اختلافات در کنگره بر سر لایحه کمک مالی به رژیم صهیونیستی

اختلافات در کنگره بر سر لایحه کمک مالی به رژیم صهیونیستی
دوشنبه 16 بهمن 1402 - 14:51

بسته پیشنهادی کمک بیش از ۱۷ میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی با انتقاد جمهوری‌خواهان تندرو کنگره به دلیل نادیده انگاشتن سایر بحران‌های پیش‌روی واشنگتن از جمله بحران مرزی و اوکراین مواجه شده است.

العالم - آمریکا

به گزارش تارنمای آکسیوس، ‌حزب جمهوری‌خواه آمریکا، لایحه پیشنهادی مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان این کشور مبنی بر اعطای مالی ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داد.

انجمن درون‌حزبی آزادی (House Freedom Caucus) کنگره آمریکا، که دیروز یکشنبه (چهارم فوریه/ ۱۵ بهمن) با انتشار بیانیه‌ای، پیشنهاد جانسون را مورد انتقاد قرار داد، دلیل مخالفت خود با این بسته پیشنهادی را فقدان رسیدگی به مقررات مرزی و بحران هجوم مهاجران به داخل خاک آمریکا و همچنین نادیده گرفته شدن لزوم کمک به اوکراین در این لایحه عنوان کرد.

گفتنی است رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قرار است این هفته در مورد بسته ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری کمک به رژیم صهیونیستی رای‌گیری کند.

آکسیوس افزود: جانسون با این پیشنهاد مذاکرات سنا درباره بسته جامع امنیت ملی که تامین مالی برای اوکراین، غیرنظامیان فلسطینی، هند و اقیانوسیه و امنیت مرزی را شامل می‌شود، نادیده گرفته است. هم‌حزبی‌های جانسون بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که یک بسته کلی تصویب شود که در کنار کمک به رژیم اسرائیل، حمایت مالی از اوکراین و مجموعه‌ای از محدودیت‌های مهاجرتی نیز در نظر گرفته شود.

طبق این گزارش جانسون باید نگران تندروهای جناح راست در مورد حمایت مالی صِرف از رژیم صهیونیستی باشد.

مایک ترنر رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، بحران در مرزهای این کشور را به همان اندازه برای امنیت ملی آمریکا، مهم توصیف کرد که بحران‌ها در آسیا، اوکراین و سرزمین‌های اشغالی مهم هستند. وی از تک بعدی بودن پیشنهاد رئیس مجلس برای رسیدگی به تنها یکی از بحران‌های پیش روی واشنگتن انتقاد کرد.

جیم هیمز عضو رتبه‌بندی کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان نیز در این رابطه گفت: اقدام [جانسون] برای ارائه کمک صِرف به اسرائیل، یک اقدام بسیار کثیف است. وی افزود : با این که برای ما کمک به (رژیم) اسرائیل مهم است، اما این شیوه کمک به اسرائیل، به قیمت حذف هرگونه کمک به اوکراین و از دست دادن فرصت‌ها برای اقدامات مرزی تمام می‌شود.

به گزارش ایرنا، گفتنی است جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیشتر هشدار داده بود، ‌جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، بسته‌ای که تنها در آن کمک به رژیم تل‌آویو تصویب شده باشد را «وتو خواهد کرد». بایدن نیز تصمیم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی بسته مستقل کمک به اسرائیل را «آخرین مانور سیاسی مضحک» جمهوری‌خواهان توصیف کرد.

پربیننده ترین خبرها