گزارشی از همراهی شبکه العالم با ملت عراق در سالروز تاسیس این شبکه+ ویدیو

دوشنبه 21 اسفند 1402 - 13:37

نقطه شروع از اینجا بود، لشکرکشی آمریکا به عراق، شلمچه و نقطه صفر مرزی بین ایران و عراق در سال ۲۰۰۳ و به دنبال این تهاجم، دوربین تلویزیون العالم یورش آمریکا و انگلیس را از بصره به صورت شبانه‌روز و مستقیم به جهانیان مخابره می‌کرد.

العالم- ایران

خبرنگار شبکه خبری العالم در عراق گزارش داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و پخش زمینی شبکه تلویزیونی العالم، این شبکه جزو معدود شبکه‌های ماهواره‌ای بود که بیشتر شهروندان عراقی مشتاقانه آن را دنبال می‌کردند تا از طریق آن، تحولات مربوط به این لشکرکشی و ماهیت اهداف ائتلاف آمریکایی- انگلیسی را رصد کنند.

العالم حوادث خونین بعد از یورش آمریکا به عراق را پوشش می‌داد از جمله ترور رهبران سیاسی و دینی که مهم‌ترین آنها شهید "محمد باقر الحکیم" بود و نیز پوشش اخبار تحرکات و تلاش‌ها برای مصادره اراده ملت عراق از طریق منحرف کردن روند سیاسی و تدوین قانون اساسی که نشان‌دهنده خواست مردم عراق نبود.

العالم با ماشین تبلیغاتی غرب مقابله، و دروغین بودن ادعاهای آمریکا مبنی بر آزادسازی عراق را فاش می‌کرد و همچنین درباره خطر اشغالگری آمریکا، که کمتر از استبداد رژیم صدام نبود، هشدار می‌داد.

هنگام حملات تروریست های داعش و القاعده،‌زمانی‌که برخی رسانه‌های عربی و غربی روی خون عراقی‌ها می‌رقصیدند و حقایق را وارونه جلوه می‌دادند و گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش را گروه‌های "انقلابی و آزادی‌بخش" توصیف می‌کردند، تلویزیون العالم در کنار ملت عراق در مقابل فرقه‌گرایی و این گروه‌های تروریستی ایستاد.

العالم تا آزادسازی آخرین وجب از خاک عراق از اشغالگری گروه تروریستی داعش در موصل و الانبار، میادین نبرد و سنگرهای جهاد کفایی را ترک نکرد و فداکاری‌های فرماندهان پیروزی را تا لحظه شهادت‌شان به گوش جهانیان رساند.

امروز مفتخریم که شهید سردار "ابومهدی المهندس" مانند چراغی هدایت‌گر، به عنوان یک تحلیلگر نظامی بر صفحه تلویزیون العالم ظاهر شد.

طی این دو دهه مسیر سختی را همچون خود ملت عراق طی کردیم و شهدا و مجروحانی را در راه اعتلای حق و آشکار کردن حقیقت تقدیم کرده‌ایم از جمله خبرنگار شهید "عادل المنصوری"- شهادت در بغداد- و عکاس "حمید بهمنی" که بر اثر قرار گرفتن در معرض سلاح‌های ممنوعه هنگام پوشش اخبار مربوط به این یورش به شهادت رسید.

با گذشت بیش از ۲ دهه از عمر شبکه العالم، چهره عراق، خاورمیانه و جهان تغییر کرده است ولی آرمان‌ها و دیدگاه‌های این شبکه از همان زمان شروع فعالیت ثابت مانده و دچار دستخوش نشده است.
بنابر این گزارش، شبكه‌ خبری تلویزیونی بين‌المللی العالم، 21 اسفند ماه ( 12 مارس) 1381 در آستانه حمله نیروهای آمریکایی و انگلیسی به عراق فعالیت خود را به زبان عربی آغاز کرد.
بنابر این گزارش، پس از حادثه 11 سپتامبر و با متمرکز شدن قدرتهای بزرگ در منطقه خاورمیانه ضرورت بهره‌گیری ایران از قدرت نرم و دیپلماسی رسانه‌ ای افزایش یافت. انتقال نوع نگاه و زاویه دید ایران به جهان، پوشش اخبار جهان اسلام بر اساس نگاه جدید و تحلیل متفاوت که بتواند واقعیت های جهان اسلام را برای کشورهای اسلامی و در مرحله بعدی مخاطبان جهانی آشکار سازد و همچنین مقابله با جریان انحصاری خبری غرب، سبب شد اندیشه تأسیس شبکه العالم محقق شود.

پربیننده ترین خبرها