بایدن: حمله کنندگان به نیروهای آمریکایی در اردن را پاسخگو خواهیم کرد

بایدن: حمله کنندگان به نیروهای آمریکایی در اردن را پاسخگو خواهیم کرد
سه شنبه 10 بهمن 1402 - 01:43

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با انتشار تصویری از دیدارش با اعضای تیم امنیت ملی کاخ سفید در پی حمله پهپادی به پایگاه نظامی کشورش در اردن و کشته شدن سه سرباز آمریکایی اعلام کرد که حمله کنندگان به نیروهای آمریکایی در اردن را در زمان و روشی که انتخاب می کنیم، پاسخگو خواهیم کرد.

العالم-آمریکا

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی افزود: امروز در دیدار با اعضای تیم امنیت ملی خود، از آخرین تحولات مربوط حمله به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن مطلع شدم.

بایدن تصریح کرد: همانطور که گفته ام، همه کسانی را که مسئول حمله هستند، در زمانی که انتخاب می کنیم و به شیوه ای که تعیین می کنیم، پاسخگو خواهیم کرد.

پیش از این، کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صبح امروز دوشنبه به وقت محلی، با اعضای تیم امنیت ملی خود در کاخ سفید دیدار کرد تا درباره آخرین تحولات مربوط به حمله به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن، نزدیک مرز سوریه گفتگو کند.

بر اساس گزارش ها، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، لوید آستین وزیر دفاع، آوریل هاینس مدیر اطلاعات ملی، جف زینتز رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، جان فاینر معاون مشاور امنیت ملی، لیز شروود راندال مشاور امنیت داخلی و برت مک گورک مشاور بایدن در امور خاورمیانه در این نشست حضور داشتند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود: «ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم. ما به دنبال درگیری با حکومت تهران نیستیم... من اظهار نظری پیش از تصمیم رئیس جمهور نخواهم کرد. واضح است که این حملات ادامه دارد و اکنون عواقب مرگباری داشته است. »

این سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «ما به دنبال جنگ دیگری نیستیم. ما به دنبال تشدید تنش نیستیم. اما ما قطعاً آنچه را که برای محافظت از خود لازم است انجام خواهیم داد

کربی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا دیروز و امروز با تیم امنیت ملی دیدار کرد و در حال بررسی گزینه های پیش روی خود است.

این سخنگوی دولت بایدن که امروز در برابر سوالات پی در پی خبرنگاران درباره پاسخ آمریکا به حمله پهپادی به پایگاهش در اردن قرار گرفته بود، بارها تاکید کرد که آمریکا به دنبال جنگ و درگیری نیست اما گفت: «من قصد ندارم پیام بدهم. ما این تصمیمات را در زمان خود خواهیم گرفت. ما این کار را با آگاهی از این واقعیت انجام خواهیم داد که آمریکایی ها کشته شده است. اکنون سه خانواده وجود دارند که بدترین اخبار به آنها داده شده است. وضعیت متفاوت است

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: فرمانده کل بودن به معنای «عملکرد بر اساس منافع امنیت ملی آمریکا است. هیچ تصمیم گیری آسانی وجود ندارد

کربی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارسال پیام به ایران گفت: «من نمی‌دانم که آیا پیام خصوصی به رهبران ایران منتقل شده است یا خیر

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی، هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ گزارش داد که در یک حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه کوچک آمریکایی در اردن، سه سرباز ارتش آمریکا کشته و ۲۵ نفر از نیروهای نظامی آن زخمی شدند. فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه خاورمیانه موسوم به سنتکام نیز این موضوع را تایید کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام که شمار نیروهای آمریکایی زخمی شده را ابتدا ۲۵ نفر اعلام کرده بود، در بیانیه دیگری آن را ۳۴ نفر اعلام کرد و گفت: هشت تن از مجروحان برای معالجه بیشتر به خارج از اردن منتقل شدند.

اما یک مقام نظامی آمریکا در گفتگو با شبکه سی ان ان اعلام کرد: در پی کشف علائم و آثار ضربه مغزی در هشت تن از سربازان آمریکایی دیگر در این پایگاه، مسئولان این پایگاه نظامی مجبور به انتقال آنها به مراکز درمانی آمریکا در کشورهای دیگر شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه اعلام کرد که تعداد سربازان آمریکایی مجروح در حمله پهپادی در اردن به بیش از ۴۰ نفر افزایش یافته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها