گزارش العالم از 2 سامانه جدید پدافند هوایی ایران + فیلم

شنبه 28 بهمن 1402 - 17:57

جمهوری اسلامی ایران از دو سامانه پدافند هوایی ضد بالستیک «آرمان» و برد کوتاه «آذرخش» که توان هوایی کشور را دوچندان می کند، رونمایی کرد.

العالم - ایران

به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم، دو سامانه بومی آرمان و آذرخش از تولیدات جدید صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (شنبه) با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی و تحویل نیروی پدافند هوایی کشور شد.

سامانه پدافند هوایی ضدبالستیک آرمان در دو نسخه با رادارهای متفاوت ارائه شده که یک مدل از این سامانه دارای رادار پسیو و مدل دیگر با رادار اکتیو ارائه شده است.

این سامانه می تواند اهداف متحرکی مانند جنگنده، پهپاد و موشک های رادارگریز را در فاصله ۱۸۰ کیلومتری کشف و اهداف را تا فاصله ۱۶۰ کیلومتری رهگیری کند، همچنین پوشش ۳۶۰ درجه و درگیری هم‌زمان با ۶ هدف و زمان آماده به جنگ شدن کمتر از ۳ دقیقه از قابلیت های آن است. همچنین قابلیت درگیری با انواع موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را دارا می باشد.

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران گفت: وزارت دفاع در راستای ارتقای سطح توان پدافند هوایی کشور، این تجهیزات را برای حفاظت از آسمان در کنار سامانه‌های دیگر تولید می‌کند. این دو سامانه توان دفاعی ما را افزایش می‌دهد که منجر به ارتقای امنیت مراکز حساس کشور می‌شود.

امیر سرتیپ شاهرخ شهرام مشاور وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در امور پدافند هوایی نیز در گفت و گو با خبرنگار العالم تصریح کرد: سامانه شهید آرمان دارای ویژگی های خاصی است چرا که 100 درصد با دستان توانمند داخلی طراحی و ساخته شده است. این سامانه پس از اعلام نیاز، به طور گام به گام ساخته و در شرایط آب و هوایی مختلف آزمایش شد و با وجود طراحی آن برای ارتفاع بیست و هفت کیلومتری، اما در صورت نیاز می توان آن را ارتقا داد.

سامانه پدافند هوایی ارتفاع پست "آذرخش" دومین سامانه ای است که امروز به سامانه های پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران اضافه شد.

این سامانه ویژگی های زیادی دارد که مهم ترین آن قابلیت استفاده در سکوهای ثابت و متحرک است. برد عملیاتی تشخیص راداری سامانه پنجاه کیلومتر و برد عملیاتی آشکارساز نوری آن بیست و پنج کیلومتر است.

امیر سرتیپ مسعود زواره ای دستیار سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران گفت: سامانه آذرخش توانایی عملکرد در انواع شرایط جوی و محیطی در شبانه روز، اتصال به شبکه پدافند هوایی کشور و انهدام انواع اهداف هوایی از جمله بالگردها و انواع پهپادها را دارد و بر اساس تهدیدات احتمالی طراحی شده است.

صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر دستاوردهای بزرگی در زمینه طراحی و تولید انواع سامانه‌های پدافندی داشته است تا نیروی بازدارنده در برابر هرگونه تعدی به کشور باشد.

پربیننده ترین خبرها