توافق امیرعبداللهیان و همتای مصری برای ادامه تماس‌ها و دیدارها در آینده

توافق امیرعبداللهیان و همتای مصری برای ادامه تماس‌ها و دیدارها در آینده
جمعه 13 بهمن 1402 - 01:08

وزرای امور خارجه ایران و مصر پنجشنبه شب در تماسی تلفنی ضمن رایزنی درباره اوضاع غزه و تأکید بر ضرورت توقف جنایات صهیونیست‌ها، در خصوص ادامه تماس‌ها و دیدارها در آینده توافق کردند.

العالم-ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌های تلفنی امروز (پنجشنبه) ۱۲ بهمن ماه با همتای مصری نیز گفت‌‌‌وگو کرد.

در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و سامح الشکری وزیر امور خارجه مصر که پنجمین تماس تلفنی ظرف چهار ماه گذشته و پس از تحولات اخیر در غزه است، درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه با تمرکز بر جنگ غزه گفت‌و‌گو و تبادل نظر شد.

وزرای خارجه در این گفت‌و‌گوی تلفنی، تحولات اخیر در روابط دوجانبه از جمله مذاکرات روسای جمهور ایران و مصر در ریاض و تماس تلفنی اخیر آنها را مورد توجه قرار دادند و برای ادامه تماس‌ها و دیدارها در آینده توافق کردند.

امیرعبداللهیان و سامح الشکری در این تماس تلفنی چگونگی پیگیری توافقات روسای جمهور مصر و ایران را مورد توجه قرار دادند.

روسای جمهور ایران و مصر در حاشیه نشست سران عربی و اسلامی در ریاض در ۲۰ آبان ماه با یکدیگر دیدار کردند. دیداری که پیش درآمد آن ملاقات دو وزیر خارجه در شهریور ماه سالجاری و در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بود که به توافقاتی درباره گسترش مناسبات دوجانبه انجامید.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در گفت‌وگوی تلفنی امشب، با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا و نگرانی نسبت به تداوم رویکرد تنش آفرین برخی کنشگران فرامنطقه‌ای، ریشه بحران را در ادامه جنگ علیه غزه، اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی خواند و تصریح کرد: ایران به دنبال گسترش جنگ نیست، زیرا ما جنگ را راه حل بحران‌های فزاینده در منطقه نمی‌دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: همه کشورها باید بر توقف فوری جنگ و جنایات علیه غزه و بر راهکار سیاسی برای حل بحران در غزه و کرانه باختری تمرکز کنند.

وزیر امور خارجه با تشکر از تلاش‌های دولت مصر در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه، از آمادگی ایران برای ارسال اقلام ضروری مورد نیاز مردم فلسطین با مساعدت و هماهنگی دولت مصر و سازمان ملل متحد خبر داد.

وزرای خارجه ایران و مصر در این گفت‌و‌گو بر ضرورت تداوم تحرکات دیپلماتیک برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، امدادرسانی به مردم فلسطین و مخالفت جدی و موثر با طرح‌های رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها به مصر و‌ اردن تأکید کردند.

وزرای امور خارجه ایران و مصر همچنین بر اهمیت تلاش‌های جمعی کشورهای منطقه برای حفظ ثبات و آرامش تأکید کرده و توقف جنگ علیه غزه را کلید برقراری آرامش و ثبات در کل منطقه خواندند.

وزرای خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی مفصل تحولات در دریای سرخ را نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان دوشنبه شب چهارم دی ماه نیر با سامح الشکری وزیر خارجه مصر تلفنی گفت‌وگو کرده بود. در تماس‌های تلفنی قبلی هم آمادگی ایران برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه اعلام شده بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها