افشاگری شاهزاده سعودی درباره پشت صحنه روابط متشنج ریاض با حماس

افشاگری شاهزاده سعودی درباره پشت صحنه روابط متشنج ریاض با حماس
چهارشنبه 1 فروردين 1403 - 10:25

رئیس اسبق استخبارات عربستان سعودی درباره روابط این پادشاهی و جنبش مقاومت فلسطین (حماس) و نیز موضع ریاض در قبال جنگ غزه اظهارنظر کرد.

العالم- عربستان سعودی

بنابر گزارش سی ان ان عربی، نشریه سیاسی- فرهنگی "نیو استیتسمن" انگلیس در گفت‌وگویی اختصاصی با شاهزاده "ترکی الفیصل" رئیس اسبق استخبارات عربستان سعودی، از او سوالاتی درباره جنگ غزه پرسید.

شاهزاده الفیصل در پاسخ به این سوال، که : "شما در برخی روزنامه‌ها می‌خوانید و یا از برخی افراد می‌شنوید که چه‌بسا عربستان سعودی موافق جنگ ( جنگ رژیم اشغالگر علیه مردم غزه) است؛ زیرا این کشور خواهان نابودی حماس است"، گفت:‌ "البته، ما روابط خوابی با حماس نداشته‌ایم به‌ویژه پس از موضع‌گیری این گروه به تلاش‌های میانجیگرانه ما میان آن و تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۰۶؛ زیرا حماس توافق را نقض کرد. از آن تاریخ، روابط ما با حماس به شدت متشنج شد. "

اشاره شاهزاده الفیصل به "توافق مکه " است که با هدف آشتی میان حماس که از سال ۲۰۰۶ در نتیجه انتخابات دست بالا را در صحنه سیاست فلسطینی یافته بود، با جنبش فلسطینی فتح به رهبری "محمود عباس" که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز هست، امضا شد اما حماس نیروهای فتح را به‌دنبال درگیری‌های مسلحانه پرتلفات از باریکه غزه اخراج کرد.

شاهزاده الفیصل در ادامه گفت:‌ البته این بدان معنا نیست که آنها ( اعضای حماس) برای ادای مناسک حج به عربستان سعودی نمی‌آیند. صحبت‌هایی نیز شده است ولی نه در حد رابطه مصر یا قطر با حماس. من می‌خواهم بگویم که ما با حماس دوست نیستیم اما این بدان معنا نیست که ما می‌خواهیم شاهد نابودی فلسطینیان در غزه باشیم تا از این طریق، حماس نیز از بین برود. هر چند که برخی تلاش می‌کنند چنین ادعایی را مطرح و شایع کنند.

او افزود:‌ همه بیانیه‌ها و اظهارات ما بر ضرورت پایان جنگ و ایجاد مسیری روشن برای تشکیل کشور فلسطین و بازسازی تأکید دارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی در سال گذشته در گامی که تلاش برای بهبود بخشیدن به روابطش با حماس تلقی می‌شد هیئتی از این گروه را به ریاض دعوت کرد.

پربیننده ترین خبرها