کشتار خبرنگاران؛ سناریو تل‌‌آویو برای سرپوش جنایات در غزه

کشتار خبرنگاران؛ سناریو تل‌‌آویو برای سرپوش جنایات در غزه
پنج‌شنبه 12 بهمن 1402 - 09:42

رژیم اشغالگر خبرنگاران را مسئول از دست دادن کامل قدرت تبلیغاتی و در نتیجه مشروعیت خود می داند. به همین دلیل روزنامه‌نگاران را وادار می‌کند تا هزینه و تاوان این روند را بپردازند.

العالم - فلسطین اشغالی

اسماعیل منصور اوزدمیر، جامعه شناس ترک و پژوهشگر سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی_ فرهنگی درباره قتل عام روزنامه نگاران توسط رژیم صهیونیستی و اقداماتی که می توان برای محاکمه این رژیم به خاطر این جنایت انجام داد، در یادداشتی برای خبرگزاری آناتولی نوشت:

سرزمین‌های فلسطینی از دوران باستان در مارپیچ خشونت و اشغال بوده است. ابعاد این روند که با تاریخ مدرن جهان مطابقت دارد، ترور سیستماتیک رژیم اسرائیل و اشغال این سرزمین ها از سال 1948 است. این روند اشغالگری که هر سال بر آن افزوده می شود، به وضعیتی تبدیل شده است که ساختار جمعیتی سرزمین فلسطین و همچنین ثبات منطقه را به کلی نابود کرده است. مردم فلسطین در منطقه از سرزمین های خود رانده می شوند. کسانی که با ماندن در سرزمین خود مقاومت می کنند نیز در معرض انواع خشونت ها هستند. مبارزه مردم فلسطین برای بیرون راندن دولت تروریستی اشغالگر از سرزمین های خود در برابر چشمان همه بشریت در حال انجام است.

رژیم اشغالگر اسراییل از 7 اکتبر 2023 با حمایت برخی از کشورها به ویژه ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان وارد تجاوزگری بی رویه و بیش از حد شد. وضعیت فعلی اشغال و حمله وحشتناک است. این حمله که در آن تمام ارزش های وجدانی و هنجاری تولید شده توسط بشر در دوران معاصر پایمال می شود و اصول قوانین جنگ زیر پا گذاشته می شود، در برابر چشمان همه جهان رخ می دهد. در میان همه این حملات و قتل عام ها، بی پرواترین اقدام، حملات علیه روزنامه نگاران و اصحاب رسانه است.

چرا رژیم اسرائیل به چنین قتل عام آشکاری روی آورد؟

رژیم اسرائیل به دلیل ترس و وحشتی که پس از 7 اکتبر در آن قرار گرفت، حملات و وحشیگری خود را به سطوح وحشتناکی رساند. روزنامه نگاران غزه و برخی از سازمان های رسانه ای بین المللی از ابتدای جنگ تلاش زیادی کردند تا با تلاش های فوق العاده خود این جنایات را به جهانیان اعلام کنند. تقریباً همه نوع تخلفات و جنایات جنگی اسراییلی ها توسط خبرنگاران به تمام جهان اعلام شد.

از آنجایی که ماشین تبلیغاتی رژیم سرائیل که بر اساس دروغ ساخته شده بود، با تلاش عظیم روزنامه نگاران خنثی شد، اسرائیل در بُعد تبلیغاتی نیز «جنگ» را باخت. به عبارت دیگر، اسرائیل خبرنگاران را مسئول از دست دادن کامل قدرت تبلیغاتی و در نتیجه مشروعیت خود می داند. به همین دلیل روزنامه‌نگاران را وادار می‌کند تا هزینه و تاوان این روند را بپردازند. تمام جهان به لطف تلاش خبرنگاران فداکار، روند غزه را با شفافیت کامل تماشا می کنند. با این حال، مانند همه ارزش‌های هنجاری، آزادی مطبوعات و حق کار و زندگی روزنامه‌نگاران، توسط اسرائیل از بین می‌رود.

حرفه روزنامه‌نگاری و کار روزنامه‌نگاران بر اساس آداب و رسوم و رویه‌های حقوقی بین‌المللی از مفهوم و حمایت خاصی برخوردار است. در حالی که بسیاری از اصول و شیوه های جهانی که بر اساس آزادی رسانه و مطبوعات در حال بحث و اجراست، امروز 121 روزنامه نگار توسط واحدهای امنیتی رژیم اسرائیل در غزه و مناطق مرزی اطراف آن به قتل رسیده اند. در میان خبرنگاران کشته شده ، شهروندان فلسطینی و همچنین شهروندان کشورهای مختلف وجود دارند.

با وجود کشته شدن 121 خبرنگار توسط رژیم سرائیل در حملات اسرائیل به غزه که به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ بشریت تلقی خواهد شد، هنوز رویکرد و نگرش قابل توجهی به کشتار خبرنگاران از سوی سازمان های بین المللی وجود نداشته است. تنها در ترکیه، پلتفرم همبستگی فلسطین در آنکارا و کمیسیون دیپلماسی و مطبوعات که در آن ایجاد شد، با تمرکز بر کشتار روزنامه‌نگاران، که هرگز در تاریخ به این بی پروایی نبوده، نقشه راهی تهیه و مطالعاتی انجام شده است.

پلتفرم همبستگی فلسطین آنکارا که فراخوانی علنی از همه طرف‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی دارد، بر مبارزه مؤثر با قتل عام روزنامه‌نگاران تمرکز دارد و با 2 هدف اصلی فعالیت می‌کند.

هدف این پلتفرم از بین بردن تأثیر وحشیگری رژیم سرائیل با تمرکز بر اقدامات موضوعی است که تعامل فراملی را تضمین می کند و تلاش می کند تا بی عدالتی رژیم اسرائیل را در چشم قانون و دیپلماسی افشا و محاکمه کند.

مبارزه با قتل عام روزنامه نگاران در غزه

کمیسیونی با نقشه راه استراتژیک، از تمامی سازمان های دولتی و غیردولتی خواست تا از این روند حمایت کنند و تاکنون اقدامات بسیار موثری را با کمک سازمان های بین المللی و همچنین سازمان های ملی انجام داده است. اولین مورد از این اقدامات گروه خبرنگاران، در راهپیمایی بزرگ غزه بود که در 24 دسامبر در آنکارا انجام شد. در این راهپیمایی عظیم با حضور صدها خبرنگار داخلی و خارجی، ده ها هزار نفر به کشتار روزنامه نگاران توسط اسرائیل گفتند. طی مصاحبه ها و جلسات متعدد با سازمان های جهانی ارزیابی هایی درباره روند درگیری ها در غزه و به ویژه کشتار خبرنگاران صورت گرفت. در نتیجه مذاکرات، اجماع گسترده و زمینه مشترک برای اقدام به دست آمد. در چارچوب برنامه روز خبرنگاران در ۱۰ ژانویه ، تلاش شد تا برای خبرنگارانی که در حین کار _توسط اسراییل_ به قتل رسیده‌اند، با برنامه‌ای قوی و بین‌المللی مراسم یادبودی در دستور کار قرار گیرد. از طریق مصاحبه هایی که با خبرنگاران بین المللی انجام شد، تلاش گردید موضوع در سطح گسترده و جهانی مطرح شود.

قتل عام روزنامه نگاران توسط رژیم صهیونیستی جنایت جنگی است

در روزهایی که ما خبرنگاران اعتراض خود را تشدید کردیم و می‌خواستیم گامی مثبت برای درخواست به دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECHR) برداریم، محتاطانه از آوردن این موضوع به دستور کار بین‌المللی توسط گزارشگران بدون مرز (RSF) استقبال کردیم. ما آرزو می کنیم که هر سازمانی، از جمله RSF، به این موضوع با ایمان بالا در دادگاه های بین المللی، شواهد خوب، نظارت واجد شرایط و نتیجه گیری رسیدگی کند. ما این روند را دنبال خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که از آن به عنوان گامی برای روزمره گی رسانه ای یا قرار دادن دیگران در بازی استفاده شود. نگرانی اصلی ما در مورد این موضوع این است که RSF، اسرائیل و ایالات متحده را از فهرست سالانه آزادی مطبوعات خود حذف کند. به عنوان یک نهاد فرانسوی، کنار گذاشتن رژیم وحشی مانند رژیم سرائیل از محدوده و شاخص خود، ما را از اعتماد به RSF ناراحت می کند. علی‌رغم همه این‌ها، ما درخواست RSF برای درخواست از دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در مورد قتل عام روزنامه‌نگاران توسط اسرائیل را بر اساس دیدگاه حسن نیت ارزشمند می‌دانیم.

رژیم اسرائیل با سطح بی سابقه ای در تاریخ بشر، در غزه نسل کشی می کند. جمهوری آفریقای جنوبی این موضوع را به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه ارجاع داد. ما مبارزه با تجاوزات اسفبار رژیم اسرائیل را یک وظیفه انسانی می دانیم.

به عنوان پلتفرم همبستگی فلسطین آنکارا، تا جایی که بتوانیم این فرآیند را با اعضا و زیرمجموعه های خود تکمیل خواهیم کرد. ما سعی خواهیم کرد آن را به صورت چند ملیتی و چند زبانه ادامه دهیم. ما با فعالیت های عمومی و شورش خود پشت این روند ایستاده ایم. هر کسی که این کار را انجام دهد، ما بدون زیر سوال بردن نیات آنها از آن حمایت خواهیم کرد و در نهایت تلاش خواهیم کرد تا ثبت کنیم که رژیم اسرائیل قاتل روزنامه نگاران است و او را محکوم کنیم.

سایت سیاق

پربیننده ترین خبرها