گزارش العالم از سفر رئیسی به پاکستان؛ از توسعه روابط سیاسی تا تکمیل خط لوله صلح

دوشنبه 3 ارديبهشت 1403 - 12:01

سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به پاکستان به لحاظ توسعه روابط دوجانبه و بررسی مسایل منطقه ای از جمله موضوع فلسطین بسیار حایز اهمیت است.

العالم-ایران

خبرنگار شبکه خبری العالم گزارش داد: سید ابراهیم رئیسی پس از ورود به اسلام آباد با وزیر خارجه ی این کشور دیدار کرد و قرار است در این سفر با نخست وزیر پاکستان نیز دیدار کند.

بنابر این گزارش، ناظران و کارشناسان پاکستانی می گویند که سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به این کشور بسیار حائز اهمیت است زیرا طی این سفر بسیاری از مسائل فیمابین دو کشور مورد بحث و بررسی خواهد گرفت که اقتصاد، امنیت مرزها و برخی از مسائل منطقه ای بویژه مسئله فلسطین از جمله این امور است.

بنابر گزارش خبرنگار العالم، در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان یادداشت تفاهم ها و توافقنامه هایی بین دو طرف ایرانی و پاکستانی امضاء خواهد شد.

گفتنی است که سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان، اولین سفر خارجی رئیس جمهور کشورمان در سال ۱۴۰۳ است که امضای برخی توافق‌نامه‌ ها و تفاهم‌نامه‌ ها میان دو کشور در این سفر می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقای امنیت منطقه و عدم نفوذ اشرار به مرزهای شرقی کشورمان داشته باشد.

دولت پاکستان باید از جولان تروریست‌ها و اشرار در مرزهای خود با ایران جلوگیری کند و اجازه ندهد که خاک این کشور محل امنی برای فعالیت تروریست‌ها باشد.

همچنین فرصت‌های زیادی برای گسترش همکاری‌ بین ایران و پاکستان در بخش‌های مختلف وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به توسعه همکاری‌ها بین دو کشور در حوزه انرژی، بازرگانی و تبادلات اقتصادی اشاره کرد.

در این بین همکاری در حوزه انرژی از جمله خط لوله صلح از اهمیت بالایی برخوردار است، تکمیل خط لوله صلح و صدور انرژی به پاکستان زمینه‌ساز توسعه و گسترش روابط در حوزه انرژی و دیگر بخش‌ها خواهد شد.

خط لوله صلح نام خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان است که براساس تفاهم‌های انجام شده، ایران متعهد می‌شود که تا مدت ۲۵ سال، گاز خود را با قیمت توافقی به هند و پاکستان بفروشد. این مسیر اقتصادی‌ترین روش تأمین انرژی شبه‌قاره هند است.

پربیننده ترین خبرها