اقدام رسانه ای آمریکا به حذف العالم به خاطر حمایت از غزه

اقدام رسانه ای آمریکا به حذف العالم به خاطر حمایت از غزه
سه شنبه 15 اسفند 1402 - 13:32

شرکت‌های رسانه‌ ای آمریکا به بستن حساب‌ها و صفحات اجتماعی شبکه خبری عربی العالم، به خاطر حمایت این شبکه از غزه و انتشار رویدادهای حملات رژیم صهیونیستی مبادرت کردند.

العالم ـ ایران

بانیان شبکه های اجتماعی (تویتر – یوتیوب - اینستاگرام) در اقدام غیر حرفه ای و مخالف هرگونه آزادی بیان و بدون ارائه هیچ گونه توضیحی در این خصوص، به بستن صفحه های شبکه عرب زبان العالم در فضای مجازی مبادرت کردند.

در همین زمینه یوتیوب صفحه حساب شبکه خبری العالم را در سایت خود بدون هیچ اخطار قبلی و تخلفی بست و اکانت کانال این شبکه در گوگل را نیز بر خلاف روال معمول ارسال اخطار و امکان اعتراض از طریق ایمیل، حذف کرد.

اقدامات شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی آمریکایی علیه العالم در حالی است که این شبکه همواره تلاش کرده است که حملات رژیم اسرائیل به غزه و نسل کشی اشغالگران را پوشش دهد.
قابل ذکر است که این اولین بار نیست که حساب های شبکه العالم در شبکه های اجتماعی محدود می شود، فیس بوک در سال 2020 نیز صفحه تایید شده کانال را در اینستاگرام حذف کرد، همچنین شبکه اجتماعی ایکس ( توییتر سابق) نیز صفحه العالم را علیرغم اینکه صدها هزار نفر در آن زمان آن را دنبال می کردند، مسدود کرد. چند ماه بعد فیس بوک نیز صفحه العالم را که بیش از 7 میلیون نفر در سراسر جهان آن را دنبال کردند، حذف کرد.

کشورهای غربی مدعی جریان آزاد اطلاعات، به رغم شعارهایی که در این زمینه سر می دهند، در عمل همواره در برابر جریان های خبری رقیب از جمله جهان شرق و در کنار آن رسانه های جمهوری اسلامی ایران همچون شبکه العالم و پرسی تی وی، همواره نشان داده اند که تحمل رسانه های غیر همسو را ندارند و از طرق مختلف درصدد بستن صدای این رسانه ها برآمده اند.

پس از حذف شبکه های خبری تلویزیونی بین المللی عرب زبان العالم و انگلیسی زبان پرس تی وی از ماهواره های خبری از جمله یوتل ست و ... حالا جریان رسانه ای اقتدار گرا به بستن کانال های خبری عربی شبکه العالم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مبادرت کرده است.

این اقدام نشان دهنده این است که بانیان این شبکه ها علرغم ادعاهایی که در مورد آزادی بیان وحقوق بشر دارند، انتشار حقایق را برنمی تابند... و در همین چارچوب مانع فعالیت صفحات العالم شده اند. شبکه ای که در فضای مجازی مظلومیت مردم غزه و کودک کشی رژیم صهیونیستی در غزه را بازتاب می داد. آنان با این اقدام درصدد هستند تا مظلومیت فلسطینی ها وجنایت های رژیم صهیونیستی همچنان خاموش بماند.

بی تردید لابی صهیونیستی در این زمینه همچنان فعال است تا بتواند بدور از وجود رسانه های آزاد به جنایت های خود ادامه دهد.

گفتنی است اگر چه در زمینه جریان آزاد اطلاعات دیدگاه های متفاوتی وجود دارد به طوریکه عده ای از کشورها موافق این جریان و عده ای از کشورها مخالف جریان آزاد اطلاعات هستند، اما غرب همواره خود را سرمدار جریان آزاد اطلاعات معرفی کرده است و به رغم این ادعاها به بستن صفحات العالم در شبکه های اجتماعی مذکور مبادرت کرده است.

این درحالی است که مهمترین سندی که داعیه داران جریان آزاد اطلاعات به آن استناد می کنند، ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1948 می باشد، که چنین مقرر می دارد : « هرکس حق آزادی عقیده و بیان دارد. این حق شامل آزادی حفظ عقاید، مصون از تعرض و جستجو، کسب اظهار اطلاعات و اندیشه ها از هر طریق و بدون توجه به مرزها می باشد.» این ماده به روشنی حق آزادی اطلاعات را «از هر طریق» و «بدون توجه به مرزها» مقرر می دارد.
اما به رغم اقدامات غیر حرفه ای و مغایر با جریان آزاد اطلاعات و مانع تراشی های صورت گرفته، کادر شبکه های اجتماعی العالم از فعالیت دست برنداشته و با ایجاد صفحات جدید در فضای مجازی، همچنان به فعالیت حرفه ای اش در این زمینه و بازتاب واقعیت ها، ادامه می دهد و مثل گذشته حامی مردم مظلوم فلسطین خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها