جنگ غزه؛ کابینه نتانیاهو محکوم به سقوط و فروپاشی است

جنگ غزه؛ کابینه نتانیاهو محکوم به سقوط و فروپاشی است
چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 14:54

خبر: کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، احتمالا در موقعیت خطر قرار بگیرد و موج اعتراضات اجتماعی عظیم علیه کابینه وی، که خواستار استعفای او هستند، ناگزیر ازسرگرفته شود.. هدف اسرائیل برای نابود کردن حماس در معرض چالش‌هایی است. این بخشی از گزارش دفتر تحقیقات فدرال آمریکا است که روز گذشته منتشر شد.

العالم- یک خبر و چند تحلیل

تحلیل:

-این گزارش نوعی اعتراف علنی آمریکا به ناتوانی اسرائیل در از بین بردن حماس، و اینکه سرنوشت نتانیاهو محکوم به سقوط و فروپاشی و خداحافظی از دنیای سیاست است.

-این اعتراف، در واقع اذعان به ناتوانی خودِ آمریکا از تحقق اهداف جنگ، از جمله از بین بردن حماس و کوچاندن اهالی غزه است. آمریکا همچنان طرف اصلی و طراح جنگ غزه است. اگر آمریکا نبود اسرائیلی هم وجود نداشت و حتی موجودیت آن بعد از عملیات "طوفان الاقصی" در معرض خطر حقیقی بود. لذا، "جو بایدن" رئیس‌جمهوری آمریکا در دومین روز این عملیات، تمام امکانات نظامی، اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای واشنگتن را برای کمک به رژیم صهیونیستی به‌کار گرفت.

-بایدن تمام احتیاجات نتانیاهو را در اختیارش قرار داده است از سلاح و نیرو گرفته تا پول و زمان. در واقع، آمریکا مستقیما در جنگ غزه و شکستن اراده ملت فلسطین در غزه و همچنین احیای هیبت پوشالی اسرائیل مشارکت دارد و تمام طرح‌های کشورهای مختلف در شورای امنیت برای آتش‌بس را وتو کرده است.

-بایدن دیرهنگام فهمید که شرط‌بندی روی نتانیاهو شرط‌بندی روی اسب بازنده است؛ زیرا نتانیاهو با حمام خونینی که در جنگ غزه، از طریق به شهادت رساندن ۳۱ هزار فلسطینی به‌راه انداخته است نه‌تنها آمریکا را رسوا کرد بلکه آن را در جامعه جهانی منزوی و مطرود کرده و آبرو و اعتبار آن را لکه‌دار و حتی شانس انتخاباتی بایدن را تضعیف کرده است. به همین دلیل، بایدن دست به یک‌سری اقدامات نمایشی می‌زند تا از این طریق، خود را از اتهامات مبنی بر مشارکت با نتانیاهو در نسل‌کشی در غزه، تبرئه کند و محبوبیت خود را که افول کرده است بازگرداند. از جمله اینکه او اخیرا در اظهاراتی از نتانیاهو انتقاد کرده و سازمان اطلاعات ملی آمریکا نیز روز گذشته گزارشی صادر کرد که علیه نتانیاهو و ائتلاف حکومتی‌اش است.

-قدر مسلم آن است که هیچ اختلافی میان آمریکا و اسرائیل نیست و اسرائیل چیزی جز پایگاه پیشرفته آمریکایی در قلب جهان اسلام نیست. بایدن در مقایسه با دیگر روسای جمهوری آمریکا، بیشترین حمایت را از اسرائیل صورت داده و در واقع، اختلاف‌نظری میان این دو درخصوص حمله و تجاوز به باریکه غزه وجود نداشته و ندارد و هر دو در این جنگ انگیزه و اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند. همچنان‌که تاکنون بایدن هیچ‌گونه اظهارنظری که در حمایت از ملت فلسطین باشد، مطرح نکرده است.

پربیننده ترین خبرها