در گفتگو با العالم مطرح شد:

اسامه حمدان: بدون تغییر در موضع اسرائیل هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نخواهد شد

اسامه حمدان: بدون تغییر در موضع اسرائیل هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نخواهد شد
دوشنبه 30 بهمن 1402 - 21:32

اسامه حمدان از رهبران ارشد حماس گفت: مشکل دشمن صهیونیستی با طرح های پیشنهادی آن است که تصور می کند هر قدر مدت جنگ ادامه پیدا کند مقاومت از موضعش عدول خواهد کرد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس با حضور در شبکه العالم، گفت: هر کاری که اشغالگران در 137 روز گذشته انجام دادند از جمله کشتار مردم، تخریب زیرساخت‌های غزه و ... تاثیری بر روحیه مبارزان و آزادی‌خواهان فلسطینی نداشته است و آنها بدون هیچ ناامیدی در راه آرمان خود که آزادی فلسطین است به نبرد با اشغالگران ادامه می‌دهند.

عملیات مقاومت طبق برنامه پیش می‌رود

اسامه افزود: عملیات مقاومت بر اساس برنامه ریزی و بر اساس وحدت میان گروه‌های مقاومت پیش می‌رود و در مانورهای که در طول دو سال گذشته داشته‌ایم وحدت کامل میان گروه‌های مقاومت ایجاد شده است و از تجربه آن در نبرد با اشغالگران استفاده می‌کنیم.

اشغالگران به اهداف خود در میدان نرسیدند

این رهبر جنبش حماس با تاکید بر عدم موفقیت اشغالگران در دستیابی به تمام اهدافی که برای عملیات نظامی خود در نظر گرفته بود، تصریح کرد: رژیم در نابودی مقاومت و نابودی حماس ناکام ماند، می‌توان برای نمونه به موشک‌های شلیک شده از سوی مقاومت در دو روز گذشته اشاره کرد، این موشک‌ها از چندین منطقه از جمله مناطقی در شمال باریکه غزه شلیک شدند.

حمدان افزود که از دیگر اهداف اشغالگران آزادی اسرا خود بود که در آن نیز موفق نبودند.

وی با اشاره به تلاش های اشغالگران برای ایجاد یک اداره مدنی به عنوان جایگزینی برای مقاومت در باریکه غزه، بر عدم تحقق این هدف پس از عدم پاسخگویی همه طرف ها به آن تاکید کرد.

حمدان در مورد طرح اشغالگران برای حمله به شهر رفح گفت: یکی از علل تاخیر در عملیات زمینی در رفح فرسوده شدن نیروهای اسرائیلی در عملیات مقاومت است. دشمن جنگ زمینی علیه غزه را از شمال آغاز کرد با این ادعا که موشک ها از آنجا شلیک می شود.

وی افزود: کسی نمی تواند پیش بینی کند که در صورت وقوع تراژدی در رفح واکنشها چگونه خواهد بود. مقاومت در منطقه تا وقتی جنگ علیه غزه ادامه داشته باشد هرگز سلاح را زمین نمی گذارد و این معادله های آمریکا را به هم خواهد زد.

حمدان خاطرنشان کرد که رفح از ابتدای تجاوز مورد بمباران قرار گرفته است و از آن زمان تاکنون شهروندان بسیاری در آن شهید شدند، اما آنچه تاکنون در آنجا رخ نداده است، تهاجم گسترده نیروهای اشغالگر بوده است.

عضو دفتر سیاسی حماس در خصوص دلایل تاخیر اشغالگران در حمله به رفح گفت: اولین دلیل خساراتی است که ارتش اشغالگر در نتیجه عملیات مقاومت در چهار ماه و نیم گذشته متحمل شده است. دلیل دوم این است که اشغالگران به دنبال انجام عملیات از طریق خاک مصر از محور فیلادلفیا بودند که طرف مصری با آن موافقت نکرد و قاطعانه آن را رد کرد و همین موضوع تهاجم گسترده به شهر رفح را به تاخیر انداخت.

تجهیزات اشغالگران در خارج از شهر غزه مستقر است

حمدان توضیح داد که اشغالگران در داخل شهر غزه حضور ندارند، بلکه در خارج از نیروها و تجهیزات‌شان را مستقر کردند، مردم می‌توانند در داخل شهر حرکت کنند، اما آنها با حمله به داخل شهر، مردم را غافلگیر می‌کنند از سوی دیگر رزمندگان مقاومت با حملات پی‌درپی با آنها مقابله می‌کنند.

تسلط اشغالگران بر باریکه غزه امکان پذیر نیست

وی توضیح داد که توانایی اشغالگران برای کنترل و تشدید کنترل خود بر باریکه غزه در نتیجه اقدامات مقاومت غیرممکن است.

هیئت حماس برای مذاکره درباره آتش بس به قاهره نرفته است

این رهبر جنبش حماس شایعاتی مبنی بر اینکه هیئتی از این جنبش برای مذاکره برای آتش بس به قاهره رفته است را تکذیب کرد و توضیح داد که این اتفاق رخ نداده است است، بلکه هیئتی برای ارائه پاسخ حماس به طرح پاریس رفته بود، در آن زمان، و بنابراین، هیئت جنبش یک روز را در آنجا حضور داشت و میانجی‌ها در مورد پاسخ ارائه شده توسط هیئت حماس گفتگو کردند. میانجی ها معتقد بودند که پاسخ ارائه شده توسط حماس، تفاهمی را ایجاد می کند که منجر به آتش بس می شود. با این حال رژیم اشغالگر بعداً پاسخی را ارائه کرد که در آن حتی توافقنامه پاریس را که در تهیه پیش نویس آن مشارکت داشته است در نظر نگرفته است، این موضوع نشان می‌دهد، گفته هیت حماس و تقضا برای داشتن تضمین در رعایت آتش‌بس تا چه اندازه اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: حماس خواستار برقراری آتش‌بس دائمی است که در آن آوارگان به توانند به خانه‌های خود بازگردند، اشغالگران محاصره را برداشته و از باریکه به طور کامل خارج شوند، عملیات‌های هوایی و پرواز پهپادهای شناسایی بر فراز غزه متوقف شود و مراحل بازسازی غزه آغاز شود.

اهمیت نقش گروههای مقاومت عراق و یمن به عنوان حامی غزه
حمدان گفت: اگر این مقاومت مهم نبود، آمریکا به آن بی توجهی می کرد و با ترور و بمباران مواضع نیروهای عراقی، مقاومت عراق را هدف قرار نمی داد و آمریکا و انگلیس برای بمباران یمن با یکدیگر متحد نمی شدند.
وی افزود: تلاش رژیم اشغالگر و دولت آمریکا یا برخی از وابستگان آنها مبنی بر دست کم گرفتن ارزش و تاثیر اقدامات مقاومت یمن و عراق در این درگیری ، بخشی از جنگ روانی علیه ما و مقاومت است.

وی افزود: درگیری مقاومت عراق با اشغالگران آمریکایی ، دارای پیامی است و بر دست داشتن آمریکایی‌ها در این جنایت و شریک جرم بودن آنها و نه واسطه، ناظر یا دوستی در منطقه تاکید دارد.
درباره مقاومت یمن، مرتبط دانستن جلوگیری از عبور کشتی‌های حامل کامیون به رژیم صهیونیستی با ادامه محاصره نوار غزه، معادله جدیدی را در منطقه ترسیم می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند تصور کند که مسئله فلسطین فقط مربوط به فلسطین است، بلکه مسئله یک ملت است، و این یعنی معادله جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است مبنی بر اینکه نیروهای مقاومتی که در دهه های گذشته تشکیل شده ، امروز با دشمن واقعی ملت یعنی رژیم صهیونیستی و حامیان آن مقابله می کند.

اشغالگران تنها موفق به تخریب زیرساخت‌های غزه و کشتار هزاران فلسطینی شدند

حمدان با اشاره به اینکه دامنه موفقیت اشغالگران محدود به تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی باریکه غزه است، تصریح کرد: اشغالگران بر این باورند که تهاجم طولانی به غزه می‌تواند مقاومت را به عقب براند، اما آنها در 137 روز گذشته چه کردند، بیش از نیمی از زیرساخت‌های حیاتی باریکه را نابود کردند، 29هزار غیرنظامی را به شهادت رساندند ده هزار نفر را مجروح کردند و بسیاری دیگر هنز مفقود هستند، بیمارستان‌های باریکه را اشغال کردند و به طور کامل فعالیت آنها را متوقف کردند، نابودی گویی نابودی زیرساخت‌ها و کشتار مردم غزه هدف اشغالگران از یورش به غزه بوده است، در مقابل چه رخ داده است؟! مردم مصمم‌تر از قبل برای رسیدن به آرمان خود مبارزه می‌کنند آنها قدمی به عقب نرفته‌اند و آزادی فلسطین، خروج اشغالگران در جان آنها نهادینه شده است.

حمدان افزود: اشغالگران به این مسئله پی‌خواهند برد توهم ارتش شکست‌‌ناپذیر دیگر کسی را خام نمی‌کند، دیگر نمی‌توانند با ادعای داشتن ارتشی شکست‌ناپذیر به هم‌پیمانانشان در منطقه که به دنبال عادی‌سازی روابط با آنها بودند وعده محافظت دهند، تصویر واقعی از ارتش آنها، جنایت‌کارانی هستند که به کشتن و قتل‌عام مردم بی‌گناه افتخار میکنند.

آمریکا شریک اصلی اشغالگران در کشتار مردم غزه است

عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: طرف آمریکایی از ابتدا در این عملیات مشارکت داشته است، شاهدی بر این پرواز 300 هواپیماها به سمت سرزمین‌های اشغالی برای رساندن تجهیزات به رژیم و ارسال سلاح توسط 80 کشتی به آنها را دانست، آمریکا سد اصلی در مقابل تمام قطعنامه‌های شورای امنیت برای توقف جنگ بوده است، آمریکا بود که کمک مالی 14 میلیارد دلاری برای حمایت از اشغالگران را تصویب کرد، اگر با حملات اشغالگران به غزه مخالف هستید مانع تصویب قطعنامه‌ها نشوید، آنها را مسلح نکنید.

حمدان با اعتقاد بر اینکه هیچ اختلاف اساسی بین آمریکا و کابینه نتانیاهو در زمینه تجاوز به غزه وجود ندارد، گفت: مقامات آمریکایی در کلام خود را حامی مردم غزه نشان می‌دهند و می گویند از کشتار مردم شکه شدند اما در واقعیت رفتار آنها هیچ اختلافی با اشغالگران ندارد و در همان راستا عمل می‌کنند، هرچند آنها پی برده اند ادامه نبرد و کشتار این حجم غیرنظامیان توسط اشغالگران چهره جنایت‌کار رژیم صهیونیستی را بیش از پیش به نمایش می گذارد.

بدون تحقق خواسته های مقاومت آتش‌بسی برقرار نخواهد شد

حمدان در خصوص دستیابی به توافق آتش بس گفت: به نظر نمی رسد به این زودی‌ها تحولی جدید صورت بگیرد، اما تماس‌هایی از جمله در دو روز گذشته انجام شده است و همچنان در حال انجام است و اما اگر طرف اشغالگر از درخواست‌های خود عقب‌نشینی نکند وضعیت تغییری نمی کند.

وی افزود هیچ توافقی با اشغالگران بدون تحقق خواسته های مقاومت حاصل نخواهد شد، این حداقل حق مردم فلسطین است، اشغالگران از رسیدن کمک به مردم غزه امتناع می ورزند و همچنین بازسازی را رد می کند و همچنین مخالف بازگشت مردم غزه به خانه های خود هستند.

حمدان تاکید کرد: اگر ناسازگاری اسرائیل ادامه پیدا کند، ممکن است برای دستیابی به توافق به زمان بیشتری نیاز داشته باشیم، اما در نهایت اسرائیلی‌ها متوجه می‌شوند که نمی‌توانند به اهداف مورد نظر خود دست یابند و باید خواسته‌های مقاومت را بپذیرند.

حمدان در خصوص اظهارات بنی گانتز مبنی بر اینکه اگر مقاومت اسرا را تحویل ندهد، به رفح حمله خواهد کرد، گفت: اظهارات بنی گانتز پیامی است که در درجه اول خطاب به میانجی‌گران است زیرا آنها برای رسیدن به توافق قبل از فرا رسیدن ماه رمضان فشار می‌آورند.

حمدان در خصوص هشدارها درباره تهاجم اشغالگران به رفح، با اشاره به اقدام حقوقی آفریقای جنوبی گفت: در حال حاضر یک میلیون و چهارصد هزار آواره در رفح حضور دارند و در صورت تهاجم نیروهای اشغالگر به این شهر، قربانیان آن آوارگان خواهند بود.

حمدان با بیان اینکه نبرد شهر غزه 55 روز به طول انجامید، تاکید کرد: حمله به شهر رفح برای نیروهای اشغالگر دست‌آوردی نخواهد داشت آنها 77 روز در خان یونس جنگیدند و اگر روند تهاجم به رفح مدت زمان زیادی طول بکشد، این امر باعث می شود که ارتش اشغالگر که از قبل خسته بود، خسته‌تر شود و آنها می‌دانند تا زمانی که نبرد در غزه ادامه دارد، اسلحه را زمین نخوایم گذاشت و ادامه نبرد منجر به عواقب پیش‌بینی نشده‌ای خواهد شد.

اهمیت نقش جناح های مقاومت عراق و یمن به عنوان حامی غزه.

حمدان گفت: اگر این مقاومت مهم نبود، نه آمریکا به آن توجه می کرد و نه نتیجه آن این بود که آمریکا با ترور و بمباران مواضع نیروهای عراقی، مقاومت در عراق را هدف قرار دهد و آمریکا و انگلیس علیه مقاومت در یمن با هم متحد نمی شدند. اگر این مقاومت مؤثر نبود، یمن را بمباران کند.

وی تصریح کرد: تلاش اشغالگران و دولت آمریکا یا برخی از وابستگان به آنها برای دست کم گرفتن ارزش و تاثیر اقدامات مقاومت در یمن و عراق در نبرد، بخشی از جنگ روانی علیه ما و مقاومت است.

وی افزود: وقتی مقاومت در عراق با اشغالگران آمریکایی درگیر می‌شود، این پیام را می‌دهد که آمریکایی‌ها در این جنایت دست دارند و آنها شریک جرم اشغالگران هستند و نه صرفا ناظر بر این جنایت. در خصوص اقدامات مقاومت در یمن و ممانعت از عبور کشتی‌های اشغالگران نیز باید گفت که این مهم سبب شد که طرح انزوا مسئله فلسطین به کلی شکست بخورد و نشان دهد این دغدغه اصلی امت اسلامی است و اقدام نیروهای یمنی ضربه‌ای محکم به اشغالگران وارد کرده است

نقش جمهوری اسلامی در حمایت از مقاومت

حمدان تاکید کرد: جمهوری اسلامی از ابتدا و در همه سطوح نقش داشته و میزان حمایت‌های جمهوری اسلامی از مقاومت فلسطین و منطقه و میزان حمایت از پایداری مردم فلسطین بر هیچکس پوشیده نیست.

وی خاطرنشان کرد: تلاش سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی در چارچوب دفاع از مردم، حق فلسطین و مقاومت فلسطین نقشی آشکار است و در برخی نقاط حتی بیشتر از تصور مخالفان مقاومت فلسطین و حامیان رژیم اشغالگر تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: امروز سخن گفتن از بسیاری از جزئیات دشوار است، اما مشخص است که این جبهه و این محور مقاومت امروز توانمندتر و موثرتر شده و مقابله با اشغالگران منسجم تر است که نشان دهنده این است که در آینده ای نزدیک ، فلسطین را آزاد می کنیم.

حماس یک تفکر است؛ قابل حذف نیست

سخنگوی عملیات «طوفان الاقصی» با بازخوانی تاریخ فلسطین توضیح داد که مقاومت، مسیر اصلی تاریخ مردم فلسطین از زمان اشغال این سرزمین در سال 1917 توسط انگلیس تا به امروز است و هنگام پرسش از مردم در خیابان در می یابید که فلسطینی ها فقط مقاومت را می شناسند.

او از شهید عزالدین قسام که از جبله سوریه آمده بود نام برد و گفت قسام در سوریه در برابر فرانسوی ها مقاومت کرد اما به این نتیجه رسید که مقاومت در برابر انگلیسی ها در فلسطین مهمتر است، بنابراین به سمت فلسطین حرکت کرد. اگر از فلسطینی ها بپرسید از میان رهبران فلسطینی در آن زمان را که با اشغالگران معامله شده و دولت فرمایشی آنها را پذیرفتند، چه کسی را به خاطر می آورند؟ خواهید دید که هیچکس آنها را به یاد نمی آورد، اما مردم به خوبی عزالدین قسام، شیخ السعدی، ابوابراهیم الکبیر و دیگر رهبران مقاومت در فلسطین را نیک می شناسند.

وی تاکید کرد که تا زمانی که حماس مقاومت می کند، هیچ نگرانی در مورد محبوبیت آن وجود ندارد اما کسی که دست خود را در دست اشغالگران می گذارد، باید نه تنها نگران محبوبیت خود، بلکه به فکر آینده سیاسی خود نیز باشد.

وی خاطرنشان کرد که از آوارگانی که خانه هایشان بمباران شده در مراکز پناهگاه نظرسنجی انجام شد که اگر امروز انتخابات برگزار شود، به چه کسانی رای می دهند؟ 62 درصد پاسخ دادند که به حماس رای می دهند و درصدی دیگر به جهاد اسلامی و جبهه خلق برای آزادی فلسطین رای می‌دهند که اگر این درصدها را با هم جمع کنیم، بیش از 80 درصد به جناح ها و تشکل های مقاومت رای می‌دهند.

پربیننده ترین خبرها