درگفت وگوی اختصاصی با العالم؛

راز محبت مسیحیان به اهل بیت (ع) از زبان اندیشمند مسیحی

دوشنبه 27 فروردين 1403 - 22:11

«میشل کعدی» نویسنده و اندیشمند و شاعر مسیحی اهل لبنان با بیان این که عشق او به اهل بیت(ع) تنها از درون او نشات نمی گیرد بلکه ناشی از تربیت خانوادگی و رهبانی اوست، تاکید کرد که امام علی( ع) و اهل بیت (ع) نزد مسحیان مقدس و محترم هستند و فلسطین قبل از اسلام مهد مسیحیت بوده است.

العالم-ایران

«میشل کعدی» در گفتگوی اختصاصی با برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم گفت: ایران از دیرباز تاکنون کشوری متمدن و بزرگ و مهد علم و ادبیات و فکر و اندیشه بوده که همواره مورد احترام جدی ما است.

وی رابطه لبنان با ایران بویژه رابطه مسیحیان با ایران را رابطه ای دوستانه توصیف کرد و گفت: البته برخی تصور می کنند که مسیحیانی که ایران را دوست دارند همان کسانی هستند که درباره اهل بیت علیه السلام و ائمه مطلب نوشته اند.

کعدی گفت: ما 400 نویسنده و مورخ، شاعر،راهب و اندیشمند هستیم که همگی از عشق و علاقه ی خود به تهران و اهل بیت نوشته ایم.

وی تصریح کرد که «عبدالمسیح الانطاکی» نویسنده اهل حلب از جمله بزرگوارانی است که ارادت خاصی نسبت به امام علی ع و اهل بیت علیه السلام داشت که شعر حماسی او با عنوان «حماسه ی امام علی علیه السلام» با 5600 بیت بسیار معروف است و در حقیقت این ملحمه یا شعر حماسی معجزه الانطاکی در این خصوص محسوب می شود.

کعدی افزود: ما اهل بیت را مقدس می دانیم و امام علی در محاضرات طولانی و متعددی که به رشته ی تحریر درآورده و منتشر کرده و در کشورهای مختلف و اروپا با عنوان «امام علی چشم اندازی برای همه دوران ها» به ترویج آن پرداخته ام ، وجود دارد.

وی گفت: با مسئولیت خودم می گویم: امام علی قبل از آدم و حواء خلق شده و به دلایل قاطع ایشان وعده خداوند بر روی زمین است و با مراجعه به نهج البلاغه متوجه این واقعیت می شویم.

کعدی درباره سفر خود به تهران و ترجمه بسیاری از تالیفاتش به زبان فارسی گفت: تشکر می کنم از عباس خامه‌یار رایزن پیشین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان که بعد از خواندن 11 کتاب و دیوان شعر من، مرا غافلگیر کرد و گفت: کار ترجمه این آثار را به زبان فارسی آغاز کرده ایم. لذا من از ایشان تشکر کردم و از او خواستم که کتاب های مرا به هر قیمتی در اختیار مردم قرار دهد.

عشق و علاقه من به اهل بیت ریشه در تربیت خانوادگی و رهبانی من دارد

کعدی در ادامه گفت: علاقه من به اهل بیت تنها ریشه در درون من ندارد بلکه از تربیت خانوادگی و رهبانی من نشات می گیرد و همین امر باعث شده است که به نوشتن درباره اهل بیت روی بیاورم که این امر با رساله دکتری آغاز شد وپس از آن با وجود تمام مشکلات درباره امام علی (ع) نوشتم .

کعدی درباه راز توجه خود، به عنوان یک فیلسوف و اندیشمند و شاعر مسیحی، به مکتب اهل بیت علیه السلام گفت: من بعد از ابراز علاقه و عشق 400 مسیحی به اهل بیت از جمله عبدالمسیح الانطاکی، جرجی زیدان و جبران خلیل جبران و برخی اندشمندان و فلاسفه و مطالعه آثار و سرگذشت آنها وارد مکتب اهل بیت شدم و من در این فرصت اندک نمی توانم به صورت مفصل درباره فضایل امام علی و اهل بیت سخن چندانی بگویم و با مراجعه به مطالبی که از من خواسته شده در مقایسه بین امام علی (ع) و مسیح علیه السلام و امام حسین (ع) و مسیح (ع) بنویسم می توان به گوشه ای از عظمت و بزرگی امام علی و اهل بیت(ع) پی برد.

فلسطین قبل از اسلام مهد مسیحیت بوده است

کعدی درباره رویدادهای غزه و نسل کشی رژیم صهیونیستی و گرسنگی در این منطقه و نیز درباره موضع مسیحیت درقبال آنچه در فلسطین رخ می دهد گفت: آنچه در فلسطین رخ می دهد، همان گونه که امام علی نیز در نهج البلاغه از آن مصیبت فلسطین سخن به میان آورده است،دل مسیحیان لبنان را به درد می آورد..چرا که فلسطین و قدس قبل از اسلام مهد مسیحیت بوده است.در فلسطین هم مساجد و کلیسا ها هدف قرار گرفته اند و اسقف ها در کشورهای مختلف برای این وضع به شدت نگران هستند. من اسقف و مسیحیانی را در اروپا، فرانسه و لبنان می شناسم که برای این وضع فلسطین گریه می کنند.

وی افزود: همه مسیحیان گرسنگی و مرگ کودکان فلسطینی را می بینند اشک می ریزند زیرا مسیحیت با حق است و فلسطینی ها هم صاحب حق هستند.فلسطین سرزمینی عربی است که این جنایتکاران آن را غصب کرده اند و ما نمی توانیم با آنها سازش کنیم و کاملا حق با امام خمینی (قدس سره) بود که فرمود:«آمریکا شیطان بزرگ است».

کعدی گفت: بنابراین ما مسیحیان و مسلمانان و همه طوایف لبنان یک ویژگی مشترک داریم و آن دوستی و محبت فیمابین است که مسیح (ع)هم از محبت سخن گفته است و چیزی جز محبت و دوستی به ما نداد در همین راه هم جان خود را فدا کرد.

پربیننده ترین خبرها