کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در رژیم‌صهیونیستی به پایین‌ترین سطح در 8 سال گذشته

کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در رژیم‌صهیونیستی به پایین‌ترین سطح در 8 سال گذشته
چهارشنبه 1 فروردين 1403 - 21:33

رژیم‌صهیونیستی دیگر مقصد امنی برای سرمایه گذاری نیست، زیرا جنگ جاری باریکه غزه سرمایه‌های خارجی را در بن‌بست واقعی قرار داده که ممکن است سال ها ادامه داشته باشد و برنامه بسیاری از بخش‌های اقتصادی کابینه رژیم اشغالگر و اشتغال را تغییر دهد.

العالم - فلسطین اشغالی

بر اساس تحلیل روزنامه اقتصادی کالکائیست رژیم صهیونیستی، سال 2023 با کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌های خارجی به میزان حدود 29 درصد نسبت به سال 2022 به پایان رسید که با روند جهانی افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته طی سال گذشته در تضاد است.

این تحلیل نشان می‌دهد که کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌ها در رژیم اشغالگر همزمان با ارقام نگران‌کننده درباره کاهش 8 درصدی صادرات خدمات در سال گذشته است که پس از افزایش مداوم آن از سال 2009، محرک اصلی رشد اقتصاد اسرائیل بود.

این تحلیل افزود: کابینه بنیامین نتانیاهو که "دستاورد سیاسی" خود را با تصویب بودجه اصلاح شده 2024 جشن گرفت، دو شکست اقتصادی، کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نسبت به میزان سال 2017 و کاهش خدمات، اصلی‌ترین محرک اقتصادی از 16 سال پیش را به ثبت رساند.

سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای رشد و توسعه اقتصادی ضروری است، زیرا سرمایه، فناوری های جدید و تخصص مدیریت را فراهم کرده، همچنین فرصت های شغلی را افزایش داده، نوآوری را تشویق و بهره وری را افزایش می دهد.

این روزنامه اسرائیلی با اشاره به نادرست بودن ادعای مقامات اسرائیل مبنی بر اینکه دلیل این کاهش، تورم و افزایش نرخ بهره است گفت: اگر اینطور بود، انتظار می رفت که شاهد کاهش سرمایه گذاری در سایر نقاط جهان به خصوص در کشورهای توسعه یافته باشیم، زیرا این کشورها معمولاً سرمایه گذاری خارجی بیشتری نسبت به کشورهای توسعه نیافته دریافت می کنند.

بر اساس داده های اداره مرکزی آمار، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال گذشته به تنها 16.4 میلیارد دلار کاهش یافته، در حالی که این رقم در سال 2022 به 23 میلیارد دلار رسیده است.

سرمایه گذاری در اسرائیل برخلاف روند جهانی است

بر اساس گزارش آژانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (اونکتاد) نهاد رسمی منتشر کننده داده های سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان، سرمایه گذاری خارجی جهانی در سال 2023 به میزان 3 درصد افزایش یافته است در حالی که به گفته کالکالیست نرخ افزایش همکاری و توسعه کشورهای عضو سازمان اقتصادی ، به 28 درصد می رسد، یعنی کاهش سرمایه گذاری اسرائیل پدیده نادری بوده و بخشی از روند جهانی نیست .

علاوه بر کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی، عدد دومی نیز وجود دارد که باید تصمیم‌گیرندگان رژیم را در چنین دوره حساسی نگران کند و آن کاهش مولد اصلی رشد اقتصاد است که صادرات خدمات از جمله خدمات با فناوری پیشرفته است.

مطالعه‌ای که توسط صندوق بین المللی پول در مورد سهم خدمات در تجارت جهانی انجام شد، نشان داد که اسرائیل به یک "مرکز جهانی برای خدمات محاسباتی" تبدیل شده است.

بین سال‌های 2017 و 2022، تراز خدمات در رژیم صهیونیستی (صادرات منهای واردات در این بخش) جهش تجمعی 193 درصدی را با نرخ متوسط ​​سالانه حدود 39 درصد ثبت کرد.

اما در سال 2023، این جهش متوقف شد و اسرائیل شاهد کاهش تقریباً 8 درصدی در تراز خدمات بود، کاهشی که از سال 2007 تاکنون ثبت نشده بود. همچنین از سال 2009 به بعد هیچ کاهشی وجود نداشت.

علیرغم اینکه صادرات خدمات فناوری در سال گذشته 6.7 درصد افزایش یافت، همه بخش های خدماتی دیگر مانند گردشگری، حمل و نقل، به ویژه فعالیت های بندری و بیمه در بحبوحه جنگ کاهش یافت.

این روزنامه افزود: نمی توان ادعا کرد کاهش صادرات خدمات با توجه به رکود جهانی رخ داده است، زیرا اوج صادرات خدمات در اسرائیل به طور خاص در طول سال های کرونا ثبت شده است، که شاهد رکودی بود که بیشتر کشورهای جهان را شامل می شد.

پربیننده ترین خبرها