کابینه جدید فلسطین و دورنمای آن

دوشنبه 13 فروردين 1403 - 14:24

دولت جدید فلسطین وظایف سنگین و معترضان بسیاری پیش رو دارد. کابینه جدید به ریاست "محمد مصطفی" مشاور اقتصادی رئیس تشکیلات خودگردان در مقابل رئیس تشکیلات، سوگند یاد کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

دولت جدید متشکل از 8 وزیر از غزه به جز دو وزیر است که در این دوره از کابینه حضور ندارند: "ریاض المالکی" وزیر امور خارجه که به مدت 16 سال و دیگری "شکری بشاره"، وزیر دارایی که به مدت 10 سال در این سمت حضور داشتند.

"محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان، در این مراسم گفت: این کابینه به عنوان کابینه ای تکنوکرات تشکیل می شود و وظایف آن شامل کرانه باختری، غزه و قدس شرقی می شود.

این کابینه باید اقتصاد فلسطین را از بحران چندین ساله اش نجات داده و بازسازی غزه را به محض پایان جنگ آغاز و مقدمات برگزاری انتخابات جدید را فراهم کند. به رغم استقبال بین المللی و عربی از تشکیل این کابینه، گروه های فلسطینی از جمله حماس، تشکیل چنین کابینه ای را عامل ادامه اختلاف می داند نه پایان آن.

"جهاد حرب" نویسنده و تحلیل گر سیاسی به شبکه خبری العالم گفت: به نظر من با توجه به کارشکنی های رژیم صهیونیستی، این کابینه قدرت چندانی نخواهد داشت. کارشکنی این رژیم بر توان مالی و قدرت حرکت و سرمایه گذاری و بهره برداری از منابع طبیعی به نفع شهروندان فلسطینی در جنین، کرانه باختری و غزه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

تا وقتی که رژیم صهیونیستی با تکیه بر توان نظامی خود بر مقدرات فلسطین در کرانه باختری چنبره زده است، هیچ تفاوتی بین کابینه قبلی و فعلی و بعدی از نظر فلسطینی ها وجود ندارد.

بحران فلسطین هیچگاه کابینه تکنوکرات یا سیاسی نبوده است بلکه مشکل اصلی، اشغالگری رژیم صهیونیستی است که هر گونه حرکتی از سوی دولت فلسطین را خنثی می کند.

پربیننده ترین خبرها