رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اهمیت پیشنهادهای ایران برای حل بحران غزه

اهمیت پیشنهادهای ایران برای حل بحران غزه
يکشنبه 20 اسفند 1402 - 14:44

رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان پیشنهادهای خوب جمهوری اسلامی ایران به جهان در نشست سازمان همکاری اسلامی برای حل بحران غزه گفت: ایران یگانه حامی حقوق بشر است و اینک با توجه به بحران غزه، موضوع حقوق بشر در فلسطین اولویت دارد و با اجرای پیشنهادهای ایران علاوه بر پایان یافتن جنگ، سایر حمایت‌ها از مردم غزه به سرعت انجام می‌شود.

العالم _ ایران

رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره پیشنهادهای وزیر امور خارجه ایران در نشست وزیران امور خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: امیرعبداللهیان دستورالعمل ها، پیشنهادها و راه حل‌هایی به عنوان راهکارهای اجرایی حل بحران غزه به مردم دنیا بخصوص به امت اسلامی و سران کشورهای اسلامی ارائه کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که به هیچ وجه نباید حقوق مردم فلسطین تضییع شود، بلکه کشورهای اسلامی در همکاری با هم باید حافظ حقوق مردم فلسطین باشند و آن را به رسمیت بشناسند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: یکی از مهم ترین پیشنهادهای جمهوری اسلامی برای حل بسیاری از بحران هایی که رژیم صهیونیستی می آفریند، اخراج نماینده این رژیم از سازمان ملل متحد، بازگشایی گذرگاه رفح و باز کردن مسیر برای حمایت های درمانی و غذایی از مردم غزه است؛ فارغ از اینکه کشورهای اسلامی و غیر اسلامی این راهکارها را بپذیرند، تصویب کنند یا مصوب نشود. به هر حال ما در برابر افکار عمومی جهان مکلف به ارائه راهکار هستیم که قطعاً اثرگذار است و مانع نسل کشی در غزه می شود.

میرابیان گفت: وزارت امور خارجه ایران در راستای باور به موضوع فلسطین، آینده این سرزمین و نابودی رژیم صهیونیستی، طرح‌ها و پیشنهادهای مد نظر خود را که کاملاً انسانی و منطبق بر حقوق بشر است، بدون محابا و نگرانی از خشم غربی ها ارائه می‌کند؛ اما اینکه سازمان همکاری‌های اسلامی چگونه با این پیشنهادها برخورد کند، در درجه بعدی اهمیت قرار دارد، زیرا همواره تلاش می کنیم روندها و راهکارهای درست را اعلام کنیم.

تحلیلگر سیاست خارجی توضیح داد: پیشنهادهای بسیار خوب جمهوری اسلامی به جهان در نشست سازمان همکاری اسلامی نشان داد کشورمان یگانه حامی حقوق بشر است و اینک با توجه به بحران غزه موضوع حقوق بشر در فلسطین اولویت دارد، لذا باور داریم با اجرای پیشنهادهای جمهوری اسلامی علاوه بر پایان یافتن جنگ، سایر حمایت ها از مردم غزه به سرعت انجام می شود.

وی یادآور شد: با پایان یافتن جنگ، تمام شدن تجاوز رژیم صهیونیستی و شکستن محاصره غزه مردم به منازل خود بازمی گردند، بنابراین به صورت طبیعی اقدامات بعدی سهل الوصول است. حتی اگر مردم غزه هم نتوانند از غزه خارج شوند، با شکستن محاصره، باز شدن مرزها و و ورود گروه‌های امدادی و داوطلب برای درمان و رساندن محموله‌های کمک بشری به غزه و ورود مهندسان برای بازسازی غزه بسیاری از مشکلات کنونی کاهش می یابد.
میرابیان درباره بازسازی غزه گفت: با توجه به اینکه یکی از شروط حماس بعد از آتش بس بازسازی غزه مشروط بر تکرار نشدن تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه بعد از بازسازی است، قطعاً روند رو به جلو مثبت ارزیابی می شود و نباید فراموش کرد که یکی از دلایل اصرار بر آتش بس دائمی ناظر بر این است که با شکستن آتش بس امکان حمله مجدد رژیم صهیونیستی به غزه وجود دارد.

وی تصریح کرد: بی شک تا زمانی که شروط حماس قابل اجرا نباشد، رژیم صهیونیستی همچنان زیر فشارهای مختلف نظامی و اقتصادی ای است که محور مقاومت در دستور کار دارد. با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی قادر به تحمیل شرایطی که در پنج ماه گذشته از سر گذرانده نیست، لذا به تدریج موضع طرف آمریکایی و رژیم صهیونیستی عوض می شود، زیرا می بینند حماس همچنان روی محورهای پیشنهاد شده خود ازجمله آتش بس دائمی، برطرف شدن محاصره، فرستادن دارو مواد غذایی و بازسازی غزه پافشاری می‌کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها