عطوان تحلیل کرد:

ناکامی ۵۵۰ هزار نظامی صهیونیست در سیطره بر غزه/ دام خطرناک پاریس

ناکامی ۵۵۰ هزار نظامی صهیونیست در سیطره بر غزه/ دام خطرناک پاریس
شنبه 14 بهمن 1402 - 09:50

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با بیان اینکه ۵۵۰ هزار نظامی صهیونیست در سیطره کامل بر غزه و نابودی مقاومت، ناکام مانده‌اند، تاکید کرد که رژیم اسراییل ضربه مهلکی خورده و ارکانش متزلزل شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش رای الیوم، عطوان با اشاره به نتایج نشست چهارجانبه روسای اطلاعات قطر، مصر، رژیم صهیونیستی و آمریکا در پاریس درباره غزه نوشت: طرح توافق پاریس در راستای نجات رژیم اشغالگر و نفوذ رو به افول آمریکا در خاورمیانه و از بین بردن احتمال توسعه جنگ در منطقه است، به ویژه که امکان شکست حماس وجود ندارد و مقاومت فلسطین هشتاد درصد از سلاح و نیروهای خود را حفظ کرده است.

وی با اشاره به ترویج راهکار دودولتی از سوی آمریکا و انگلیس افزود: این دو کشور در همه جنگ های ویرانگر در خاورمیانه مشارکت داشته‌ و دام جدیدی برای مقاومت و ملت فلسطین پهن کرده‌اند. هدف آنها کاستن از اثر پیروزی هفتم اکتبر و سرپوش گذاشتن بر تلفات و خسارات اشغالگران تا این لحظه است.

عطوان ادامه داد: به چهار دلیل راهکار دودولتی راه به جایی نمی‌برد؛

نخست، تصویب مصوبه ممنوعیت ورود اعضای ساف، حماس و جهاد اسلامی به آمریکا. چگونه آمریکا حامی کشور فلسطین است اما با ورود همه اعضای ساف که توافق «اسلو» را امضا کرده، اسرائیل را به رسمیت شناخته، از هشتاد درصد از اراضی تاریخی فلسطین چشم پوشی کرده و ۶۰ هزار نفر را برای حمایت از شهرک نشینان و سرکوب ملت آن به کاربسته است، جلوگیری می‌کند؟

دوم، آمریکا که توافق اسلو تحت نظارت آن و در کاخ سفید سی سال قبل امضا شد، از حق وتوی خود در شورای امنیت طی بیست سال برای هر قطعنامه سازمان درباره عضویت کامل فلسطین به عنوان یک کشور در سازمان ملل، استفاده کرده است. به نظر می‌رسد که اگر این کشور را آمریکا به رسمیت بشناسد، آن را در آرشیو سازمان ملل نگه خواهد داشت و در عمل برپا نخواهد شد.

سوم، آمریکا همواره اعلام کرده که برپایی هرکشور فلسطینی باید با توافق دو طرف اسرائیلی و فلسطینی انجام شود و این کشور خلع سلاح باشد. سئوال اینجا است که چگونه کشور فلسطینی خلع سلاح شده می‌تواند در کنار دشمنی که دست به کشتار و پاکسازی نژادی در غزه می زند، قرار گیرد و هیچ سلاحی برای دفاع از خود نداشته باشد؟

چهارم، حاکم واقعی آمریکا در این روزها نتانیاهو است نه بایدن و این از مخالفت تل آویو با همه خواسته های آمریکا برای آتش بس و قتل و کوچاندن سازکان غزه مشخص می‌شود.

این تحلیلگر در ادامه از حماس خواست که مراقب دام پهن شده باشد و زیر بار آن نرود، زیرا هدف از این طرح، نجات تل آویو از شکست و تحمیل شروط آن و فرونشاندن خشم جهانی علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی و ممانعت از بروز انقلاب‌ها علیه حکام همسو با آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

عطوان اضافه کرد: آمریکا که این دام را نهاده و متحدان اروپایی آن به هیچ عنوان خواستار توقف جنگ نشده بلکه حامی آن هستند. آنها اصلا به توقف ارسال کمکهای بشردوستانه و جنگ گرسنه نگه داشتن دو میلیون ساکن غزه اعتراضی نکرده‌اند. ساکنان غزه ای که لقمه نانی برای خوردن و شیرخشکی برای کودکانشان برای زنده ماندن ندارند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: پیروزی در راه است. ۵۵۰ هزار نظامی اسرائیلی در سیطره کامل بر غزه و نابودی مقاومت ناکام مانده‌اند. رژیم اشغالگر ضربه مهلکی خورده و ارکانش متزلزل شده و به دنبال ریشه کنی مقاومت و نابودی پایگاه مردمی آن با کمک آمریکاست. فرماندهان مقاومت به این قانون ممنوعیت ورود به آمریکا با دیده تمسخر می‌نگرند، زیرا آنها به دنبال بهشت جاودان به عنوان شهید هستند.

عطوان همچنین از یمن و نیروهای مسلح آن به خاطر ایستادگی در برابر آمریکا و غرب و حمایت از فلسطین نیز تمجید کرد.

پربیننده ترین خبرها