامات فلسطینی و مصری به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها