واکنش حزب کنگره هند به اظهارات اسلام‌ستیزانه مودی

واکنش حزب کنگره هند به اظهارات اسلام‌ستیزانه مودی
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 - 13:37

حزب کنگره هند، بزرگترین حزب اپوزسیون با ارائه درخواستی به کمیسیون انتخابات علیه نارندرا مودی، به دلیل اظهارات غیر قابل‌ قبول او علیه مسلمانان هند اقدام جدی را خواستار شد.

العالم - آسیا

به گزارش الجزیره، حزب کنگره هند، بزرگترین حزب اپوزیسیون در این کشور روز دوشنبه طوماری را به کمیسیون انتخابات ارائه کرد تا علیه نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور به دلیل اظهارات "کاملاً غیر قابل‌ قبول" درباره مسلمانان هند و توهین به آنها اقدام کند. حزب کنگره این اظهارات را نقض قوانین انتخابات توصیف کرده است.

مودی که به دنبال کسب سومین دوره متوالی نخست‌وزیری خود است، طی سخنرانی خود در روز یکشنبه در یکی از کمپین‌های انتخاباتی خود مسلمانان را "نفوذی" توصیف کرد؛ امری که باعث شد گروه‌های مخالف انتقادات شدید را متوجه وی کنند.

مودی در سخنرانی خود گفت که برنامه انتخاباتی حزب کنگره وعده مصادره و توزیع مجدد ثروت هندی‌ها را می‌دهد؛ ادعایی که حزب کنگره آن را رد می‌کند.

مودی افزود که اگر حزب به اظهارات مانموهان سینگ، نخست‌وزیر سابق کنگره در سال ۲۰۰۶ مبنی بر اینکه اقلیت مسلمان باید "اولین کسانی باشند که از منابع بهره می‌برند" تا در ثمرات توسعه سهیم شوند، پایبند باشد، این به معنای توزیع ثروت بین "نفوذی‌ها" و افرادی خواهد بود که "فرزندان بیشتری" دارند.

حزب ملی‌گرای، بهاراتیا جاناتا از مسلمانان به دلیل نرخ بالای زادوولد انتقاد و ابراز نگرانی می‌کند که جمعیت مسلمانان هند از اکثریت هندوها فراتر رود.

تعداد مسلمانان هند حدود ۲۰۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شود که این کشور را به سومین کشور از نظر جمعیت مسلمانان در جهان تبدیل کرده است. با این‌حال با توجه به جمعیت یک میلیارد و چهارصد و بیست‌ میلیون‌ نفری هند، ادعای اکثریت یافتن مسلمانان دور از واقعیت است.

رهبر حزب کنگره خواهان اقدام علیه مودی شد

آبیشک مانو سینگوی، رهبر حزب کنگره در واکنش به این اظهارات تصریح کرد: بیانیه مودی کاملاً غیر قابل‌ قبول است و مقررات قانونی را نقض می‌کند. بر مبنای قوانین انتخاباتی هند درخواست از شهروندان برای رأی دادن یا خودداری از رأی دادن به هر فردی بر اساس مذهب، طبقه اجتماعی یا نمادهای دینی ممنوع است.

سینگوی به خبرنگاران گفت: ما از کمیسیون انتخابات خواسته‌ایم تا موضع خود در برابر این اقدام را روشن و علیه مودی به همان شیوه‌ای عمل کند که در صورت تخلف هر فرد دیگری باید اقدام کند. کمیسیون انتخابات هند تاکنون به این درخواست پاسخی نداده است.

دولت مودی بارها به اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان متهم شده است و گروه‌های جامعه مدنی، گروه مخالف و برخی از کشورها نگرانی‌های خود را در مورد تصمیماتی ابراز کرده‌اند که به گفته آنها هدفش برانگیختن تبعیض و حفظ حزب بهاراتیا جاناتا در قدرت است.

قوانین انتخابات تصریح می‌کند که کمیسیون انتخابات این حق را دارد که از حزب یا رهبر آن بخواهد به یک شکایت پاسخ دهد، به آنها اخطار دهد، یا از سازمان‌دهی تبلیغات انتخاباتی برای مدت معین جلوگیری و در صورت تکرار نقض علیه متخلفان پرونده جنایی تشکیل دهد.

انتخابات هند که به مدت ۷ هفته ادامه خواهد داشت از ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) آغاز و به مدت ۷ هفته ادامه خواهد داشت. نتایج نهایی انتخابات سه روز پس از پایان آن اعلام خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها