جزئیات پیشنهاد جدید رژیم اسرائیل/ آیا صهیونیست‌ها به خواسته‌های حماس تن می دهند؟!

جزئیات پیشنهاد جدید رژیم اسرائیل/ آیا صهیونیست‌ها به خواسته‌های حماس تن می دهند؟!
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 - 13:23

به گزارش وب‌سایت آمریکایی «اکسیوس»، دو مقام اسرائیلی روز شنبه فاش کردند که آخرین پیشنهاد رژیم اسرائیل برای توافق با حماس شامل آمادگی برای بحث درباره «برقراری آرامش پایدار» در غزه پس از آزادی اولیه اسرا به دلایل بشردوستانه است.

العالم - فلسطین اشغالی

العربی الجدید به نقل از وب‌سایت آمریکایی «اکسیوس»، موضوع توقف دائمی جنگ، علاوه بر برخی بندهای دیگر، یکی از مهم‌ترین موانع دستیابی به توافق بین حماس و رژیم اسرائیل در بسیاری از دورهای مذاکرات قبلی بود.

روز جمعه هیئتی از مقامات اطلاعاتی مصر وارد اراضی اشغالی شد و با نمایندگان شاباک، ارتش اشغالگر و موساد درباره تبادل اسرا و عملیات نظامی احتمالی رژیم اسرائیل در رفح گفتگو کرد، این مذاکرات با ارائه پیشنهاد جدید رژیم اسرائیل به پایان رسید.

جنبش حماس دیروز شنبه گفت که این پیشنهاد را دریافت کرده و آن را مطالعه خواهد کرد و پاسخ خود را ارائه خواهد داد.

اکسیوس به نقل از دو مقام اسرائیلی نوشت: «پیشنهاد جدید به طور مشترک توسط هیئت اطلاعاتی مصر و تیم مذاکره کننده اسرائیل با در نظر گرفتن مواضع مطرح شده از سوی حماس و آنچه اسرائیل و مصر معتقدند جنبش حماس ممکن است با آن موافقت کند، تهیه شده است".

این دو مقام افزودند که پیشنهاد جدید اسرائیل «شامل برآورده کردن بسیاری از خواسته‌های حماس از جمله آمادگی برای بازگشت کامل آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه و خروج ارتش اسرائیل از کریدوری است که باریکه را تقسیم می‌کند و از آزادی حرکت جلوگیری می کند

به گفته این دو مسئول صهیونیست، این پیشنهاد همچنین شامل تمایل برای بحث در مورد آتش بس پایدار به عنوان بخشی از اجرای مرحله دوم توافق، پس از «آزادی گروگان ها به دلایل بشردوستانه» است.

یک مسئول صهیونیست به اکسیوس گفت: «امیدواریم آنچه که ما پیشنهاد کرده‌ایم برای ورود حماس به مذاکرات جدی کافی باشد. باید حماس درک کند که در صورت اجرای مرحله اول توافق، امکان پیشروی به مراحل بعدی و رسیدن به پایان جنگ وجود دارد».

وی افزود: «اسرائیل معتقد است که حماس تهدید حمله به رفح از سوی اسرائیل را واقعی می داند و این ممکن است به طرفین کمک کند تا به توافق دست یابند».

جنبش حماس پیشنهاد قبلی رژیم اسرائیل را رد کرده بود و بر پایبندی خود به خواسته های خود مبنی بر آتش‌بس دائمی، خروج ارتش اشغالگر از کل باریکه غزه، بازگشت آوارگان به محل سکونت خود و ورود کمکها به غزه و بازسازی آن و انعقاد یک توافق جدی و واقعی برای تبادل اسرا تاکید کرده بود.

در حالی که پیشنهاد قبلی شامل آزادی 40 اسیر در ازای آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی حدود 900 اسیر فلسطینی بود، برخی مقامات صهیونیست به اکسیوس گفتند: «شورای جنگ برای اولین بار در این هفته به تیم مذاکره‌کننده اسرائیل اجازه داد تا در مورد آزادی کمتر از 40 گروگان و ربط دادن تعداد روزهای آتش‌بس به تعداد بازداشت‌شدگانی که آزاد می‌شوند _ یک روز به ازای هر زندانی _ گفتگو کنند.

این مقامات صهیونیست ابراز امیدواری کردند که این امر منجر به مذاکره درباره جزئیات شود، به‌ویژه درباره تعداد اسرای اسرائیلی که در مراحل بشردوستانه و در مرحله انتقالی آزاد می شوند و نیز تعداد اسرای فلسطینی که در ازای اسرای اسرائیلی آزاد می شوند.

پربیننده ترین خبرها