چرا روسیه مسؤلیت داعش در حمله تروریستی مسکو را نمی پذیرد؟!

چرا روسیه مسؤلیت داعش در حمله تروریستی مسکو را نمی پذیرد؟!
يکشنبه 5 فروردين 1403 - 10:08

خبر: چهار فرد مسلح جمعه شب به سالن کنسرت شهر کروکوس در نزدیکی مسکو یورش بردند که سه نفر آنها مردم را به گلوله بستند و نفر چهارم با استفاده از بمب های آتش زا آنجا را به آتش کشید...داعش با انتشار بیانیه ای مسؤولیت این حمله تروریستی را که دست کم 145 کشته و بیش از 150 زخمی به جا گذاشت، پذیرفت و ادعا کرد که این امر در چارچوب طبیعی جنگ بین این گروه ترویستی و کشورهایی که با اسلام می جنگند صورت گرفته است.

العالم-یک خبر چند تحلیل

تحلیل:

-‌آنگونه که به نظر می رسد بیانیه داعش در خصوص حمله تروریستی در مسکو حتی پس از آن که گروه رسانه ‌ای روسیا سگودنیا (روسیه امروز) ویدیوی بازجویی یکی از مظنونان این حمله تروریستی را منتشر کرد که این فرد خود را فریدون شمس الدین معرفی کرد و گفت 4 ماه مارس جاری از ترکیه به این کشور آمده و یک ماه پیش از طریق تلگرام پس از شنیدن سخنان یکی از مبلغان داعش، به کار گرفته شده است، بازهم مقامات روسیه را قانع نکرد.

-مارگاریتا سیمونیان سردبیر گروه رسانه ‌ای روسیا سگودنیا که این ویدیو را منتشر کرد، تاکید کرد که طراح حمله کروکوس حکومت اوکراین است نه گروه تروریستی داعش که غرب و آمریکا ادعای آن را مطرح می کنند. این دیدگاه مارگاریتا سیمونیان با روایت غیر رسمی روسیه از این حمله تروریستی که مبتنی بر قرار داشتن اوکراین در پشت این حمله است، سازگار است.

البته روسیه فعلا اطلاعات به دست آورده خود در خصوص عامل اصلی این حمله را پنهان می کند و تاکنون رسما دست داشتن اوکراین در این حمله را اعلام نکرده است.

- به نظر می رسد که اظهارات پوتین درباره این حمله تروریستی نکاتی را درخصوص موضع رسمی روسیه بیان کرد. وی گفت:«هرچهار عامل این حمله تروریستی؛همان هایی که مردم را گلوله باران کردند و شماری را کشتند، بازداشت شدند...آنها با رفتن به سمت مرز اوکراین تلاش کردند خود را مخفی کنند و داده های اولیه حکایت از آن دارد که از جانب اوکراین مسیر ورود این افراد به خاک روسیه هموار شده باشد.»

-تلاش تروریست ها برای فرار به اوکراین تنها دلیل نادیده گرفته شدن بیانیه داعش از سوی مسکو نیست بلکه ادعای آمریکا مبنی بر این که این حمله را پیش بینی می کرده و هشدار دو هفته پیش این کشور به اتباع خود در روسیه و نیز انکار قاطع نقش اوکراین در این حمله از سوی آمریکا از همان لحظه اول، از جمله عواملی است که باعث شده است مسکو تصور کند این موضع گیری ها جملگی تلاشی است برای ابهام آفرینی و برهم زدن مستندات و سرپوش گذاشتن بر حقایق و گمراه کردن افکار عمومی.

-حتی ناظران امور و برخی تحلیلگران نیز به روایت داعش از این حمله تروریستی تردید دارند زیرا این حمله بعد از پیروزی پوتین در انتخابات، پیشرفت روسیه در جنگ با اوکراین و اظهارات مأیوسانه مقامات عالی رتبه نظامی کی یف درخصوص آینده جنگ اوکراین صورت گرفته است و نیز این حمله درست روزی انجام شد که روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را وتو کردند.

-وقتی روسیه روایت داعش از این حمله تروریستی را رد می کند این بدان معناست که روسیه به طور کلی توان این گروه را برای انجام چنین اقدام تروریستی بدون دست داشتن آمریکا و غرب رد می کند... روسیه خوب می داند که داعش ابزار دست آمریکاست و هیچ ارتباطی با اسلام و مسلمانان ندارد و دستگاه های اطلاعاتی غرب خیلی راحت می توانند گروهی از افراد جاهل و فریب خورده مدعی اسلام را که اغلب از عناصر داعش هستند، برای هدف قرار دادن کشورهای مخالف سلطه آمریکا و جنایات صهیونیسم علیه مردم فلسطین و نیز علیه مخالفان عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل به کار گیرند.

-نکته ی تمسخرآمیز توجیه این جنایت از سوی داعش این است که این گروه تروریستی ادعا کرده این حمله در چارچوب طبیعی جنگ بین «دولت اسلامی» و کشورهایی صورت گرفته است که با اسلام می جنگند»!!این درحالی است که مسلمانان تاکنون نشنیده اند داعش درخصوص 6 ماه نسل کشی در غزه به دست غاصبان قدس و مقدسات اسلامی و حمایت همه جانبه مالی و نظامی واشنگتن، موضع گیری کند.

پربیننده ترین خبرها