روابط حساس السیسی و نتانیاهو و موضع قاطعانه مصر در قبال رژیم اسرائیل

روابط حساس السیسی و نتانیاهو و موضع قاطعانه مصر در قبال رژیم اسرائیل
چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 22:53

گزارش‌های عبری‌زبان حاکی از آن است که تل‌آویو در پذیرش موقعیت جدید مصر در جنگ جاری در نوار غزه، به‌ویژه بعد از مخالفت قاطعانه مصر با هرگونه تحرکات نظامی رژیم اسرائیل در طول محور فیلادلفیلا، با چالش مواجه است.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، وب‌سایت عبری "Zman" تصریح کرد که در تمام دوره‌های قبلی تنش نظامی میان رژیم اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه، دولت مصر موضعی میانجیگرانه میان طرفین اتخاذ می‌کرد ولی مصر این‌بار از سیاست "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در جنگ جاری بسیار نگران است ولذا "موضع مصر در قبال هر اقدام و تحرک اسرائیلی، حساب‌شده و بسیار حساس است همانطور که روابط بی‌ثبات میان نتانیاهو و السیسی(رئیس‌جمهوری مصر) به مدیریت درست اوضاع کمکی نمی‌کند".

"امیر بار شالوم" سردبیر این وب‌سایت گفت که اختلافات میان بنیامین نتانیاهو و "یو آو گالانت" وزیر جنگ بسیار زیاد شده است به‌ویژه بعد از آنکه گالانت روز دوشنبه در مقر این وزارتخانه در تل‌آویو گفت: اقدام نظامی همچنین باید مشتمل بر اقدامی سیاسی باشد و با بازارگرمی برای جایگزینی سیاسی، پایان حکومت حماس را تضمین کند".

به گفته گالانت، ارتش اشغالگر از هم اکنون به گام بعدی یعنی اشغال شهر فلسطینی رفح در مرز مصر می‌اندیشد در حالی‌که این امر بدون هماهنگی با مصر امکان‌پذیر نخواهد بود و از سوی دیگر، در سایه بن‌بست سیاسی در روابط میان نتانیاهو و السیسی، ارتش رژیم اسرائیل ممکن است خودش ماموریت فعلی را به اتمام برساند و سپس منتظر تحرکات و تلاش‌های سیاسی باشد.

به گزارش این منبع عبری، السیسی پس از اینکه رژیم اسرائیل در جلسه دادگاه بین‌المللی لاهه ادعا کرد که قاهره بخشی از کمک‌های بشردوستانه را به تعویق می‌اندازد و در نتیجه نیازهای نوار غزه را برآورده نمی‌کند، احساس خشم شدیدی نسبت به نتانیاهو دارد. از سوی دیگر مصر همواره با انتقال فلسطینیان از غزه به سرزمین سینا مخالفت می‌کند و اخیرا تدابیری امنیتی از جمله افزایش قابل توجه ضخامت سیم‌های حائل عمدتا در امتداد محور فیلادلفیلا، اتخاذ کرده است.

سخنگوی رسمی دولت مصر هفته گذشته اعلام کرد که اظهارات مقامات تل‌آویو درباره سیطره بر محور فیلادلفیلا "روابط دوجانبه را خدشه‌دار می‌کند".

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها