اختلاف اعضای شورای جنگ رژیم اسرائیل درباره عملیات رفح و مبادله اسرا

اختلاف اعضای شورای جنگ رژیم اسرائیل درباره عملیات رفح و مبادله اسرا
پنج‌شنبه 23 فروردين 1403 - 23:01

یک شبکه صهیونیستی شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که اختلافات و بحث‌ها و مناقشات داغی میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تعدادی از وزرای وی از یک سو و هرتزی هالوی رئیس ستاد کل ارتش این رژیم از سوی دیگر در خصوص تاخیر در عملیات نظامی در رفح صورت گرفته است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر این گزارش،‌ شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل گزارش داد که در پی عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از خانیونس و تاخیر در عملیات رفح، بحث و مناقشات داغی در شورای جنگ این رژیم درگرفته است.

یاریو لوین وزیر صهیونیست در این نشست گفت: چرا باید نظامیان قبل از عید فطر از خانیونس عقب نشینی کنند؟ از سوی دیگر اسموتریچ وزیر دارایی نیز درباره عملیات رفح گفت: منتظر چه چیزی هستیم؟ ما الان باید در رفح باشیم؟

هالوی درباره عملیات رفح گفت: توصیه من این است که درباره زمان ورود به رفح صحبتی نکنیم. زیرا به محض اینکه آنها بدانند ما چگونه و چه زمانی وارد رفح خواهیم شد، این امر به معنای خانه‌های بمبگذاری شده و تلفات گسترده در میان نظامیان ما خواهد بود.

وزیر حمل و نقل رژیم اسرائیل نیز گفت: ما از یک ماه پیش می‌بایست در رفح باشیم.

از سوی دیگر گادی آیزنکوت عضو شورای جنگ این رژیم گفت: یکی از اعضای شورای جنگ ادعا کرد که من و گانتس مانع حمله به رفح می شویم. این امر واقعیت ندارد. شخص دیگری در این شورا مانع عملیات رفح می شود» آیزنکوت در این خصوص توضیح بیشتری نداد.

روز سه شنبه ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد که عقب نشینی از خانیونس با هدف آماده شدن برای جنگ در مناطق دیگر از جمله شهر رفح است.

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل همچنین تاکید کرد که نشست شورای جنگ شاهد تنش میان سطوح سیاسی و نظامی درباره توافق احتمالی درباره مبادله اسرا با حماس بود.

وزیر حمل و نقل این رژیم گفت: اگر برای بازگرداندن اسرای خود گزینه دیگری به جز بازگرداندن آوارگان فلسطینی به شمال نباشد، پس باید این کار را انجام دهیم.

این در حالی است که یاریو لوین دیگر وزیر صهیونیست با بازگشت فلسطینیان به منازل خود در شمال باریکه غزه مخالفت کرد و گفت این امر باعث از میان رفتن دستاوردهای جنگ می‌شود.

موضوع بازگشت فلسطینیان به شمال باریکه غزه همیشه مانعی در مذاکرات بوده است، زیرا تل آویو بر بازگرداندن زنان، کودکان و سالمندان اصرار می کند و حماس بر بازگرداندن تمامی ساکنان شمال پافشاری می کند، اما برخی رسانه های عبری در گزارشهای خود اخیرا خبر داده اند که رژیم اسرائیل در این موضوع انعطاف نشان داده است.

وزیر حمل و نقل همچنین خطاب به رئیس ستاد ارتش این رژیم گفت: شما در نشست خبری به مناسبت گذشت 6 ماه از جنگ گفتید که پاسخ نظامی دارید. این وزیر صهیونیست افزود: نباید از شمال غزه به سدیروت شلیک کنند. ما هواپیماهای بدون سرنشین داریم، پس در آسمان حملات آنها را پاسخ دهید و آنها را نابود کنید.»

رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی پاسخ داد: "وقتی راه حل را انتخاب کردید، ما می دانیم که چگونه تصمیمات شما را به اقدام نظامی صحیح تبدیل کنیم. ما می دانیم چگونه پاسخ دهیم.» ایتامار بن گویر، وزیر به اصطلاح امنیت داخلی این رژیم نیز به طعنه گفت: «ما این را دیدیم. شما واقعاً می دانید چگونه پاسخ دهید.»

دودی امسالم، وزیر همکاری‌های منطقه ای نیز به نوبه خود گفت: "ما نباید یک توافق چند مرحله ای داشته باشیم. ما به یک توافق واحد و یک مرحله ای نیاز داریم."

دیوید بارنیا، رئیس موساد، پاسخ داد: «در حال حاضر، بازگرداندن همه اسرای اسرائیلی یکباره غیرممکن است».

چند ماه است که مذاکرات غیرمستقیم بین رژیم اسرائیل و حماس با میانجیگری مصر و قطر و آمریکا با هدف دستیابی به توافق آتش بس در باریکه غزه و تبادل اسرا در جریان است.

پربیننده ترین خبرها