جزئیات پیشنهاد ارائه شده به حماس درباره آزادی اسرا

سه شنبه 10 بهمن 1402 - 19:42

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر اعلام کرد به زودی پیشنهادی درباره توقف جنگ در نوار غزه و آزادی اسرا به حماس ارائه خواهد شد.

العالم - فلسطین

پس از سلسله گفتگوها و دیدارهایی که سازنده و خوب توصیف شدند، به نظر می‌رسد نشانه‌هایی از انعقاد قرارداد جدید تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل به چشم می‌خورد به‌گونه‌ای که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر اعلام کرد به‌زودی پیشنهادی درباره توقف جنگ در نوار غزه و آزادی اسرا به حماس ارائه خواهد شد.

این منابع می‌گویند به موجب پیش نویس قرارداد قرار است توقف جنگ به مدت دو ماه و در دو مرحله صورت گیرد؛ در مرحله اول حدود صد اسیر اسرائیلی و شمار زیادی از اسرای فلسطینی در ازای ورود کمک های بشردوستانه به غزه آزاد می شوند. و مرحله دوم آزادی سربازان و شهرک‌نشینان است و مرحله دوم مشتمل بر راه حلی جامع‌تر برای توقف جنگ است.

برخی رسانه‌های عبری در همین زمینه، اعلام کردند شورای جنگ رژیم اسرائیل پس از مذاکراتی که در پاریس، پایتخت فرانسه انجام شد، جزئیات توافق پیشنهادی مبادله اسرا را مورد بحث قرار داد و تاکید کردند که شورای جنگ منتظر پاسخ رسمی حماس به توافق پیشنهادی است؛ اما جنبش حماس، همانطور که بارها تاکید کرده است، انعقاد هرگونه قرارداد تبادل اسرا را منوط به آتش‌بس دائمی و همه جانبه و خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه دانسته است.

آمریکا درباره پیشنهاد توافق جدید برای مبادله اسرا، معتقد است که این پیشنهادی پرقدرت و قانع‌کننده است و توافق زیادی بین کشورهای ذیربط درخصوص این مبادله جدید وجود دارد و تا حدودی امید به موفقیت تلاش‌های انجام شده در این زمینه وجود دارد.

قطر نیز به‌نوبه خود می‌گوید که در مذاکرات برای دستیابی به توافق میان مقاومت و رژیم اشغالگر اسرائیل پیشرفت‌هایی حاصل شده و معتقد است که این تنها فرصت موجود برای آرام کردن اوضاع منطقه است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها