۴ دلیل اصلی کاهش حمایت‌ها از «بایدن» از نگاه «پولیتیکو»

۴ دلیل اصلی کاهش حمایت‌ها از «بایدن» از نگاه «پولیتیکو»
دوشنبه 14 اسفند 1402 - 11:24

نشریه پولیتیکو با اشاره به نتایج آخرین نظرسنجی‌های انجام گرفته در آمریکا و پیشتازی «دونالد ترامپ» نسبت به «جو بایدن»، سن و توانایی جسمی و ذهنی، اقتصاد و مهاجرت را ۴ دلیل اصلی عقب ماندن رئیس‌جمهوری دموکرات از رقیب جمهوری‌خواه معرفی کرده‌ است.

العالم - آمریکا

به گزارش روز دوشنبه این نشریه آمریکایی، پس از آنکه نتایج نظرسنجی جدید انجام گرفته توسط روزنامه نیویورک تایمز با مشارکت کالج سی‌ینا نشان داد که جو بایدن رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در نظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ همتای سلف خود چهار امتیاز عقب است، نتایج نظرسنجی روزنامه ساندی نیز حاکی از پیشتازی ترامپ و نارضایتی فزاینده از رئیس‌جمهوری کنونی است.

پولیتیکو در انتقاد از رویکرد کاخ سفید در بی اهمیت ارزیابی کردن نتایج نظرسنج‌ها آورده است: هرچند، هر بار پس از انتشار این نتایج، مقام‌های کاخ سفید و مشاوران بایدن تلاش می‌کنند که به رسانه‌ها و دموکرات‌های عصبی یادآوری کنند که نتایج نظرسنجی نمی‌تواند ملاک باشد.

مایکل تایلر مدیر ارتباطات ستاد انتخاباتی بایدن در بیانیه‌ای گفت: «نظرسنجی‌ها همچنان با نحوه رای دادن آمریکایی‌ها مغایر است و تخمین‌ها در مورد ترامپ و بایدن با واقعیت فاصله دارد».

اما این نشریه در ادامه تشریح کرده‌ است که بر خلاف باور مشاور انتخاباتی بایدن، رای‌دهندگان در نظرسنجی‌ها بارها و بارها پیام‌های مشابهی را فرستاده و نسبت به عملکرد بایدن هشدار داده‌اند.

پولیتیکو در ادامه به تشریح چهار مولفه اثرگذار به عنوان دلیل اصلی عقب ماندن بایدن در نظرسنجی‌ها پرداخته‌ است.

سن و توانایی جسمی و ذهنی

به نوشته این نشریه آمریکایی، رای‌دهندگان نگران سن و وضعیت ذهنی بایدن ۸۲ ساله هستند. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیویورک تایمز/سی‌ینا معتقدند سن بایدن دلیل اصلی ایجاد مشکل در انجام وظایف ریاست جمهوری است؛ ۲۶ درصد مصاحبه‌شوندگان نیز گفته‌اند که سن بالای بایدن سبب شده تا وی در انجام وظایف ناکارآمد شود.

در این میان، تنها ۲۵ درصد اعلام کرده‌اند که تا حدودی یا به شدت با رابطه بین سن بایدن و ایجاد مشکل در وظایف ریاست جمهوری موافق نیستند.

هر چند این وضعیت در مورد ترامپ ۷۸ ساله نیز صدق کرده و وی به تازگی در گردهمایی انتخاباتی خود در کارولینای شمالی، به اشتباه از رئیس‌جمهور با عنوان «اوباما» نام برد. اما با این‌حال ۵۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که تا حدودی و یا به شدت مخالف این هستند که سن ترامپ باعث ناکارآمدی یا ناتوانی در انجام وظایف ریاست جمهوری خواهد شد.

براساس نظرسنجی روز یکشنبه شبکه خبری سی‌بی‌اس و شرکت تحقیقات یوگاو، ۴۵ درصد گفتند که تنها ترامپ است که توانایی لازم جسمی را برای انجام وظایف ریاست جمهوری دارد و در مقابل ۱۷ درصد به توانایی بایدن رای دادند. از نقطه نظر ذهنی نیز ۴۳ درصد ترامپ را کارآمد دانستند و در مقابل ۲۶ درصد بایدن را تایید کردند.

اقتصاد

به عقیده نگارنده این مطلب، به رغم اینکه ماه‌هاست اقتصاد آمریکا در وضعیت مناسبی قرار دارد و پیامدهای تورمی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و پس از آن جنگ اوکراین فروکش کرده است، اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها نمی‌توانند این موضوع را بپذیرند؛ در این چارچوب، نزدیک به ۷۴ درصد از کسانی که در نظرسنجی نیویورک تایمز شرکت کردند، گفته‌اند که اقتصاد امروز آمریکا در وضعیت نامناسبی قرار دارد و تنها ۲۶ درصد وضعیت آن را خوب ارزیابی کردند.

مهاجرت

موضوع اصلی از نقطه نظر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی روزنامه وال استریت ژورنال، مهاجرت بود؛ ۲۰ درصد از رای‌دهندگان آن را مهم‌ترین موضوع این کشور دانستند و پس از آن، ۱۴ درصد اقتصاد و ۸ درصد موضوع سقط جنین را از مهم‌ترین نکات در انتخابات ۲۰۲۴ اعلام کردند.

پولیتیکو با اشاره به این موضوع در ادامه آورده است: اگرچه بایدن در ماه‌های اخیر لفاظی‌ها در مورد مهاجرت را بیشتر کرده و نمایندگان جمهوری‌خواهان را مقصر اصلی بی‌نتیجه ماندن لایحه امنیت مرزی در کنگره اعلام کرده است، اما رای‌دهندگان همچنان معتقدند که ترامپ برای جلوگیری از این جریان اقدامات بیشتری انجام خواهد داد.

۴۵ درصد از کسانی که در نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز شرکت کردند، وضعیت مهاجرت را بحرانی دانسته و نیمی از آن‌ها فکر می‌کنند که دومین دوره ریاست جمهوری بایدن به معنای افزایش تعداد مهاجران غیرقانونی است که از مرز مکزیک سرازیر می‌شوند. تنها ۲۲ درصد پیش‌بینی کرده‌اند که دور دوم ریاست‌جمهوری بایدن باعث کاهش ورود مهاجران می‌شود.

در مقابل، ۷۲ درصد عقیده دارند که که پیروزی ترامپ منجر به کاهش ورود مهاجران از مرز مکزیک می‌شود.

نتایج سر به سر

از نظر نویسنده، ترامپ اگر چه در هر چهار نظرسنجی مهم آخر هفته بایدن را با اختلاف چند امتیاز شکست داده است، اما بایدن در نظرسنجی ماه فوریه (بهمن) مرکز تحقیقات وابسته به دانشگاه کوئینیپیاک از ترامپ پیشی گرفت.

نویسنده در پایان یادآور شده است که هنوز هشت ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) باقی مانده و ترامپ هنوز به طور رسمی نامزدی حزب جمهوری‌خواه را کسب نکرده است. علاوه بر این با ۹۱ کیفرخواست روبرو است؛ موضوعی که می‌تواند انتخابات را تغییر دهد.

به گزارش ایرنا، مدیر ستاد انتخاباتی بایدن نیز دیروز یکشنبه در همین زمینه گفت: کارزار ما نادیده گرفتن هرگونه سر و صدای اضافی و اجرای یک کارزار قدرتمند برای پیروزی است، درست مانند آنچه در سال ۲۰۲۰ انجام دادیم.

پربیننده ترین خبرها