یدیعوت آحارانوت: حتی با جنگی چندساله نمی‌توان حماس را درهم شکست

یدیعوت آحارانوت: حتی با جنگی چندساله نمی‌توان حماس را درهم شکست
چهارشنبه 22 فروردين 1403 - 20:34

روزنامه یدیعوت آحارانوت امروز طی یادداشتی با اشاره به تقویت کنترل حماس بر خان‌یونس طی تنها 4 روز پس از عقب‌نشینی رژیم اسرائیل از این شهر، اذعان داشت که شکست حماس حتی با جنگی چند ساله هم میسر نیست.

العالم - فلسطین اشغالی

«افسران کهنه کار ارتش تخمین می‌زنند که حماس در بهترین شرایط زودتر از سال 2026 یا 2027 شکست نخواهد خورد». این بخشی از یادداشت امروز «یوآو زیتون» تحلیلگر نظامی اسرائیلی است که در روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر شد. در آغاز این یادداشت آمده است که جنبش حماس، تنها چهار روز پس از عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر خان‌یونس در جنوب باریکه غزه در پایان عملیات گسترده 4 ماهه علیه این شهر، کنترل آن را به دست گرفت.

زیتون در ادامه نوشت که شاخه نظامی حماس کتائب شهید عز‌الدین القسام تقریبا هر روز با عملیات‌هایی که فیلم‌هایی از برخی از آنها منتشر می‌کند، از کشته و زخمی شدن نظامیان اسرائیلی و انهدام خودروهای نظامی خبر می‌دهد.وی افزود که چهار روز پس از عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از خان‌یونس و با بازگشت شماری از ساکنان آن به خانه های ویران شده خود، نیروهای حماس شروع به بازپس‌گیری کنترل شهر کردند. در چنین شرایطی باید گفت که «دستیابی به ساده‌ترین اهداف جنگ، که محدود کردن کنترل غیرنظامی حماس است، نه نظامی، دشوار است».این در حالی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو گفته بود که مهمترین هدف از آغاز این جنگ، نابودی توانمندی نظامی حماس و بازگشت اسرای اسرائیلی از غزه است. اما زیتون می‌نویسد که «ارتش اسرائیل در تلاش است تا مکانیسم‌های امنیتی حماس را که هنوز دست نخورده است، هدف قرار دهد و با «چالش یافتن نیروهای فعال حماس» مواجه است، که مثل «یافتن سوزن در انبار کاه است».

هفتم آوریل جاری رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که لشکر ۹۸ ارتش در خان یونس «پس از پایان عملیات‌های خود» عقب‌نشینی کرده است و تنها تیپ ناحال در داخل نوار غزه با هدف جلوگیری از بازگشت فلسطینی‌ها به شمال نوار غزه باقی مانده است.

تحلیلگر نظامی اسرائیلی در ادامه درباره وضعیت کنونی در شمال باریکه غزه، نیز نوشت که «نیروهای حماس کنترل امور در بازارهای شلوغ جبالیا را در دست دارند و اجازه نمی‌دهند که با قیمت‌ها بازی شود». در ادامه یادداشت روزنامه یدیعوت آحارانوت آمده است که طبق بیانیه‌های وزارت جنگ اسرائیل، حماس موفقیت‌های چشم‌گیری داشته، زیرا قیمت مواد غذایی در مارس گذشته کاهش یافته که نشان‌دهنده ثبات اقتصادی در نوار غزه است.

انتظار می‌رود که شرایط مشابهی در خان‌یونس و مناطقی که اسرائیل در آن حضور ندارد مانند رفح و شهروهای مرکزی در نوار غزه. امری که بیانگر کنترل غیرنظامی مناسب حماس در نوار غزه است و از مظاهر آن اجرای قانون و نظم توسط پلیس است. این در حالی است که طی 187 روز جنگ ویرانگر غزه، بیش از 100 هزار فلسطینی شهید و زخمی شده‌اند که اغلب آنها زن و کودک هستند و طبق بیانیه های نهادهای فلسطینی و بین‌المللی خطر جدی قحطی جان کودکان و سالمندان فلسطینی را به شدت تهدید می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها