جزییات ملاحظات ایران درباره بیانیه اجلاس جده درخصوص جنگ غزه

جزییات ملاحظات ایران درباره بیانیه اجلاس جده درخصوص جنگ غزه
چهارشنبه 16 اسفند 1402 - 11:39

وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی که در جده عربستان گرد هم آمده بودند، در بیانیه پایانی خود خواستار توقف فوری و بی‌قید و شرط جنگ غزه و امکان ورود کمک ها به نوار غزه شدند.

العالم - فلسطین

وزرای خارجی سازمان همکاری اسلامی همچنین نسبت به خطرات ادامه نسل‌کشی ملت فلسطین و پاکسازی نژادی در غزه هشدار دادند و محاکمه جنایتکاران جنگی را در دادگاه کیفری بین المللی خواستار شدند.

در همین حال جمهوری اسلامی ایران درخصوص متن بیانیه جده ملاحظاتی به شرح ذیل داشت:

  • تایید تصمیمات نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی به هیچ عنوان به معنای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیست.
  • جمهوری اسلامی ایران معتقد است اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی همه فلسطینیان را هدف گرفته است . بنابراین در هر تصمیم گیری و هر تحرک سیاسی و دیپلماتیک در خصوص برخورد با جنایتهای رژیم صهیونیستی باید دیدگاهها و آرمانهای آحاد ملت فلسطین و گروههای فلسطینی مد نظر قرار بگیرد.
  • جمهوری اسلامی ایران بر مواضع اصولی خود در قبال تنها راه حل عملی مسالمت آمیز و کارآمد برای برقراری صلح دائم در فلسطین تاکید دارد . ایران این راه حل را در سازمان ملل به ثبت رسانده و آن چیزی جز برگزاری همه پرسی فراگیر در سرزمینهای فلسطینی و با مشارکت همه فلسطینی های داخل و خارج نیست.
  • هیات ایرانی از دبیر خانه سازمان همکاری اسلامی خواسته است که متن کامل ملاحظات ایران را در گزارش نهایی جلسه ثبت کند و در اختیار همه کشورهای عضو قرار دهد.

پربیننده ترین خبرها