فعال شدن پدافند هوایی در برخی نقاط کشور برای مقابله با اهداف احتمالی

 فعال شدن پدافند هوایی در برخی نقاط کشور برای مقابله با اهداف احتمالی
جمعه 31 فروردين 1403 - 10:52

به دنبال فعال شدن پدافند هوایی در برخی نقاط کشور برای مقابله با برخی اهداف احتمالی، رسانه های خارجی در راستای اهداف خود درصدد دامن زدن به اوضاع برآمده و بلاقاصله از وقوع حمله موشکی رژیم صهیونیستی خبر دادند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

بنابر این گزارش، در همین زمینه شبکه ای.بی.سی نیوز بامداد امروز (جمعه) به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که موشک‌های اسرائیلی به مرکزی در ایران اصابت کرده‌اند. انتشار این خبر در حالی است که هیچ منابع رسمی چنین خبری را تایید نکرده است.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز در گزارشی مدعی شد علاوه بر اصفهان، صدای انفجارهایی در السویدا در جنوب سوریه و در ناحیه بابل عراق شنیده شده است که به دنبال انتشار این خبر وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد. یک منبع در وزارت کشور عراق بامداد جمعه گفت که هیچ انفجاری در هیچ یک مناطق این کشور ثبت نشده است.

اما شبکه های اجتماعی و رسانه های داخلی نیز به دنبال فعال شدن پدافند هوایی در برخی نقاط کشور برای مقابله با برخی اهداف احتمالی، به پوشش غیر رسمی این خبرها پرداختند، در همین زمینه برخی منابع محلی از شنیده‌شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان در شمال غرب اصفهان خبر داده و خاطرنشان کردند که هنوز علت این صداها مشخص نیست.
اصفهانفعال شدن پدافندی هوایی ایران در آسمان اصفهان
شهر قهجاورستان در نزدیکی فرودگاه اصفهان و پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش واقع است.

به دنبال انتشار این اخبار منابع آگاه اعلام کردند تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است و گزارش برخی رسانه‌های خارجی دربارهٔ حادثه در این تأسیسات نادرست است.

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

در همین حال صبح امروز برخی منابع محلی از شنیده‌شدن صدایی شبیه صدای انفجار در غرب شهر تبریز خبر دادند. در همین زمینه خبرها حاکی است که هیچ‌گونه انفجاری در تبریز رخ نداده است و پدافند هوایی تبریز در پی مشاهده شیء مشکوک اقدام به شلیک کرده است.

حملات پروپاگاندایی

در همین حال برخی منابع به پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی روی آورده و مدعی حمله رژیم اسرائیل به هفت نقطه در ایران شدند در حالی که این موضوع توسط هیچ یک از منابع رسمی تایید نشده است.

در همین زمینه یک خبرنگار صهیونیست (امیلی شریدر) که مدعی حمله نیروی هوایی ژیم اسرائیل به ۷ شهر ایران شده بود، پس از روشدن اقدامات پروپاگاندایی رسانه های مغرض به دنبال موضع گیری ها و انتشار اخبار رسمی و نیمه رسمی، توییت خود را حذف کرد.

در همین حال، رسانه اسرائیلی «جورزالم‌پست» نیز در توییتی با انتشار عکسی از یک انفجار نوشت :‌‌ «اسرائیل با یک حمله موشکی بامداد جمعه یک سایت در ایران را مورد هدف قرار داد.»

در حالی که بررسی تصویر فوق نشان می‌دهد، این عکس جعلی است و دو سال قبل در ۱۷ مرداد ۱۴۰۱توسط همین رسانه با عنوان « جنگ در غزه» منتشر شده است .

از سوی دیگر برخی منابع گفته اند که احتمال می‌رود که عوامل نفوذی رژیم صهیونیستی در داخل کشور اقداماتی مشابه دست اندازی هایی که با کوادکوپتر اجرا می‌شد، انجام داده باشند.

تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد

برخلاف شایعات و ادعاهای رسانه‌های رژیم صهیونیستی، تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج به اصفهان یا هیچ یک از نقاط دیگر کشور وجود ندارد.

این منابع خاطرنشان کردند، پدافند هوایی در برخی نقاط مثل اصفهان و تبریز، اقدام به شلیک کرده اما این موضوع به دلیل حساسیت بالای پدافند بخاطر وضعیت فعلی و در اثر «احتمال» رویت برخی ریزپرنده‌ها بوده است.

تمامی پروازهای کشورمان به حالت عادی بازگشت

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد تمامی پروازهای کشورمان به حالت عادی بازگشت.

بنابر اعلام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، برخی پروازهای فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد که صبح امروز دچار تاخیر یا تعلیق شده بود، مجددا به حالت سابق بازگشت.

به دنبال فعال شدن پدافند هوایی کشور، صبح امروز برخی پروازهای فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد به حالت تعلیق درآمده بود.

ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان در پی شنیده شدن صدای نسبتا شدیدی در شرق اصفهان گفت: این صدا مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به اشیاء مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم.

امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان گفت: این صدا مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به اشیاء مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم.

امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع موثق اعلام کردند که تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است.

بنابر این گزارش، ساعت 4 بامداد امروز (جمعه)، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری شئ مشکوک در آسمان این شهر به کار افتاد.

پدافند شلیک‌هایی را در اطراف پایگاه هوایی اصفهان انجام داده است اما تا این لحظه صرفاً احتمال موضوع ریزپرنده مطرح است، اگر چه این موضوع نیز هنوز قطعی نشده است.

در همین حال به دنبال فعال شدن پدافند هوایی در برخی نقاط کشور برای مقابله با برخی اهداف احتمالی، تاکنون اصابت و انفجاری گسترده‌ای که ناشی از برخورد هرگونه تهدید هوایی باشد گزارش نشده است.

از سوی دیگر انتشار اخبار و تصاویر میدانی در شهر اصفهان نشان می‌دهد تاسیسات مهم در این استان به ویژه تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است و حادثه‌ای در آنها گزارش نشده است.
هسته ایتصاویر ثبت شده توسط کاربران حکایت از فعالیت توپ‌های پدافندی در برخی از نقاط کشور داشته که به‌عنوان سامانه‌های دفاع نقطه‌ای در برابر تهدیدات در ارتفاع بسیار کم عمل می‌کنند و فعالیت آنها در وضعیت هوشیاری صد در صدی کاملا طبیعی است. تاکنون گزارشی از شلیک سامانه‌های پدافندی موشکی نیز دریافت نشده است.

پربیننده ترین خبرها