موج دامنه دار تظاهرات در همبستگی با غزه در دانشگاه های آمریکا +فیلم

يکشنبه 2 ارديبهشت 1403 - 09:38

نوع نگرش دانشجویان دانشگاه های آمریکا به مسأله فلسطین، تغییرات بنیادینی را در رویکردهای این دانشگاه ها ایجاد کرده است.

العالم - آمریکا

در این بین، دانشگاه کلمبیا در نیویورک در سایه برخورد "مینوش شفیق"، رئیس مصری تبار این دانشگاه با دانشجویانی - که با غزه اعلام همبستگی کرده اند - صحنه فعالیت های گسترده تر و پرجنب و جوش تری است.

اخراج تعدادی از این دانشجویان توسط شفیق، موجی از تحرکات و فعالیت هایی را در اعلام همبستگی با دانشجویان اخراجی در این دانشگاه ایجاد کرد به طوری که رئیس مصری تبار این دانشگاه برای سرکوب تحصن و بازداشت دانشجویان دست به دامان پلیس شد.

حوادث دانشگاه کلمبیا توجه شماری از شخصیت های معروف و سرشناس آمریکا را به خود جلب کرده است که از آن جمله می توان به حضور "کرنل وست" نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوزان ساراندون، هنرپیشه معروف آمریکایی در جمع دانشجویان معترض اشاره کرد.

خشم از مواضع و برخوردهای رئیس این دانشگاه کار را به جایی رسانده است که دانشجویان اقدام به تجمع و تحصن در مقابل منزل وی کرده و خواستار برکناری او شده اند.

در "دانشگاه ییل" در ایالت کنتیکت آمریکا نیز دانشجویان همزمان با نشست هیأت امنای این دانشگاه، ضمن تجمع اعتراضی خواستار توقف سرمایه گذاری این دانشگاه در پروژه های نظامی مشترک با رژیم صهیونیستی شدند.

دانشجویان دانشگاه بوستن نیز با راه اندازی کمپین هایی، به سیاست های آمریکا و تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه اعتراض کردند.

در دانشگاه هاروارد، دانشجویان با ترک کلاس های درس، به سیاست های این دانشگاه در حمایت از رژیم اشغالگر اعتراض کردند.

به این ترتیب موج اعتراضاتی که در دانشگاه های آمریکا راه افتاده است پرده از بروز تغییرات گسترده در رویکردهای افکار عمومی آمریکا و جوانان به خصوص در قبال سیاست های دولت این کشور و حمایت های بی قید و شرط آن از رژیم صهیونیستی برمی دارد.

این تغییرات رفته رفته تأثیرات خود را بر رویکردهای این دانشگاه ها – که تا سالها با ترویج لابی گری رژیم صهیونیستی در آمریکا، منبع قدرت این رژیم بوده اند – بر جای گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها